۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۲۴
کد خبر: 81166886
T T
۰ نفر
ولایتی:برای احراز حقوق خود از كسی اجازه نمی گیریم/ ایران طرفدار استمرار مذاكره است

تهران- ایرنا- مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینكه زمان مذاكرات ایران و گروه 1+5 باید مورد توافق دوطرف باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در احراز حقوق و به دست آوردن حقوق حقه خود و تثبیت آن از كسی اجازه نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اكبر ولایتی» عصر شنبه این مطلب را پس از دیدار با مدیركل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه طرف مقابل اصرار دارد به هر قیمتی مذاكرات ایران و گروه 1+5 قبل از 30 تیرماه به توافق نهایی برسد. به نظر شما زمان در مذاكرات مهمتر از حفظ حقوق ملت است بیان كرد.

وی در عین حال اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتدای مطرح شدن موضوع هسته ای هیچ گاه از مذاكره رویگردان نبوده و همواره از استمرار مذاكره حمایت و طرفداری می كند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: مذاكره كنندگان نیز مادامی كه در چهارچوب ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب حركت می كنند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند و تاكنون نیز آنچه انجام داده اند خلاف این نبوده است.



** معتقد نیستم مذاكرات به بن بست رسیده است

خبرنگار ایرنا از علی اكبر ولایتی پرسید: در مذاكره وین چهار، طرفین وارد نگارش متن توافق جامع نشدند و برخی منتقدان آن را به منزله شكست و برخی نیز آن را به منزله خوش خیالی تیم مذاكره كننده می دانند دیدگاه جنابعالی در این مورد چیست؟

ولایتی پاسخ داد: نه، اینگونه نیست؛ بالاخره این مذاكرات آسان نیست و تا آنجا كه ما از مذاكره كنندگان اطلاع داریم آنها نهایت سعی و تلاش خود را كرده اند.

وی ادامه داد: مذاكرات ایران و گروه 1+5 پایان نیافته است بلكه این مذاكرات در ماه خرداد ادامه خواهد یافت كه امیدواریم مذاكرات به نتایج مثبت برسد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری كرد كه در این مذاكرات جمهوری اسلامی ایران به حقوق حقی هسته ای خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چهارچوب گفتگوها و استمرار آن دست یابد.

ولایتی تاكید كرد: اگر طرف مقابل همان حسن نیتی كه جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داده را داشته باشد امیدواریم در آینده بتوانیم راه حل هایی را داشته باشیم.

وی افزود: نه تنها به این مطلب كه مذاكرات به بن بست رسیده، معتقد نیستم بلكه این مذاكرات ادامه پیدا می كند و جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار استمرار مذاكره است.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به دیدار مدیركل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه با وی گفت: در این دیدار گفت و گوهایی درباره موضوع هسته ای، روابط دوجانبه و همكاری های بین المللی و منطقه ای داشتیم.

ولایتی با بیان اینكه در این دیدار هر دو به موضوعات مربوط به سوریه، لبنان و عراق علاقه مند بودیم و در این زمینه تبادل نظر كردیم، ادامه داد: ایران و فرانسه بر این موضوع تاكید دارند كه مشكلات و تنش های موجود در منطقه به خصوص در كشورهایی از جمله عراق، لبنان و سوریه با گفت و گوهای سیاسی حل شود.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: با توجه به آنچه برخی از مداخله گران در اوضاع منطقه دنبال می كنند، ایجاد جنگ های ناخواسته و تحمیلی به كشورهای منطقه مورد قبول ایران و فرانسه نیست و هر دو كشور طرفدار راه های مسالمت آمیز در مشكلاتی هستند كه منطقه با آن مواجه است.

مدیر كل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: من در چارچوب گفت و گوهای دوجانبه ای كه بین ایران و فرانسه برقرار است به دیدار علی اكبر ولایتی آمدم و در این دیدار درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه و اوضاع لبنان، عراق و سوریه با یكدیگر گفت و گو كردیم.

ژان فرانسوا ژیرو افزود: احساس من از این دیدار این است كه باید همچنان گفت وگوها را در موضوعات مهم ادامه دهیم.

وی ادامه داد: احساس افتخار می كنم كه آقای ولایتی كه فردی باتجربه بسیار غنی است من و سفیر فرانسه را برای این گفت و گوی پربار به حضور خود پذیرفت.

مدیركل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه خاطرنشان كرد: تا امشب گفت و گوها را در تهران ادامه خواهم داد و بعد از آن به پاریس برمی گردم.

سیام(3)** 9254**م.ب
۰ نفر