۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۴۳
کد خبر: 81136420
T T
۰ نفر

فيلم هاي سينمايي ايراني نوروز مناسب ارزيابي شد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۴۳
کد خبر: 81136420
فيلم هاي سينمايي ايراني نوروز مناسب ارزيابي شد

تهران-ايرنا- شوراي نظارت بر صدا و سيما فيلم هاي سينمايي ايراني نوروز را مناسب و فيلم هاي سينمايي غيرايراني را قابل قبول ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا، دبيرخانه شوراي نظارت بر صدا و سيما روز پنجشنبه با اعلام اين مطلب افزود ، در ارزيابي هر فيلم از گزينه‌هاي مناسب، متوسط، ضعيف استفاده شده ‌است.

شوراي مزبور در ادامه گزارش خود خاطر نشان كرد،پخش فيلم‌هاي سينمايي ايراني و خارجي در شبكه‌هاي مختلف سيماي جمهوري اسلامي در ايام نوروز 93 با دقت بيشتري نسبت به سال گذشته انجام شد.

در تحليل و سنجش اين فيلم‌ها سعي شده ‌است با توجه به اقتضائات تلويزيون تناسب فني ـ هنري و محتوايي فيلم‌ها سنجيده شود.

همچنين در انجام اين مهم به شبكه پخش، ساعات پخش و تناسب با ايام (شادي روزهاي اول نوروز و حفظ حرمت ايام فاطميه در روزهاي پاياني تعطيلات) توجه ويژه شده ‌است.

پخش برخي از فيلم‌هاي مهم سال ‌هاي اخير سينماي ايران مانند «دهليز»، «بوسيدن روي ماه»، توجه به فيلم‌هاي مرتبط با دفاع‌ مقدس و طرح معضلات اجتماعي از نكات مثبت در فيلم‌هاي سينمايي ايراني بوده است.

نبود تنوع كافي در ژانر فيلم‌ها، پخش يك فيلم از دو شبكه در روزهاي متفاوت (به كبودي ياس) و وجود تصوير نامناسبي از افراد محجبه در برخي فيلم‌ها (نارنجي ‌پوش) از جمله نكات منفي در فيلم هاي ايراني بود.

در انتخاب آثار سينمايي متناسب با نوروز 93، در قياس با سال‌هاي گذشته، تلويزيون در شبكه‌هاي اصلي سيما (يك، دو، سه، چهار، تهران) دقت لازم را داشته ‌است.

بر اساس اين گزارش در تحليل و ارزيابي فيلم‌هاي سينمايي خارجي پخش شده از شبكه‌هاي اصلي سيما نيز به شاخصه‌هاي مختلفي از جمله مقولات مرتبط با سبك زندگي توجه شده ‌است.

خشونت، اختلاط زن و مرد، كيفيت ترسيم جايگاه خانواده، جايگاه زنان و ترويج مضامين فمينيستي، نمايش جاذبه‌هاي جنسي، تأكيد بر غلبه و تفوق كشورهاي غربي به ويژه آمريكا، نمايش و ترويج قانون‌گريزي، بازنمايي نامناسب انسان‌هاي شرقي و غيرآمريكايي، ترويج دروغگويي، به كار بردن ادبيات غيرمؤدبانه، ترويج مصرف‌گرايي، ترويج مكاتب غربي، استعمال دخانيات توسط شخصيت‌ها از جمله اين شاخصه ها بشمار مي روند.

همچنين در بررسي اين فيلم‌ها به ملاحظات رسانه‌اي مانند تناسب با ايام نوروز (فضاي مفرح و وجود درون‌مايه‌هاي طنز و ...) توجه شده ‌است.

نكته قابل توجه اين است كه به رغم كاهش سهم فيلم‌هاي آمريكايي پخش‌ شده نسبت به نوروز سال 91 و 92، همچنان نزديك به 50 درصد فيلم‌هاي خارجي پخش ‌شده توليد آمريكا بوده اند.

كيفيت رسانه‌اي و جذابيت عموم فيلم‌هاي براي مخاطب و نيز تلاش سازمان براي تهيه و پخش فيلم‌هاي به‌ روز سينماي جهان از جمله نكات مثبت فيلم‌هاي پخش‌شده خارجي در ايام نوروز مي باشد.

بر پايه اين گزارش از جمله نكات منفي فيلم هاي سينمايي خارجي نوروزي خشونت زياد بود به گونه اي كه حدود 30 درصد فيلم‌ها حاوي مضامين خشونت بار بوده ‌اند كه با توجه به ساعت پخش فيلم‌ها و بازه‌ نوروز بشدت نامناسب بوده است.

اين گزارش به نقل از پايگاه اطلاع رساني شوراي نظارت بر علي‌رغم تذكرات پيشين شوراي مزبور و حتي گلايه مقام معظم رهبري از پخش برنامه‌هايي با صحنه‌هاي خشن در برخي موارد اينگونه آثار پخش شد.

همچنين تعداد بسيار اندك فيلم‌هاي كمدي و نيز توجه ناكافي به تنوع ژانرها، تعداد كم فيلم‌هاي مفرح در بازه‌ نوروز از اهم ضعف‌هاي فيلم‌هاي سينمايي غيرايراني نوروز 92 ارزيابي ‌شده است.

در كل عملكرد سازمان در زمينه انتخاب و پخش فيلم‌هاي غيرايراني در نوروز 93 كه از شبكه‌هاي اصلي سيما (يك، دو، سه، چهار و تهران) پخش شده نسبت به سال گذشته تا حدودي بهبود يافته و در نهايت «قابل ‌قبول» ارزيابي شده ‌است.

فراهنگ(1)**9187**1436

سرخط اخبار فرهنگ