۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81158185
T T
۰ نفر

تهران بزرگ- ایرنا- شهردار تهران با بیان اینكه مهمترین‌ رسالت در مدیریت شهری كنار گذاشتن نفسانیات و كار جهادی است، گفت: برخی فكر می‌كنند كار جهادی یعنی یكدندگی، درحالی كه كار جهادی توجه به كار و خرد جمعی است نه كار فردی.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز شنبه در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی در سالن ایوان شمس، اظهار كرد: برخی احساس می‌كنند وقتی می‌گوییم انقلابی كار كنیم یعنی ضوابط را زیر‌سوال ببریم در حالیكه انقلابی بودن به معنی قانون‌ مدار بودن است.

وی با بیان اینكه بروكراسی غیرمنطقی ما را از پای درمی‌آورد، افزود: ریشه اصلی مشكلات ما تمركز‌گرایی و بی‌توجهی به تفكیك كار ملی و محلی است، به این دلیل كه ما كارهایمان را اولویت‌بندی نمی‌كنیم.

شهردار تهران با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین (ع) گفت: ایشان می‌فرمایند كه نباید اراذل بر افاضل در مدیریت سبقت بگیرند و فروع بر اصول ارجحیت داشته باشد، كه ما متاسفانه گرفتار این مشكلات هستیم.

وی درباره ضرورت تمركز‌زدایی از سیستم اجرایی و اداری كشور گفت: ما باید به تقسیم كار ملی و محلی بپردازیم و تا زمانی كه تفكیكی در این خصوص انجام نشود و نظام اجرایی و اداری كشور را اصلاح نكنیم، بر مشكلات فائق نخواهیم شد، حال هر چقدر پول نقد داشته باشیم.

قالیباف با ابراز تاسف ازاینكه نظام اداری و اجرایی كشور بسیار متمركز است، افزود: تا زمانی ‌كه آرد یك نانوایی موضوع ما باشد، فرصت نخواهیم كرد درآمد سرانه را بالا ببریم و تا زمانی ‌كه از صبح تا شب امورات جاری را پیگیری كنیم، فرصت پیگیری توسعه و پیشرفت كشور را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات امروز نباید دغدغه دولت باشد بلكه باید دغدغه شوراها و مدیریت محلی باشد تا كارها را حل و فصل كنند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از مسوولیت خود در بسیج گفت: در آن ایام چهار میلیون بسیجی داشتیم كه در مقطعی لباس آنان دغدغه شد و تفكری اصرار بر آن داشت كه لباس‌های این چهار میلیون نفر را بدوزد در حالی كه چنین كاری اولویت نداشت و من معتقد بودم كه ممكن است سایز (اندازه) افراد عوض شود و بهتر است بسیجیان خودشان لباسشان را تهیه كنند.

شهردار تهران اضافه كرد: بسیاری از تصمیمات ما به همین شكل است كه گفتم به عبارتی ما آنقدر كه در امورات تصدی‌گری در كشور دخالت می‌كنیم به امورات تولی‌گری و حاكمیتی توجه نمی‌كنیم.

قالیباف بیان كرد: هیچ موضوعی در بحث شوراها نیست كه ما آن را ندانیم اما سوال این است كه چرا در حالی‌كه همه چیز را می‌دانیم اما عملا اتفاقی برای حل مسایل و مشكلات نمی‌افتد.

وی گفت: اساس نظام اسلامی مبتنی بر مردم است و در این هیچ شكی نیست.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: ما به صورت متعدد نظرات امام خمینی(ره) را داریم كه كاری كه مردم می‌توانند انجام بدهند، دولت در آن دخالت نكند.

وی افزود: نقش مردم در قانون اساسی نیز برجسته است كه البته اوج آن در دوران دفاع مقدس قابل مشاهده است و اگر سپاه و ارتش می‌خواستند جنگ را جمع كنند امكان‌پذیر نبود و دفاع زمانی شكل گرفت كه نظام اسلامی تصمیم گرفت، در ورود مردم به جنگ را باز كند كه این منجر به عوض‌شدن سرنوشت جنگ شد.

وی اضافه كرد: امروز عملا می‌بینیم كه در بخشی از زمینه‌ها، ما این فرصت را به مردم نمی‌دهیم كه البته بخشی از این امر به اشكالات ما در نظام اداری و اجرایی بازمی‌گردد و بخشی دیگر به روحیات فردی كه در كنار نظام اجرایی و اداری شاهدیم و نه قوانین و مقررات و البته بخشی دیگر به عملكرد خود شوراها بازمی‌گردد.

قالیباف خاطرنشان كرد: مجموعه مدیریت شهری (شهرداری، مدیریت‌های ارشد شهر و اعضای شورای اسلامی شهر در همه شهرها) همگی یك مجموعه هستند و باید توجه كنیم كه تضعیف هر كدام باعث تضعیف دیگری می‌شود و اینكه نوع كار آن با مجلس و دولت متفاوت است و اینجا ما باید خیلی نزدیك‌تر و مانوس‌تر باهم كار كنیم تا همدیگر را بهتر درك كنیم و ضمن گذشت به حل امورات مردم بپردازیم.

قالیباف گفت : پیش نویس قانون جامع شهری با 300 ماده با تاكید بر مشاركت مردم در مدیریت شهری تنظیم شده است.

شهردار تهران تصریح كرد: باید یك‌ صدا از مدیریت شهری بیرون بیاید كه آن صدای مردم باشد نه شهرداری و شورای شهر و دراین زمینه پیش‌نویس قانون جامع مدیریت شهری با سیصد ماده تنظیم شده است.

قالیباف افزود: فرقی نمی‌كند كه این پیش‌نویس به صورت طرح از سوی شورای شهر تهران یا مجلس شورای اسلامی و یا به صورت لایحه از سوی دولت در اختیار مجلس قرار گیرد، مهم این است كه زودتر این پیش‌نویس در مسیر كار قرار گیرد و البته مطمئنیم مجلس با اصلاحاتی كه انجام می‌دهد آن را پخته‌تر خواهد كرد.

وی ادامه داد: با اجرایی‌شدن این قانون، بخشی از معضلات اساسی در كشور را حل و فصل خواهیم كرد.

تهرام/1393/7245/ 699
۰ نفر