۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۴
کد خبر: 81131378
T T
۰ نفر
كلانتری: راهكارهای نجات دریاچه ارومیه تا پایان ماه جاری به دولت ارائه می شود

تبریز - ایرنا - دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: راهكارهای قابل اجرا و علمی نجات این دریاچه تا پایان ماه جاری به دولت ارائه می شود.

عیسی كلانتری روز دوشنبه در كارگاه یك روزه هم اندیشی مطالعات درخصوص نجات این دریاچه در استانداری آذربایجان شرقی اظهار كرد: اصل اول كه در ارائه این طرح لحاظ شده تامین كسری آب دریاچه از سطح حوزه آن می باشد و انتقال آب بین حوزه ای، آخرین اولویت ماست.

وی خاطرنشان كرد: طرح های مختلف درمورد نجات این دریاچه در دست داریم كه از آن جمله می توان به دادن حق آبه حوزه دریاچه از مصارف فعلی، انتقال آب رودخانه زاب به میزان 700 میلیون مترمكعب در سال، كاهش مصرف و بهره وری آب و به كارگیری فكرهای جدید در این مورد اشاره كرد.

كلانتری گفت: احیای دریاچه ارومیه كار آسانی نخواهد بود و از همان ابتدا به پیچیدگی این كار واقف بودم و از عواقب آن در منطقه اطلاع كافی دارم.

وی خاطرنشان كرد: هم اكنون 94 درصد این دریاچه خشك شده اما این موضوع نباید ما را ناامید كند و باید بدانیم كه با خشك شدن این دریاچه، زندگی در این منطقه بخصوص شهر تبریز سخت خواهد بود.

كلانتری با اشاره به مصرف سالانه پنج میلیارد متر مكعب آب شیرین در این حوزه، افزود: متاسفانه در ازای مصرف هر متر مكعب آب در این حوزه، 20 سنت درآمد كشاورزی داریم كه در مقایسه با قیمت آب در كشورهای منطقه، كاملا ضرر ده است.

وی همچنین به بررسی دستورات 19 گانه كه مصوب دولت قبلی بود اشاره كرد و گفت: برخی از این راهكارها غلط بوده و برخی نیز وظایف ذاتی سازمان های مرتبط است و اجرای آنها دردی را دوا نكرده و كمكی به افزایش سطح آب این دریاچه نمی كند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب رودخانه زاب به این دریاچه را ضروری خواند و افزود: متاسفانه انتقال آب این رودخانه در صورت تامین به موقع اعتبار، تا قبل از فروردین ماه سال 98 صورت نمی گیرد و در كنار آن، انتقال آب خزر نیز به عنوان راهكاری كه هیچ یك از محققان داخلی و خارجی با آن موافق نیستند مطرح بوده و در حال مطالعه و بررسی است.

كلانتری گفت: متاسفانه تا به این زمان كسانی كه در معرض این تهدید بوده اند نامحرم تلقی و مردم از وضعیت این دریاچه بی اطلاع مانده اند و دولت مزیت همكاری با مردم را نداشته اما از این پس و با همكاری و همراهی مردم، این دریاچه را نجات خواهیم داد.

كارگاه یك روزه هم اندیشی مطالعات درخصوص نجات دریاچه ارومیه با حضور كارشناسان و محققان زیست محیطی و اعضا ستاد در تبریز در حال برگزاری است.

7233/587/245
۰ نفر