۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۴۱
کد خبر: 81133530
T T
۰ نفر

نشست مشترك ایران و افغانستان درباره هامون برگزار شد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۴۱
کد خبر: 81133530
نشست مشترك ایران و افغانستان درباره هامون برگزار شد

تهران - ایرنا - نشست مشترك ایران و افغانستان با هدف یافتن راه حل های مشترك برای نجات هامون برگزار شد.

به گزارش ایرنا در این نشست كه به ریاست معاون امور آب وزارت آب و انرژی افغانستان و معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست و نمایندگانی از وزارت نیرو و وزارت خارجه برگزار شد، طرفین با تاكید بر اشتراكات فرهنگی، تاریخی و اكوسیستمی دو كشور، مشتركات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت را زمینه ساز همكاری بین دو كشور ایران و افغانستان برای احیای پایدار تالاب‌های بین‌المللی هامون و فراهم كردن زندگی بهتر برای مردم در دو سوی مرز دانستند.

احمد علی كیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط محیطی منطقه سیستان، شرایط ناگوار زندگی مردم و خشك شدن تالاب‌ ها گفت: احیای تالاب ‌ها امری اجتناب ‌ناپذیر است و برای كمك به مردم منطقه در هر دو كشور بایستی از ظرفیت‌های ملی، منطقه ‌ای و بین‌ المللی استفاده كرد.

همچنین ضیایی معاون امور آب وزارت آب و انرژی افغانستان ضمن اشاره بر اثرات خشكی تالاب ‌ها بر مردم افغانستان، اظهار داشت: ما هم از خشك شدن تالاب هامون و معضلات آن متاثر هستیم و باید با هم گفت و گو كنیم كه چرا تالاب‌ها خشك شدند و راه حل چیست.

وی افزود: ما هم می ‌خواهیم محیط ‌زیست حفظ شود و مشكلات هامون را درك می‌ كنیم؛ باید ببینیم چطور می‌ توان به هامون‌ كمك كرد، ما هم می ‌دانیم محیط ‌زیست اولویت اول جهان كنونی است.

در این جلسه گزارشی با عنوان ' تالاب ‌های بین ‌المللی هامون گذشته، حال و آینده ' ارایه شد.در این گزارش تصویری از تالاب ‌ها و زندگی مردم در دوره ‌های زمانی مختلف، همچنین فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در جهت مدیریت تالاب‌ها برای طرف افغانی به نمایش گذاشته شد.

تالاب بین المللی هامون با 400 هزار هكتار وسعت دچار كم آبی شده كه كم شدن آب ورودی از رودخانه هیرمند كه سرچشمه آن از كشور افغانستان است، یكی از دلایل این امر اعلام شده است.

علمی **9014**1599
۰ نفر