۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۳۳
کد خبر: 81178632
T T
۰ نفر
رهبری اركستر ملی به استاد فرهاد فخرالدینی ابلاغ شد

شیراز-ایرنا- مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شنبه در نشستی در شیراز ، رهبری اركستر ملی را به صورت رسمی به استاد فرهاد فخرالدینی ابلاغ كرد و گفت: این اركستر از امروز آغاز به كار می كند.

به گزارش ایرنا پیروز ارجمند دوشنبه ، پس از اعطای این ابلاغ در جمع خبرنگاران گفت: استاد فخرالدینی مجموعه های موسیقی بزرگی همچون سربداران، بوعلی سینا و امام علی (ع) را در كارنامه هنری خود دارد كه در تاریخ موسیقی ایران ماندگار خواهند بود و همین آثار نقش این استاد موسیقی را در عرصه این هنر برجسته و نمایان می كند.

وی افزود: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال گذشته از وجود استاد فخرالدینی آن گونه كه باید بهره نبرده است.

ارجمند بیان كرد:اركستر خصوصی مهرنوازان ظرف این چند سال خلا اركستر ملی را به دوش كشیده است.

مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:هزینه راه اندازی اركستر ملی از دولت دریافت شده است و این وزارتخانه در دولت یازدهم اهمیت ویژه ای دارد.

ارجمند ، در مورد واكنش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات خودسرانه در لغو كنسرت های موسیقی در برخی از مناطق گفت: به غیر از یك مورد لغو كنسرت 'وحید تاج' در شهرستان یزد تاكنون هیچ یك از كنسرت های موسیقی به دلیل حضور نیروهای خودسر از سوی این دفتر لغو نشده است.

این مقام مسوول اظهار كرد: همچنین یك مورد لغو مجوز برای برپایی یادواره حسین خواجه امیری (ایرج) صورت گرفت كه دلیل آن جلوگیری از سوء استفاده از جایگاه این هنرمند بود.

ارجمند اضافه كرد:لغو كنسرت ها با شكایت قضایی قابل پیگیری است و در این مورد با تفاهمی كه با دستگاه قضایی وجود دارد با این گونه اقدامات برخورد قاطع می شود.

مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:این گونه رفتارها مورد تایید هیچ یك از اركان نظام نیست و ما هم آمادگی داریم با هر یك از گروه های خودسر كه دلواپس امور فرهنگی و هنری كشور هستند وارد مذاكره و مناظره شویم لیكن اجازه چنین حركاتی را به آنان نمی دهیم.

رهبر اركستر ملی ایران هم گفت:كنسرت های موسیقی باید اجراشود زیرا با این فعالیت هنری ، چهره های تابناك و خادمان موسیقی ایران فراموش نمی شوند.

فرهاد فخرالدینی در مورد احیای اركستر ملی ایران بیان داشت: زمانی تحقق این مهم را باور خواهم كرد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار لازم را تامین و پرداخت كرده باشد.

این استاد موسیقی اظهار كرد:وضعیت اركستر موسیقی ایران نوید بخش است و هنوز نوازندگان ما كار می كنند و مقرر شده است فراخوان داده شود تا كسانی كه واجد شرایط هستند در این گروه شركت و خلا های آن را پر كنند.

وی ، بكار گیری نیروهای جوان،استفاده از چهره های جدید در تمام عرصه ها و برنامه ریزی برای بهره مندی از موسیقیدانان خوب ایران كه كنار مانده اند را از اهداف اركستر موسیقی ملی ایران بیان كرد.

فخرالدینی كه رهبر گروه اركستر مهرنوازان را هم بر عهده دارد افزود:مهرنوازان یك اركستر كاملا خصوصی است و وابسته به دولت نیست و بیشتر این نوازندگان از اركستر موسیقی ملی هستند .

این چهره شناخته شده موسیقی ایران در مورد هنر موسیقی در شیراز گفت:شهر زیبای شیراز فضای دلنوازی دارد و هر گوشه ای از آن را مشاهده می كنیم موسیقی و ادبیات از آن جاری است.

فخرالدینی كه به همراه شماری از هنرمندان موسیقی سنتی برای اجرای برنامه به شیراز سفر كرده است ، اظهار كرد:در برنامه‌ ای كه برای برگزاری در این شهر پیش‌بینی شده دو آهنگ از كارهای قدیمی را كه علی اكبر قربانی آن را آماده كرده است اجرا خواهد شد.

وی گفت: یكی از این آهنگ ها ' بهار دلكش ' نام دارد كه از آثار ماندگار درویش خان است و سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی آن را اجرا می كند .

فخرالدینی ادامه داد : همچنین در این برنامه هنری ، توكلی آهنگ ساز دو اثر را آماده اجرا كرده است كه یكی از این دو متعلق به جواد لشكری، موسیقیدان 92 ساله ایران است و پیش از این در برج میلاد تهران، اجرا شده است.

خواننده نامی موسیقی سنتی ایران هم دراین نشست گفت:موسیقی یك مقوله سلیقه ای است و تمام مردم را نمی توانیم وادار به گوش دادن به موسیقی سنتی كنیم .

سالار عقیلی بیان كرد:موسیقی پاپ به دلیل روان بودن اشعارش تمام اقشار جامعه آن را درك می كنند لیكن موسیقی سنتی از ایام گذشته مخاطب خاص داشته و برای افراد خاص بوده است.

وی در مورد برنامه های هنری كه قرار است به مناسبت فرارسیدن عید فرخنده مبعث در باغ عفیف آباد شیراز اجرا كند گفت:این هجدهمین كنسرتی است كه در شیراز اجرا می‌كنم، و تا كنون در هیچ جای ایران، این تعداد كنسرت اجرا نكرده‌ام.

عقیلی ادامه داد:هفت سال قبل به همراه استاد فخرالدینی در باغ عفیف‌آباد شیراز برنامه اجرا كردیم كه در هرنوبت اجرا حدود هفت هزار نفر برای تماشای برنامه حضور داشتند و این استقبال بی‌سابقه بود.

وی به برنامه ای كه قرار است شبانگاه یكشنبه در شیراز اجرا كند اشاره كرد و گفت: یكی از كارهایی كه امشب اجرا خواهم كرد 'سلام شیراز' نام دارد كه شعر آن از استاد شهریار و تنظیم آن از علی اكبر قربانی است.ك/2

7374/ 667 /679
۰ نفر