۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴
کد خبر: 81190810
T T
۰ نفر
صنعت پتروشیمی سالانه به 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس بررسی های صورت گرفته برای دستیابی به اهداف صنعت پتروشیمی نیاز است سالانه بیش از 5 میلیارد دلار در 12 سال آینده در این صنعت سرمایه گذاری شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران كه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نفت برگزار شد، تصریح كرد: در سال 91 از كارشناسان خواستیم وضعیت موجود را نسبت به اهداف چشم انداز بررسی كنند كه نتیجه این شد كه باید در این صنعت سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد و چنانچه بخواهیم به اهداف 20 ساله برسیم باید بیش از گذشته در این بخش تلاش كنیم.

وی سپس صنعت پتروشیمی را یكی از مزیت های ایران برشمرد و گفت: طی هشت سال گذشته به روند برنامه ریزی شده در این صنعت كمتر توجه شده به گونه ای كه با یك ركود در این صنعت مواجه شده ایم.

نعمت زاده ادامه داد: در زمینه گاز و میعانات گازی كشور وضعیت خوبی دارد اما باید در حوزه خوراك اهتمام جدی صورت گیرد هرچند ضعف هایی داریم كه باید در جهت جبران آن تلاش شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نداشتن چشم انداز خیلی روشن برای افق 1404 را یكی از ضعف های موجود دانست و گفت: باید در این زمینه برنامه منسجمی داشته باشیم تا بخش خصوصی و سرمایه گذاران تكلیف خود را در این حوزه بدانند.

وی با بیان اینكه در حوزه خوراك پتروشیمی سرمایه گذاری جدی صورت گیرد، اظهار داشت: خوراك در كشور موجود است اما باید آن را استخراج و به عمل آورد كه این مهم به فعالیت های مهندسی و اجرایی نیاز دارد.

نعمت زاده در خصوص ضعف دیگر صنعت پتروشیمی گفت: در سالهای گذشته شركت های توسعه ای مجبور شدند تا در جهت سبك سازی دولت، سهام خود را بفروشند كه درآمدهای حاصل از آن به خزانه واریز شد كه این موضوع تهی شدن سازمان های توسعه ای را رقم زد به طوری كه نتوانستند برنامه های خود را انجام دهند.

وی افزود: خوشبختانه از اواخر سال گذشته با كمك كمیسیون صنایع و انرژی طرحی به تصویب رسید تا 70 درصد از درآمد حاصل از فروش سهام سازمان های توسعه ای به این سازمانها برگشت داده شود تا آنها در زمینه های خاص سرمایه گذاری كنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین عدم رشد صنایع میانی را از دیگر ضعف های صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: ما در این زمینه نسبت به سایر بخش ها ضعف بیشتری داریم كه نیاز است با تلاش بیشتر، كمبودهای تكنولوژی و رقابت های بین المللی را جبران كنیم.

نعمت زاده با تاكید بر ضرورت تامین خوراك پتروشیمی، اظهار داشت: باید درصدی از تولید مواد خام به پتروشیمی ها اختصاص یابد كه در این راستا باید 50 درصد میعانات گازی به سمت پتروشیمی و 50 درصد مابقی به سمت پالایش سوق یابند.

به گفته وی، باید از صدور مواد خام در كشور جلوگیری كرد و با ایجاد ارزش افزوده در این مواد سپس نسبت به صدور آنها اقدام كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس به فعالان حوزه صنعت پتروشیمی توصیه كرد: استفاده كامل از ظرفیت های نصب شده، ایجاد فضای مناسب برای جلب سرمایه گذاران خارجی و سرعت بخشیدن به اجرای طرح های نیمه تمام از جمله راهكار های رشد و توسعه صنعت پتروشیمی به شمار می آید.

نعمت زاده در پایان متعهد شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمام توان خود برای توسعه و رشد صنعت پتروشیمی استفاده كند.

اقتصام(3)1574**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد