۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81128167
T T
۰ نفر
جای تجهیزات موجود برخی پیست های اسكی در موزه ها ست

تهران - ایرنا - سرپرست فدراسیون اسكی، ارتقای ورزش اسكی و به روز شدن تجهیزات آن را نیازمند یك عزم ملی دانست و گفت : تجهیزات موجود برخی از پیست های اسكی بسیار قدیمی و جای آنها در موزه هاست .

ناصر طالبی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كردكه بالابرهای موجود در پیست شمشك و برخی پیست ها متعلق به سال 1342 است كه به جرات می توان گفت جای این لوازم در موزه هاست و نیازمند تعویض و بازنگری هستند.

وی افزود : این در حالی است كه تجهیزات برخی پیست ها همچون دربند سر و توچال مناسب است و از نظر مسوولان ،این پیست ها در فهرست 10 پیست برتر دنیا قرار دارد .

طالبی تامین تجهیزات مورد نیاز برای پیست ها را هزینه بر و خارج از توان ورزش كشور دانست و گفت‌: این مهم نیازمند حركتی ملی است . در حال حاضر اسكی در جهان یك صنعت است ، صنعتی كه در ایجاد اشتغال و جذب گردشگر ظرفیت بالایی دارد .

وی ورود بخش خصوصی همراه با نظارت را بهترین راهكار برای ارتقای این رشته ورزشی دانست .

***معافیت وارد كنندگان تجهیزات اسكی از پرداخت گمركی

سرپرست فدراسیون اسكی در مورد گران بودن این ورزش و تجهیزات آن گفت : رویكرد فدراسیون، توسعه این ورزش و تقویت آن تا سطح قهرمانی است از این رو تمامی مراكز وارد كننده تجهیزات اسكی با هماهنگی گمرك از پرداخت گمركی معاف هستند چرا كه بایدبین عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد.

وی راهكار دوم برای توسعه این ورزش را هماهنگی با پیست های 15 استان عنوان كرد وگفت : در این پیست ها علاقه مندان به این رشته ورزشی می توانند تجهیزات مورد نیاز را با هزینه ای مناسب كرایه كنند.

طالبی همچنین در مورد زمان برگزاری مجمع انتخابات و تعیین رییس فدراسیون اسكی و كاندیدا شدن خود برای احراز این پست گفت : از 27 فروردین ماه نحوه ثبت نام در جراید درج شده است و از امروز - شنبه - و به مدت 10 روز نامزدها می توانند بدون محدودیت ثبت نام كنند ، اسامی به وزارت ورزش ارسال و پس از احراز صلاحیت نامزدهای نهایی اعلام خواهند شد .

وی زمان برگزاری انتخابات را دهه اول و دوم خرداد ماه اعلام كرد و افزود : با توجه به رویكرد وزارت ورزش قرار است بیشتر مجامع انتخاباتی تا قبل از ماه رمضان برگزار شوند . من می توانم به عنوان نامزد خود را معرفی كنم اما طبق قانون در زمان ثبت نام باید از پست فعلی كناره گیری كنم ، اگر وزارت ورزش تشخیص دهد كاندیدا خواهم شد .

وی در مورد برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان گفت: بر اساس تقویم سال 93 برپایی كلاس ارتقای مربی گری در دستور كار قرار دارد و نگاه فدراسیون به این موضوع جدی است .

طالبی با تاكید بر اینكه باید میان تعداد ورزشكاران و مربیان تناسب برقرار باشد ، اظهار داشت : بسیاری از فدراسیون ها به دلیل در آمد زایی و افزایش صدور كارت كلاس های مربی گری را از تعداد مورد نیاز بیشتر برگزار می كنند ، این مساله باعث شده در ازای تعداد محدود ورزشكاران 25 تا 30 مربی وجود دارد كه منطقا تناسبی بین این دو نیست .

*** رقابت های پیش رو

وی در مورد برنامه های پیش رو فدراسیون اسكی بر اساس تقویم سال 93 گفت : سه رقابت مهم مسابقات اسكی آلپاین جهانی در آمریكا ، صحرانوردی در نروژ و اسنوبرد اتریش را در پیش داریم كه با شروع فصل سرما این رقابت ها كلید خواهد خورد .

