۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۰:۲۰
کد خبر: 81152520
T T
۰ نفر
يك ناشر:مميزي كتاب اصل عقلايي ، منطقي وعرفي در همه جوامع است

تهران - ايرنا - مدير عامل موسسات انتشارات علمي و فرهنگي گفت: مميزي كتاب يك اصل عقلايي ، منطقي و اصل عرفي در همه جوامع است و هيچ كشوري نمي تواند ادعا كند كه مميزي ندارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، علي زارعي نجفدري روز دوشنبه در نشست تخصصي مميزي (هست ها ، نيست ها ، بايد ها و نبايد ها ) در سراي اهل قلم نمايشگاه بين المللي كتاب افزود: در كشورهاي اروپايي مميزي كتاب بسيار سخت و بتني است و در جوامع ما مميزي با توصيه قابل حل است .

وي ادامه داد: شكل مميزي و چگونگي آن در كشورها فرق مي كند .مميزي يك اصل پذيرفته شده است نظامي كه بر اساس عقلانيت استوار است البته مميزي قابل دفاع است .

زارعي اظهار داشت : خوشبختانه حوزه نشر حوزه فاخر است و ناشران متعهد با دقت كامل اين كار را مي كنند. دركشورهاي آسيايي، آفريقايي و اروپايي، مميزي به شكلي شديد اعمال مي شود و فضا در آن جوامع مميزي بحث جامعه نيست.

وي پيشنهاد كرد: وضعيت بررسي مميزي كتاب در 4 مرحله خلاصه مي شود يكي اينكه دولت در سطوح اجرايي مميزي اعمال مميزي كتاب به ناشرين و تشكل معتبر و قانوني بسپارد.

زارعي اضافه كرد :دومين مرحله موظف به اجراي درست مميزي كتاب از طريق ناشران و تشكل ها باشد ، سومين مرحله نيز دولت بر فرآيند اعمال مميزي كتاب نظارت كنندو نه نظارت تشريفاتي و چهارمين مرحله از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نظام نامه و آيين نامه مميزي كتاب تهيه شود.

به گفته وي ناشران موظف به اجراي اين آيين نامه باشند و اين روش و بازدهي آن به صورت آزمايش گذاشته شود.

مدير عامل موسسات انتشارات علمي و فرهنگي همچنين گفت :مطرح كردن بحث سپردن مميزي به مخاطبان نيز بياني پوپوليستي است كه به آنارشيسم فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي مبدل مي شود.

وي همچنين در اين نشست ادامه داد: در جامعه ما القا مي شود كه همه كتاب هايي كه چاپ مي شوند زير تيغ مميزي قرار مي گيرند .

زارعي گفت:ما در كشور بين 65 تا 70 هزار عنوان كتاب چاپ مي كنيم و مي توان گفت با اين ساختارها و روش ها تنها هزار عنوان كتاب مي تواند در معرض مميزي قرار بگيرد.

درادامه اين نشست دكتر استاد احمد سميعي گيلاني افزود : مميزي داراي ويژگي هايي است كه بايد آن را در متون و محتواي كتاب لحاظ كرد و اين شرايط در كشور ما صادقانه صورت مي گيرد .

به گفته وي مميزي كتاب نيازمند آگاهي و بالا بودن سطح فرهنگي هر كشوري دارد.در مميزي مسئله ناشر مطرح نيست بلكه دستگاههاي معرفي كننده كتاب هم نقش دارند كه البته برخي از اين حرفها بار سياسي و اجتماعي دارد و مشخص نيست كه چرا مطرح مي شود.

سميعي گيلاني ادامه داد: مميزي در همه كشورها و حكومت ها وجود دارد و مردم و مخاطبان به نوعي به مميزي دست دارند و به اعتقاد من نفس مميزي مورد سئوال نيست بلكه كيفيت آن است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

سميعي افزود :در بحث مميزي موضوع كيفيت اهميت دارد و هر حرفي كه زده مي شود اثري دارد و مميزي بايد به روح اثر توجه داشته باشد و نه اينكه جزء نگرباشد .

همچنين در اين نشست حسن بلخاري در سخناني اظهار داشت :يكي از مشكلات مميزي در اين خلاصه مي شود كه عده اي دوست ندارند كتابهايشان براي بررسي قرار گيرد .مميزي كتاب بايد به دست افراد خبره سپرده شود در اين صورت مخاطب و نويسنده از آن استقبال مي كنند.

به گفته وي در حوزه فكر و خرد و انديشه، كار به افراد كاردان سپرده نمي شود و معتقد هستم كسي بايد مميزي كند كه صاحب انديشه باشد.

بلخاري افزود :اگر قدرت تشخيص جامعه افزايش يابد مي تواند در زمينه مميزي ورود كند و از آسيب ها ، خود را حفظ كند و تا زمان رسيدن به آن فضاي آرماني ضوابط و كيفيت بايد حاكم باشد.

همچنين در اين نشست احدي از مديران اين موسسه انتشاراتي در سخنانش گفت :در كتاب هاي نوجوان و جوانان بايد توجه بيشتري بر روي اصول تربيتي داشت و برخي از مطالب را اجازه چاپ ندهيم .

به گفته وي ضرورت توجه به نيازها و تغييرات جسماني، اجتماعي، رواني و شناختي نوجوانان در انتخاب كتابهاي مناسب براي آنها بايد مد نظر قرار گيرد .

احدي گفت : كار براي نوجوانان بسيار حساس است و افرادي بايد وارد بازار شوند كه ادبيات قوي برخوردار باشند . رمان قصه و داستان نويسي ريشه روان شناختي دارد و در نوجوانان بايد رشد شناختي را بالا ببريم .

علمي (3)**1354*1580
۰ نفر