۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۰۹
کد خبر: 81168295
T T
۰ نفر
قدیری ابیانه:قیمت ارزان سوخت فقط ثروتمندان را داراتر می كند

قزوین - ایرنا - سفیر سابق ایران در مكزیك گفت: بر خلاف تصور برخی از افراد پایین نگهداشتن قیمت سوخت فقط ثروتمندان جامعه را به قیمت له شدن مستمندان جامعه در زیر چرخ های فقر داراتر می كند.

به گزارش ایرنا 'محمدحسن قدیری ابیانه' روز یكشنبه در همایش سرنوشت اقتصاد با توجه به سیاست های پیش رو كه با محوریت هدفمندی یارانه ها در دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین برگزار شد، افزود: نفتی كه در بخش صادرات و برای مصرف داخلی تولید می شود تمام مردم از آن سهم دارند اما این سهم باید بگونه ای درست در بخش هایی هزینه شود كه منافع ان نصیب تمام جامعه شود.

وی اضافه كرد: از موضوعاتی كه به غلط در جامعه ما جا افتاده جلوگیری از افزایش قیمت سوخت است كه با رویكرد دست بردن به اموال فقرا به نفع ثروتمندان به یك فرمول فقرزدایی از جامعه تبدیل شده است.

قدیری ابیانه ادامه داد: هم اكنون ثروتمندان ما 30 برابر فقرا از بیت المال بهره مند می شوند، دولت بابت هر خودرو 160هزار تومان یارانه معادل مصرف یك سال برنج فقرا می دهد كه همه اینها در نتیجه قیمت سوخت ارزان است.

وی خاطرنشان كرد: این فرمول غلط بیش از 30 سال در كشور ما ریشه دوانده و قیمت ارزان سوخت فقرای ما را فقیر تر كرده است بنابراین قیمت سوخت باید واقعی شود.

این كارشناس خاطرنشان كرد: سال گذشته كشور ما اضافه مصرف نفت داشت كه اگر این مصرف در بخش های دیگر هزینه و از خام فروشی نفت جلوگیری می شد صرفه های اقتصادی فراوانی برای كشورمان داشت.

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مثبت ارزیابی كرد و گفت: دولت در بخش پرداخت یارانه ها حذف سه دهك را اعلام كرده اما معتقدیم كه باید بیشتر از این دهك ها حذف شوند.

وی با بیان اینكه اگر پول حاصل از یارانه آشكار و پنهان در جای دیگری هزینه شود قطعا مفیدتر است، اظهار كرد: این اشتباه است كه مردم سهم نفت را مستقیما مطالبه می كنند و باید فهم مردم را به سمتی سوق دهیم كه اگر این درامدها در جای دیگری سرمایه گذاری شوند صرفه های فراوانی را خواهیم دید.

قدیری ابیانه با بیان اینكه میزان یارانه پنهان چندبرابر بیشتر از یارانه های آشكار است، خاطرنشان كرد: اكنون صادرات نفت در امارات به اندازه یك سال ایران است لذا افكار عمومی باید آگاه شوند كه قیمت سوخت نباید ارزان باشد و قیمت ها واقعی تر شوند.

وی تاكید كرد: اینكه مردم ایران برای منافع بیشتر درباره درآمدهای خود به دروغ متوسل شوند تا یارانه بگیرند خود یك ضعف اساسی است كه حتما برای رشد و توسعه كشور باید از بین برود.

قدیری ابیانه گفت: در تمام دنیا تولید كنندگان می دانند باید تولید ثروت كنند اما در كشور ما برعكس تمام مردم دست بگیر دارند و تولید كننده ها نیز بیشتر از آنان سهم می خواهند لذا برای پیشگیری از چنین مسایلی قیمت ها را واقعی تر كنیم تا از عوارض نفتی رها شویم.

وی تاكید كرد: بنابر این باید به مردم آگاهی رسانی شود تا خودشان افزایش قیمت سوخت را از دولت مطالبه كنند و در این مسیر تورم نیز لازم است در جاهایی وجود داشته باشد اما متاسفانه در فرهنگ عمومی مردم ایران یك مو از خرس كندن هم غنیمت است.

این كارشناس ادامه داد: معتقدیم اصل هدفمندسازی یارانه ها واجب است اما اشتباهاتی نیز داشته و حتی در این اواخر برای جلب آرای بیشتر به فریبكاری هایی نیز نزدیك شد اما در این زمینه باید كاری كنیم تا اقتصاد كشور متكی به نفت نبوده و درآمد نفت تنها برای سرعت توسعه كشور بكار رود.

معاون امور بین الملل دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین نیز در این همایش گفت: در هشت سال گذشته با سیاست های اقتصادی نادرست و اتفاقات وحشتناك در این حوزه اقتصاد كشورمان را به قربانگاه برد.

به گزارش ایرنا، 'احمد بیات' افزود: علم اقتصاد قدرت پیش بینی حوادث آینده را دارد و همین قابلیت نیز نشان می دهد رییس جمهوری پیشین با فرمول اشتباه اتفاقات نامیمونی را در كشور رقم زد و مارا با تورم وحشتناكی روبرو كرد.

وی اظهار كرد: در تمام كشورهای پیشرفته سیستم های كنترل اظهارات مالی وجود دارد اما در كشور ما چشم انداختن در اموال دیگران یك امر ناپسند تلقی می شود در حالی كه ما برای رسیدن به وضع مطلوب باید به شفاف سازی درستی از وضعیت مالی مردم و شناسایی اقشار مرفه و فقیر جامعه دست یابیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: تصور كلی این است كه می توان در طول یك بازه زمانی قابل توجه، 4 دهك خانوار ها را از دریافت یارانه حذف كرد و برای 6 دهك باقی مانده نیز با آزادسازی تدریجی قیمت انرژی و زیر ساخت ها این فرایند را پیش برد.

بیات افزود: اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بجای پرداخت نقدی به سمت كالاها و خدمات عمومی تزریق شود نتایج بهتری از هدفمندی یارانه ها گرفته می شود.

7388/616/506
۰ نفر