۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۴۷
کد خبر: 81189202
T T
۰ نفر

آغاز دور جدید مذاكرات كارشناسی ایران و 1+5 در وین

۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۴۷
کد خبر: 81189202
آغاز دور جدید مذاكرات كارشناسی ایران و 1+5 در وین

تهران- ایرنا- دور جدید مذاكرات كارشناسی ایران و گروه 1+5 با حضور كارشناسان دو طرف از دقایقی پیش در وین اتریش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ریاست هیات كارشناسی مذاكره كننده ایران را در این دور از مذاكرات «حمید بعیدی نژاد» و ریاست هیات كارشناسی 1+5 را «استفان كلمنت» دستیار كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.

بعیدی نژاد رییس هیات كارشناسی مذاكره كننده هسته ای ایران و مدیر كل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: دور جدید مذاكرات كارشناسی ایران و گروه 1+5 روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (14 و 15 خرداد ماه) همزمان با برگزاری نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

وی از موضوعات مورد بررسی در این دور از مذاكرات كارشناسی ایران و گروه 1+5 را مسایل و موضوعات مختلف فنی بیان كرد.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد در نشست كارشناسان ایران و 1+5 طرفین تلاش می كنند راه حل هایی برای نزدیك كردن دیدگاه های هیات ها پیدا كنند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: در نشست كارشناسان ایران و گروه 1+ 5 بیشتر مسایل و موضوعات در سطح كارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و هدف از این نشست بررسی جزییات مسایل فنی به منظور دستیابی به راه حل های كارشناسی و فنی است كه طرفین مذاكره كننده تلاش خواهند كرد راه حلی را برای نزدیك كردن دیدگاه های هیات های مذاكره كننده پیدا كنند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد: تصمیم های نهایی در سطح سیاسی گرفته می شود.

ایران و 1+5 در مذاكرات وین 4 كه روزهای 23 تا 26 اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت و گوهای خود را برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی آغاز كردند؛ مذاكراتی سخت، پیچیده و فنی كه به دلیل اختلاف نظرهای بسیار طرفین «بدون پیشرفت محسوسی» پایان یافت.

سپس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور غیررسمی روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول تركیه به مدت هشت ساعت گفت و گو كردند.

در این مذاكرات علاوه بر ظریف و اشتون، سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون و حمیدی بعیدی نژاد و استفان كلمنت نیز با یكدیگر بصورت دو جانبه مذاكره كردند تا نحوه پیشرفت و مدیریت مذاكرات آتی ایران و 1+5 را بررسی كنند.

طرفین در مذاكرات استانبول تصمیم گرفتند كه دور جدید مذاكرات كارشناسی در وین و همزمان با نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شود.

قرار است دور بعدی مذاكرات ایران و گروه 1+5 (وین 5)در سطح سیاسی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از 26 خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.

سیام.1572**1336
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست