۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۰۴
کد خبر: 81162314
T T
۰ نفر
سالن ورزشی 57 ساله تهران آماده پذیرایی از 10 تیم برتر كشتی فرنگی جهان

تهران - ایرنا - سالن ورزشی شهدای هفتم تیر تهران از سال 1336 تاكنون خاطرات زیادی از مبارزات و دلاوری های نام آوران و قهرمانان كشتی ایران زمین را در خود جای داده و این سالن 57 ساله، این بار و در روزهای پایانی این هفته میزبان 10 تیم برتر كشتی فرنگی دنیا در پیكارهای جام جهانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علاقه مندان به ورزش كشتی هیچگاه مبارزات جهان پهلوان تختی، پهلوان عباس زندی، توفیق جهانبخت، محمود ملاقاسمی، ناصر گیوه چی، منصور مهدی زاده، محمدعلی صنعتكاران، منصور برزگر، ابراهیم جوادی و ... در سال های دور و نزدیك را فراموش نمی كنند و این سالن پیر، خاطرات زیادی را در خود جای داده و به نوعی تاریخ كشتی ایران است.

سالن ورزشی شهدای هفتم تیر به دلیل اینكه در مركز شهر تهران واقع شده، یكی از اماكن خوب برای برگزاری رقابت های كشتی است اما دیگر ظرفیت و گنجایش لازم را برای پاسخگویی به خیل عظیم تماشاگران كشتی دوست ندارد.

به هر ترتیب، فدراسیون كشتی بعد از اینكه رسول خادم به عنوان رییس آن انتخاب شد، رویكرد جدیدی را در برگزاری مسابقه های

كشتی به خصوص در سطح بین المللی آغاز كرد.

در همین راستا، فدراسیون كشتی برای برگزاری سی و چهارمین دوره رقابت های بین المللی كشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی و كشتی فرنگی جام یادگار امام (ره)، بازسازی این سالن را آغاز كرد تا حدی كه خانه كشتی شهدای هفتم تیر تهران چهره جدیدی اكنون به خود گرفته است.

وضعیت ظاهری سالن شهدای هفتم تیر و به خصوص اتاق ها و بخش های دیگر آن بازسازی و زیباسازی شد و به رغم ظرفیت بسیار كم آن، برای برگزاری رقابت های بین المللی كشتی مناسب است.

این سالن قدیمی تهران یك بار دیگر قرار است برای ایرانیان خاطره انگیز شود. سی و دومین دوره پیكارهای جام جهانی كشتی فرنگی در سال 2014 در روزهای 25 و 26 اردیبهشت ماه با حضور 10 تیم برتر پیكارهای كشتی فرنگی قهرمانی سال 2013 بزرگسالان جهان در بوداپست مجارستان در خانه كشتی شهدای هفتم تیر تهران برگزار خواهد شد.

این رقابت ها قرار بود مانند گذشته در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شود اما مسوولان این مجموعه ورزشی مبالغ زیادی را برای برگزاری دو روزه رقابت ها مطالبه كردند و ضمن اینكه بازسازی آن هم به حدود 700 میلیون تومان نیاز داشت كه فدراسیون كشتی ترجیح داد این هزینه را در سالن اختصاصی خود در شهدای هفتم تیر تهران انجام دهد.

رییس ستاد اجرایی و سرپرست مسابقات جام جهانی كشتی فرنگی تهران گفت: بعد از آنكه مشخص شد جام جهانی كشتی فرنگی سال 2014 قرار است در سالن ورزشی هفتم تیر برگزار شود، فدراسیون كشتی هم دوباره كار بازسازی و آماده سازی هر چه بهتر این سالن قدیمی را آغاز كرد.

«اسدالله رضایی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از این سالن اختصاص به بدنسازی داشت كه تبدیل به 10 اتاق مجهز به تخت ماساژ، مبل و صندلی و سایر امكانات شد تا 10 تیم حاضر در جام جهانی كشتی فرنگی در زمان رقابت ها از امكانات خوبی برخوردار باشند.

وی اظهار كرد: ضمن اینكه بخشی دیگر از این سالن برای تمرین، آماده سازی و گرم كردن كشتی گیران اختصاص یافته است و همچنین اتاق های دوپینگ، كلاس توجیهی داوران، كنفرانس، محل مخصوص برای جلسات و مذاكرات «نناد لالوویچ» رییس فدراسیون بین المللی كشتی (فیلا) راه اندازی و مهیا شده است.

رضایی با اشاره به تعویض تشك های كشتی سالن ورزشی شهدای هفتم تیر گفت: برای زیباسازی سالن هم تاكنون اقدامات خوبی انجام شده و همه صندلی های موجود شستشو شده و

پرچم های 10 كشور شركت كننده به شكل زیبایی در آن نصب و از نظر روشنایی سالن به سیستم های نورپردازی مجهز شده است.

