۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81174396
T T
۰ نفر
اقتصاد ایران تكانه های شدیدی را در اصلاح روش پرداخت یارانه و تحریم های خارجی تجربه كرد

كیش - ایرنا - رییس كل بانك مركزی كشور گفت: اقتصاد ایران تكانه های شدیدی را به دلیل اصلاح سازوكارپرداخت یارانه ها در سطح داخلی و تحریم های ناعادلانه بین المللی در سطح خارجی تجربه نمود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ولی‌الله سیف جمعه در چهل و سومین اجلاس هیات مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی به تشریح اقتصاد ایران در دو سال گذشته پرداخت و به تكانه های شدید اقتصادی در سطح داخل و خارج اشاره كرد و گفت : دستاورد مقابله با تكانه اول كاهش فشار ناشی از افزایش قیمت ها بر بودجه خانوار و بنگاه های تولید بوده است.

وی ادامه داد آثار تكانه دوم كه به شدت بازار ارز را مختل كرد و اقتصاد ایران را به سوی تورم همراه با ركود سوق داد نیز با اعمال سیاست های مناسب مالی توسط دولت جدید و سیاست های پولی انبساطی و مدیرانه بانك مركزی اصلاح شد .

این مقام مسوول در بانك مركزی اظهار داشت : به عبارت دیگر توفیق سیاست های مقاومتی در مواجه با تهدید همزمان با تورم و ركود از طریق دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر ، ثبات قیمت بازار ، ارتقا اشتغال , یكسان سازی نرخ ارز و برخورداری از سیستم بانكی قوی و مستحكم گردیده است .

وی توضیح داد : به رغم بهبود نسبی آثار بحران مالی بر اقتصاد های پیشرفته ، نوسانات نرخ ارز و اختلال در سیال بودن سرمایه های جهانی در واقع محدودیت های جدی برای اقتصاد كشورهای در حال توسعه ایجاد نموده است .

سیف به تاریخچه تاسیس اتحادیه پایاپای اسیایی در سال 1974 اشاره كرد و گفت : این اتحادیه از ظرفیت های بالقوه و قابل توجهی برای تسهیل تجارت چند جانبه در بین اعضا برخوردار است و با هدف دستیابی به همكاری های اقتصادی و مالی منطقه ای از طریق برقراری مناسبات پولی تشكیل شده است .

وی خاطر نشان كرد : اتحادیه پایاپای آسیایی نمونه ای موفق از اتحادیه های منطقه ای است كه اثرات سرریز جانبی مثبت برای همه اعضا فراهم كرده است .

رییس كل بانك مركزی كشور یاد آور شد : اگر چه حجم مبادلات بین اعضای اتحادیه در سال 2012 كاهش یافت اما روندكاهشی در سال 2013 در سطح 5/7 درصد متوقف شد كه بیشتر به دلیل عملكرد برخی از اعضای اتحادیه همچون ایران ، هندوستان ، پاكستان و بنگلادش بوده است .

وی توضیح داد:عملكرد نامطلوب اتحادیه در سال 2012 یك پدیده موقتی بوده برای این منظور ارتقای همكاری های مالی و پولی در بین اعضا اتحادیه ، كاهش هزینه های معاملاتی ، اعطای تسهیلات لازم و افزایش فعالیت های كارگزاری بانكی می تواند اهداف این اتحادیه را پوشش دهد.

چهل و سومین اجلاس هیات مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور نمایندگان بانك های مركزی كشورهای بنگلادش، بوتان، هند، ایران، میانمار، نپال، پاكستان، سریلانكا و دبیركل اتحادیه پایاپای آسیا از روز گذشته در جزیره كیش اغاز شد .

اتحادیه پایاپای آسیا در سال 1974با اهداف فراهم كردن تسهیلات جهت تسویه چند جانبه پرداخت های مربوط به معاملات جاری بین المللی میان كشورهای عضو، استفاده از پول ملی كشورهای عضو در معاملات جاری فیمابین و صرفه جویی در استفاده از ذخایر ارزی، گسترش همكاری های پولی و تقویت روابط بانكی به منظور توسعه فعالیت های اقتصادی و بازرگانی میان كشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام، و فراهم كردن ˈترتیبات سوآپ پولیˈ به منظور دسترسی موقت اعضاء به ˈواحدهای پولی آسیاˈ تاسیس شد.

1641/668/506
۰ نفر