۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81135362
T T
۰ نفر
قائم مقام شيلات كشور:شرايط براي ورود سرمايه به بخش شيلات مهيا شود

بوشهر- ايرنا- قائم مقام شيلات ايران گفت: با توجه به اهميت بخش صيد و صيادي و آبزي پروري، ايجاد شرايط مناسب براي ورود سرمايه به بخش شيلات ضروري است.

به گزارش ايرنا سيف الله حقيقي ، چهارشنبه در آيين معارفه مديركل شيلات استان بوشهر افزود: با توجه به وجود شش هزار كيلومتر مرز آبي در كشور، بايد با سرمايه گذاري و تقويت زيرساخت ها در شيلات بتوانيم اين بخش را در كشور توسعه دهيم.

وي اضافه كرد: استان بوشهر با وجود برخوردار بودن از يك ششم آب هاي كشور ليكن نقشي مهم درشيلات ، صيد و صيادي دركشور دارد.

حقيقي اظهاركرد: تقويت صيد و صيادي دردريا، بهبود كيفيت، استفاده از آب هاي آزاد و دور و تقويت آبزي پروري در بخش ماهي و ميگو و صنايع وابسته به آن از محورها و برنامه هاي شيلات ايران است.

وي بيان كرد: با توجه به شرايط حساس كنوني اگر سرمايه دولتي پاسخگوي برنامه ها براي توسعه شيلات نيست بايد زمينه حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي را در اين عرصه در كشور فراهم كنيم.

حقيقي افزود: گره هاي ايجاد شده در بخش شيلات تنها با حضور و فعاليت سرمايه گذاران بخش خصوصي گشورده مي شود و اين امر تنها با روان سازي قوانين دست و پا گير امكان پذير است.

معاون برنامه ريزي استانداري بوشهر هم گفت: شيلات ، سند هويت تاريخي استان بوشهر است و اين استان سهمي مهم در نظام اقتصاد مبتني بر شيلات دارد.

رضا عوض پور افزود: با توجه به قابليت هاي استان بوشهر در بخش صيد و صيادي و آبزي پروري ، جايگاه اين استان در اين بخش قابل قبول نيست و براي رسيدن به موقعيت بهتر بايد برنامه ريزي كرد.

وي بيان كرد: با تقويت بخش مديريت در صنعت پرورش ميگو مي توانيم ميزان برداشت در استان بوشهر را از 10هزار تن كنوني افزايش داد.

عوض پور با بيان اين كه ميزان بهره وري از شيلات در استان بوشهر اندك است ، گفت: با توجه به قابليت هاي علمي و توان و تجربه بخش خصوصي ، بايد ميزان بهره وري در بخش شيلات را در اين استان افزايش دهيم.

وي بيان داشت: استانداري بوشهر در كنار شيلات قرار دارد و با اختصاص سرمايه و اعتبار در بخش تقويت دريا بايد فعاليت هاي شيلاتي را در استان افزايش دهيم.

يكي از پرورش دهندگان ميگوي استان بوشهر هم اظهار كرد: با توجه به توليد 70 درصد ميگوي كشور در استان بوشهر ، ستاد ميگوي كشور بايد دراين استان تشكيل شود.

محمد قدسي افزود: استان بوشهر از فعال ترين شبكه دامپزشكي و مهمترين مركز تشخيص بيماري هاي ميگو برخوردار است و اين امر امكان انتقال ستاد ميگو به اين استان را دوچندان مي كند.

وي اضافه كرد:پرورش دهندگان براي گرفتن سند اراضي خود با مشكلاتي از جمله اختصاص 30 درصد از اراضي به فضاي سبز مواجه هستند و ضروري است در مورد اين موضوع شهرداري تجديد نظر كند.

قدسي گفت: همچنين در سفر مديرعامل شيلات ايران قرار بود 10 ميليارد ريال استانداري و 20 ميليارد ريال شيلات براي توسعه زيرساخت هاي پرورش ميگو اختصاص دهند كه تاكنون اقدامي نشده و با توجه به اين كه در آستانه لارو ريزي در استان بوشهر قرار داريم بايد مسوولان مربوط در اين زمينه اقدام كنند.

مديراتحاديه صيادان استان بوشهر بيان كرد: لرزه نگاري هاي ناشي از اكتشافات نفتي، ورود پساب هاي خانگي، صنعتي و شيميايي باعث انقراض و مرگ و مير بسياري از گونه هاي آبزيان شده است.

حسين كارگر افزود: صيد بي رويه و استفاده از شيوه هاي صيادي نامتعارف باعث شده امنيت دريا به خطر افتد و بايد مسوولان در اين زمينه چاره انديشي كنند.

در اين آيين حسين بهمنياري به عنوان مديركل شيلات استان بوشهر معرفي و از خدمات دهيار حاجيان مديركل پيشين اين اداره تقدير شد.ك/2

629/539 /679
۰ نفر