۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸
کد خبر: 81185949
T T
۰ نفر
مدرس حوزه علمیه قم: «دولتی نشدن دین»، دغدغه بزرگان دینی است

قم - ایرنا- مدرس حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه تاكید كرد: سخنان رییس جمهوری در باره ' دین دولتی و دولت دینی'، امر روشن و مبرهنی است و نظر و دغدغه همه بزرگان، اهل دین و استوانه های حوزه نیز همین بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین 'رحمت الله عابدی ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: منظور رییس جمهوری این بود كه دولت باید از دین حمایت كند اما دین نباید دولتی شود.

وی یادآور شد: این سخن، منطقی و همراه با دلایل و قرائن مشخص است و حرف جدیدی هم نیست.

رییس حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی گفت:همانطور كه رییس جمهوری گفت، عده ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند در حالی كه شاید حتی نمی دانند دین و آخرت چیست.

وی گفت: برخی نیز اساسا' كارها و رفتارهایشان برای دین و آخرت نیست بلكه برای دنیاست.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان كرد: آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، خود فردی دیندار، فرهیخته و ملبس به لباس دین است و اینكه در مدیریت كلان كشورند و می گویند دین را باید از حوزه ها و مراجع تقلید دریافت كرد، حرف كاملا درست و سنجیده ای است.

عابدی اظهار داشت: سخنان رییس جمهوری را نباید در محدوده خاصی خلاصه و همه چیز را از یك زاویه خاص تفسیر كنیم، یا اگر دولت خطائی كرد، آن را به اسلام نسبت ندهیم و بگوییم دین و اسلام از بین رفته است.

وی تصریح كرد: برخی سیاست بازان می خواهند به مردم اینگونه القا كنند كه دین یعنی دولت.

عابدی با اشاره به عبارتی از مرحوم 'شیخ رجبعلی خیاط ' از عرفای مشهور گفت: دین همین است كه از سوی علما و واعظان بر روی منابر و سخنرانی ها گفته می شود كه وقتی با حب خداوند و اخلاص همراه باشد، در مردم اثر می كند و اگر علما و بزرگان ما این را مراعات كنند دین خودبه خود در دل مردم جای می گیرد.

وی ادامه داد: اگر برای گسترش دین در جامعه، خارج از محدوده دین و اخلاق رفتار كنیم، كاری از پیش نخواهیم برد.

عابدی گفت: علما، بزرگان، مراجع تقلید و كارشناسان دین بهتر از همه می دانند دین چیست لذا برای عرضه دین به جامعه باید از اهل فن و دانشمندان مسلمان و علمای دین بهره گیری كنیم چرا كه آنها درد دین دارند و دین شناس هستند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: ممكن است افرادی در دولت، دین شناس هم باشند ولی باید دین را از حوزه های علمیه و مراجع تقلید فراگرفت و این مباحث باید فارغ از حب و بغض های سیاسی بررسی شود.

رییس جمهوری اسلامی، اخیرا در سخنانی تاكید كرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم، باید بحث كنیم، دین را نباید به دست دولت بدهیم، دین دست كارشناسان خودشان است، دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ كنند و دولت باید حمایت و كمك كند.

این سخنان با واكنش برخی منتقدان دولت روبه رو شد. ك/3

7401 / 380/
۰ نفر