۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰
کد خبر: 81134621
T T
۰ نفر
پروژه راه تهران - شمال در اولویت پروژه های ملی قرار گرفت

تهران - ایرنا - نمایندگان غرب استان مازندران اعلام كردند: با دستور امروز وزیر راه و شهرسازی پروژه آزادراه تهران - شمال به عنوان پروژه اولویت دار باردیگر در دستور كار دولت قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سه نفر از نمایندگان غرب استان مازندران امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری به تشریح وضعیت كنونی این استان و حوزه های انتخابیه پس از بارش برف سنگین در بهمن ماه سال گذشته و اقدامات دولت پرداختند.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم تنكابن در مجلس به نمایندگی از نمایندگان غرب استان مازندران با بیان این كه برف سال گذشته باعث خسارت عمده ای به محصولات كشاورزی از جمله مركبات در این منطقه شده است، اظهارداشت: ذخیره مركبات در انبارها و سپس بارش بسیار زیاد برف باعث یخ زدگی این محصولات شده و خسارات فراوانی به كشاورزان وارد كرده است.

وی تصریح كرد: همچنین این برف باعث تخریب بسیاری از منازل روستایی شده و به گلكاران و باغداران این منطقه خسارات فراوانی وارد كرده است.

نماینده مردم تنكابن در مجلس ادامه داد: با آغاز فصل گرما و شروع سفرهای مردم به شمال كشور مشكلات فراوانی در این مناطق به دلیل كمبود آب شرب، برق و راه های دسترسی به شهرهای استان مازندران وجود دارد.

شریعت نژاد همچنین گفت: با اجرای قانون حفظ كاربری اراضی باغی در بسیاری از زمین ها تغییر كاربری ایجاد نشده است در عین حال دولت از كشاورزان برای تولید محصولات حمایت نمی كند.

وی افزود: مركبات قبل از بارش برف در سال گذشته برداشت شده و در انبارها و سردخانه های این استان ذخیره شده بود اما پس از بارش برف مركبات كه كیلویی 300 تا 400 تومان از تولیدكننده و كشاورز خریداری می شد امروز كیلویی 1200 تا 1300 تومان در بازار فروخته می شود.

نماینده مردم تنكابن در مجلس به نمایندگی از نمایندگان غرب استان مازندران به دولت پیشنهاد كرد كه برای این كه این مركبات از بین نروند آن را در سبد كالا قراردهند یا صادرات داشته باشند و یا حداقل مراكزی را در شهرهای بزرگ برای توزیع این محصولات در نظر بگیرند.

شریعت نژاد تصریح كرد: محتاج حركتی بسیجی از ناحیه دولتمردان برای جلوگیری از فشار به مردم محروم هستیم.

پس از سخنان شریعت نژاد، قاسم احمدی لاشكی نماینده چالوس با تشكر از دولت درباره خدمات رسانی به آسیب دیدگان از باش برف در سال گذشته، گفت: این اتفاق درس بزرگی می تواند برای آینده باشد اما دولت پس از كمك بسیار خوب و رسیدگی به آسیب دیدگان دیگر توجهی به مردم آسیب دیده این مناطق نكرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از كسانی كه دچار آسیب شده اند در حالت انتظار هستند و امیدواریم كه دولت از بانك ها بخواهد برای بازپرداخت بدهی كشاورزان كمی تحمل داشته باشند.

نماینده مردم چالوس در مجلس اظهارداشت: یكی از مشكلات استان مازندران نبود زیرساخت های لازم در این استان است به شكلی كه در غرب مازندران یك نیروگاه نداریم.

وی یادآور شد: استان مازندران یكی از قطب های كشاورزی كشور است، یكی از واژه هایی كه رهبر معظم انقلاب در شعار سال جدید از آن استفاده كرده اند مدیریت جهادی بود كه نیازمند اقدامی جامع در این زمینه هستیم.

پس از سخنان نماینده چالوس، عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور نیز در سخنانی به تشریح وضعیت كنونی شهرهای غرب استان مازندران پرداخت.

وی گفت: از 81 میلیارد تومان خسارت ناشی از برف سال گذشته به شهرستان نور و 35 میلیارد تومان خسارت به شهرستان محمود آباد خسارت وارد شد كه از این میزان فقط چهار میلیارد تومان توسط دولت به خسارت دیدگان به صورت وام پرداخت شده است.

وی گفت: فصل كشاورزی در استان مازندران آغاز شده ولی از هم اكنون مردم این استان از نبود آب رنج می برند زیرا كمتر از 5 درصد از آب های سطحی در این استان مهار می شود.

وی با انتقاد دوباره از قرارنگرفتن برنج ایرانی در سبد كالا تصریح كرد: باید به كشاورزان كمك اقتصادی شود تا بتوانیم از ساخت و ساز و تغییر كاربری اراضی كشاورزی در استان مازندران جلوگیری كنیم.

وی گفت: سازمان همیاری شهرداری استان مازندران زمین های زیادی را داشته كه 200 هكتار از این زمین ها در شهرستان نور به صورت غیرمجاز تغییر كاربری داده شده و در آن ساخت و ساز انجام می شود.

نماینده مردم نور در مجلس گفت: راه های دسترسی به استان مازندران تبدیل به پاركینگی بزرگ شده و هر ساله حدود 400 نفر در دریای خزر غرق می شوند كه نشان می دهد این دریا متولی خاصی ندارد.

وی گفت: البته 17 دستگاه خود را متولی ساماندهی گردشگران شمال كشور می دانند اما كسی پرداخت حق الزحمه نجات غریق ها را برعهده نمی گیرد.

وی گفت: استان مازندران می تواند مركز تنفس تهران باشد به شرطی كه به زیرساخت های آن توجه شود.

وی در پایان گفت: وزیر راه و شهرسازی امروز طی نامه ای اعلام كرد كه پروژه آزادراه تهران - شمال به عنوان پروژه اولویت دار در دستور كار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

سیام(3)**9103**9132

سرخط اخبار سیاست