۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81128272
T T
۰ نفر
افول حزب حاكم سوسیالیست در برابر احزاب راستگرای فرانسه

تهران- ایرنا- ادامه روند كاهش محبوبیت 'فرانسوآ اولاند' رییس جمهوری فرانسه و حزب سوسیالیت او سبب شده است كه احزاب راست و حتی راست افراطی از جایگاه بهتری در نزد افكار عمومی برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه 'ایفوپ' نشان می دهد كه اگر فردا (یكشنبه) انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار شود، نامزدهای حزب راست و راست افراطی به دور دوم راه خواهند یافت.

این نظرسنجی میزان محبوبیت 'نیكلا ساركوزی' و 'آلن ژوپه' رییس جمهوری و وزیر سابق امور خارجه فرانسه را كه هر دو نامزد حزب راست 'اتحاد جنبش مردمی' در انتخابات فرض شده اند، به ترتیب31 و 30 درصد نشان می دهد.

همین نظرسنجی میزان رای 'مارین لو پن' رهبر حزب افراطی 'جبهه ملی' را در دور نخست انتخابات 24درصد و در دور دوم 26 درصد نشان می دهد. این در حالی است كه میزان آرای اولاند در دور نخست با برآورد 18 درصد او را شكست خورده دور اول نشان می دهد.

'فردریك دابی' مسئول موسسه ایفوپ، با اشاره به نزدیكی رای ساركوزی و ژوپه، راهبرد بازگشت سازكوری را به عرصه سیاسی و حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده دشوار ارزیابی كرد.

به اعتقاد وی، محبوبیت اندك اولاند نیز از مشكلات واقعی در مسیر پیش روی او حكایت دارد.

اولاند كه با وعده هایی چون وارونه كردن منحنی بیكاری در كار زار انتخاباتی 2012 میلادی به پیروزی رسید، امروز در تحقق این وعده ها ناكام مانده است.

وی دیروز(جمعه) اعلام كرد كه در صورت ناكامی در كاهش نرخ بیكاری دلیلی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 میلادی و شانسی برای پیروزی در آن نامزد نخواهد داشت.

اولاند پیش از این نیز طعم شكست حزب خود را در جریان انتخابات شوراها و شهرداری های ماه مارس(فروردین ماه) چشیده بود، تا آن جا كه هفته نامه ' لو پوئن' در این باره نوشت : نخستین قسمت از دوره پنج ساله رییس جمهوری فرانسه با شكستی ویرانگر و بی سابقه خاتمه یافت.

انتخابات شوراها با غیبت بی سابقه 38 درصدی واجدین شرایط به صحنه شكست سنگین برای حزب حاكم سوسیالیست بدل شد.

این شكست چنان برای دولت سوسیالیست گران آمد كه 'ژان مارك ارو' نخست وزیر را وادار به استعفا كرد و رییس جمهوری برای ترمیم كابینه به سرعت 'مانوئل والس' را كه بیشتر مردم فرانسه او را نه فردی راست گرا و نه چپگرا می دانند، برای پست نخست وزیری معرفی كرد.

از آنجا كه عملكرد دو حزب اصلی راست و سوسیالیست فرانسه طی این سال ها نا امید كننده بود، جبهه ملی فرانسه توانست نتایج قابل توجهی در این انتخابات كسب كند. رسانه های فرانسوی پیروز بزرگ انتخابات شوراها را حزب افراطی جبهه ملی معرفی كردند چرا كه نامزد های این حزب در 11 شهر به پیروزی رسیدند.

حزب راست افراطی پس از موفقیت در انتخابات شوراها اكنون چشم به انتخابات پارلمان اروپا دوخته است. پیشتر موسسه ایفوپ در اعلام نتیجه یك نظرسنجی از تمایل فرانسویان به فهرست نامزدهای جبهه ملی برای حضور در انتخابات پارلمان اروپا و پیشتازی این حزب بر حزب حاكم سوسیالیست و جنبش اتحاد مردمی خبر داده بود.

انتخابات پارلمان اروپا 25 مه (5 خرداد ماه ) در فرانسه برگزار خواهد شد. فرانسه 74 كرسی را در پارلمان اروپا در اختیار دارد.

انتخابات پارلمان اروپا در همه كشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود تا 751 نماینده در سراسر اروپا انتخاب شوند. نمایندگان پارلمان اروپا، نماینده رای دهندگان و احزاب خود هستند. احزابی كه مشابه یكدیگر باشند در پارلمان همكاری كرده و گروه های حزبی تشكیل می دهند.

اروپام** 9053 ** 1064
۰ نفر