۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81161086
T T
۰ نفر
آپارتاید هسته ای نتیجه دورویی حیرت انگیز در برابر زرادخانه اسرائیل است

نیویورك، ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه هیوستون تگزاس و تحلیلگر مسایل بین المللی، آپارتاید هسته ای را ناشی از دورویی حیرت انگیز غرب در برابر كلاهك های اتمی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: جامعه جهانی باید رسیدگی به زرادخانه اسرائیل را در دستور كار خود قرار دهد.

ژرالد هورن استاد تاریخ و رییس دانشكده مطالعات تاریخ آمریكا و آفریقا در دانشگاه هیوستون در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره انتقاد رییس جمهوری ایران از آپارتاید هسته ای در جهان، گفت: اسراییل دارای جنگ افزارهای هسته ای بوده و تاریخی سرشار از نقض قوانین بین المللی دارد و جامعه جهانی بارها اعمال آن را محكوم كرده است اما هیچ فشار و اصراری برای خلع سلاح اتمی اسراییل وجود ندارد.

وی افزود: حتی از مساله اسراییل بدتر خود آمریكاست كه تنها كشوری است كه از بمب اتمی استفاده كرده و در سال 1945 آن را علیه ژاپن به كار برد. هیچ فشاری بر آمریكا نبوده و نیست كه زرادخانه اتمی خود را محدود كند، هر چند كه از بمب هسته ای استفاده كرده باشد. این بسیار وضعیت عجیبی در جامعه بین المللی و یك دورویی حیرت انگیز است.

این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه آپارتاید در عرصه جامعه بین المللی تنها محدود به موضوع صنعت هسته ای نیست، افزود: مثلا می دانید كه اكنون بحث و جدل درباره وزن و رای اعضای صندوق بین المللی پول و بانك جهانی بصورت جدی جریان دارد. اكنون یك كشور مانند بلژیك به دلیل سازوكارهای تعبیه شده در گذشته، در این نهادها وزن بسیار بالاتری از كشوری مانند چین دارد، كشوری كه اكنون بزرگترین اقتصاد جهانی به شمار می رود ولی در داخل این دو مجموعه وزن كمی دارد. این آپارتاید را در ساختار سازمان ملل متحد نیز مشاهده می كنید. این واقعیت كه كشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه كه جمعیت نسبتا كمی دارند و اقتصاد آن ها رو به افول است، ولی از نفود بالا و حق وتو در آن سازمان برخوردارند، یكی از همین موارد است. این تبعیض نه تنها در عرصه دانش هسته ای بلكه در دیگر عرصه های بین المللی نیز متاسفانه دیده می شود.

هورن در پایان تاكید كرد كه جامعه جهانی بدون فوت وقت موضوع زرادخانه نظامی هسته ای رژیم صهیونیستی را در دستور كار خود قرار داده و به سیاست نفاق در این زمینه پایان دهد.

اروپام 2251 **1908** 1337

سرخط اخبار جهان