وی ادامه داد: به دلیل آنكه جام جهانی به صورت تیم به تیم برگزار می شود و كشتی گیران سه تیم برتر به صورت گروهی به روی سكو خواهند رفت، سكوهای قهرمانی به اندازه بزرگ و شكل مناسب و زیبایی ساخته شده و همچنین برای مقابله با گرمای سالن، چندین دستگاه كولر ایستاده در سالن نصب و راه اندازی می شود.

رییس ستاد اجرایی و سرپرست مسابقات جام جهانی كشتی فرنگی در تهران، ظرفیت صندلی های سالن ورزشی شهدای هفتم تیر را حدود سه هزار صندلی ذكر كرد و گفت: به دلیل ازدحام علاقه مندان ممكن است بین چهار هزار تا 4500 نفر هم در سالن حضور داشته باشند.

وی با بیان اینكه دستگاه ال سی دی بزرگی در قسمت شمالی سالن نصب خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و به دلیل خیل عظیم كشتی دوستان برای تماشای رقابت ها، فدراسیون كشتی با همكاری شهرداری منطقه در نظر دارد در «پارك شهر» دستگاه ال سی بزرگی را نصب كند تا علاقه مندان بتوانند این رقابت ها را در داخل این پارك تماشا كنند!!

رضایی ادامه داد: همه هزینه های بازسازی، زیباسازی و تجهیز سالن ورزشی شهدای هفتم تیر تهران توسط فدراسیون كشتی انجام شده و در این راه عبدالله عزیزی سرپرست هیات كشتی استان تهران هم زحمات زیادی را متحمل شده است.

وی بیان داشت: خوشبختانه هماهنگی خوبی برای برگزاری آبرومندانه این رقابت ها وجود دارد و به طور مرتب جلسات ستاد اجرایی با حضور همه اعضا در این سالن برگزار می شود تا كمبودها، نقایص و مشكلات پیش رو برطرف شود، ضمن اینكه رسول خادم رییس فدراسیون كشتی هم شخصا امور را پیگیری می كند.

گروه بندی پیكارهای جام جهانی كشتی فرنگی سال 2014 در تهران، هفته گذشته با حضور «نناد لالوویچ» رییس فدراسیون بین المللی كشتی (فیلا) در مقر فیلا در شهر لوزان سوییس انجام شد.

در گروه یك، تیم های روسیه، مجارستان، آمریكا، تركیه و قزاقستان و در گروه دو هم تیم های ایران، كره جنوبی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و فنلاند حضور دارند.

«تئودوریس هاماكوس» از یونان و «آكرارجان روزی یف» از ازبكستان كه از اعضای هیات رییسه فیلا هستند، به عنوان نمایندگان فدراسیون بین المللی كشتی در رقابت های جام جهانی كشتی فرنگی تهران حضور می یابند.

همچنین «كنستانتین میخاییل اف» نایب رییس آسیایی كمیته داوران فدراسیون بین المللی كشتی و «ادیشیر ماچیدزه» از گرجستان به عنوان مدرسان داوری از سوی فیلا در این رقابت ها حضور خواهند داشت.

با تصمیم مسوولان برگزاری مسابقات، وزن كشی این رقابت ها با دو كیلوگرم ارفاق وزن انجام می شود.

در این رقابت ها از نفرات شركت كننده آزمایش دوپینگ گرفته خواهد شد كه دكتر بابك شادگان نماینده ایرانی كمیته پزشكی فیلا و مقیم كانادا، مسوول این كار معرفی شده است.

اردوان صاحب داور المپیكی (خوزستان) و چهار داور درجه یك بین المللی ایران شامل علی اكبر طهماسبی (البرز)، ابراهیم كریمی (آذربایجان غربی)، احمد دامغانی نژاد (تهران) و رمضانعلی رمضان نژاد (مازندران) در جام جهانی كشتی فرنگی تهران قضاوت خواهند كرد.

فدراسیون كشتی ایران برای این رقابت ها در مجموع 55 هزار دلار جایزه در نظر گرفته كه به ترتیب به تیم های اول تا سوم 30، 15 و 10 هزار دلار جایزه نقدی اهدا می شود.

پیكارهای جام جهانی كشتی فرنگی از سال 1980 آغاز شده و تاكنون طی 31 دوره گذشته، ایران در سال های 2010 ایروان ارمنستان، 2011 مینسك بلاروس و 2012 سارانسك روسیه عنوان قهرمانی را كسب كرده و در سال های 2004 تفلیس گرجستان و 2013 تهران عنوان نایب قهرمانی را بدست آورده است.

تیم ملی كشتی فرنگی كشورمان در سال های 2005 تهران و 2008 سمباتهی مجارستان به مقام سوم رقابت های جام جهانی رسید.

همچنین پیكارهای جام جهانی كشتی فرنگی در سال های 1997، 2005 و 2013 به میزبانی كشورمان برگزار شده است.

گزارش از: رضا رمضانی.

ورزشی (5). ** 1067 ** 1589
۰ نفر