طالبی با یاد آوری اینكه ورزش اسكی شامل سه رشته صحرا نوردی ، آلپاین و اسنوبرد است، اظهار داشت : ما در رشته اسنوبرد در كشور حرف برای گفتن داریم و تلاش ما فراگیر كردن این رشته است ، در بحث صحرانوردی و آلپاین با توجه به شرایط موجود جای كار داریم .

به گفته طالبی ، بسیاری از استان های كشور برف خیز نیستند به همین دلیل ورزش اسكی در این نقاط رواج ندارد در مقابل بسیاری از كشورهای عربی به رغم گرم بودن هوا توانسته اند ورزش های زمستانی خود را در سالن های بسته برگزار كنند‌، تلاش فدراسیون گسترش این نوع ورزش در استان هاست .

وی به مصوبه اخیر فدراسیون و ارسال بخشنامه ای به استان های سراسر كشور اشاره كرد و گفت : به منظور استفاده از ظرفیت های موجود در كشور مصوب شد تا قهرمانان استان ها به تیم ملی معرفی شوند تا بتوان تیم ملی را تقویت كرد.

طالبی با یاد آوری اینكه در برخی ماه های سال فقط برف در مناطق كوهستانی وجود دارد ،افزود‌: در ماه های گرم باید ورزشكاران بر فعالیت بدنی خود متمركز شوند از این رو پیش بینی شده است كه در طول سال تمرینات بدنسازی برای ورزشكاران به صورت مستمر انجام شود.

وی افزود : همچنین به منظور ارتقای این ورزش تلاش داریم تیم های ملی در قالب چند تیم تشكیل شود تا همواره تیم ها نسبت به هم احساس رقابت كنندو فعالیت خود را برای ماندن در سطح استاندارد افزایش دهند .



*** اسكی روی چمن دارای چارت باشد

وی در مورد برگزاری مسابقات اسكی روی چمن در كشور نیز گفت : در رشته اسكی آلپاین و صحرانوردی 130 كشور در جهان عضو فدراسیون جهانی اسكی هستند اما در اسكی روی چمن تنها 16 یا 17 عضو داریم و زمانی كه رقابت های این رشته برگزار می شود تنها 10 تا 12 ورزشكار از 5 كشور حضور می یابند كه نمی توان نام مسابقات جهانی بر آن نهاد.

طالبی یاد آورشد : اسكی كاران روی چمن در كشور همان آلپاینی ها هستند كه در فصل چمن به این رشته روی می آورند ، اسكی روی چمن زمانی فعال است كه دارای چارت قوی و تعداد قابل توجهی ورزشكار باشد ، فدراسیون تلاش دارد تا بخشنامه ای صادر كند تا ورزشكاران تنها در یك رشته تخصصی در مسابقات شركت كنند .

وی گفت‌: امسال اسكی روی چمن در استان های اردبیل ، همدان ، البرز و تهران برگزار می شود و دو استان مازندران و گیلان نیز در خواست برگزاری تمرین و اردو را داده اند ، مسابقات و برنامه های تمرینی از خرداد ماه آغاز خواهد شد .

*** نظارت بر پیست ها واقعی و به نحو احسن انجام شود

وی در مورد امنیت پیست ها و جلوگیری از رخدادهای احتمالی گفت : متولی هر رشته ورزشی فدراسیون آن است بنا بر این هر كس كه می خواهد در رشته ای فعالیت كند باید از همان فدراسیون ، ادارات كل و هیات ها مجوز دریافت كند .

طالبی تاكید كرد : مجوزها هم زمانی باید صادر شود كه پیست ها و امكانات آن از لحاظ ضریب امنیت بررسی شوند و قبل از شروع هر فصل كاری، درخواست كارشناس برای بررسی داده شود .

این مسوول ورزشی خواستار نظارت واقعی بر پیست های اسكی قبل از شروع هر فصل كاری شد و افزود‌: ناظران باید كسانی باشند كه از خانواده ورزش هستند ، نگاه ها به مقوله این رشته هم باید فرهنگی باشد و نباید چكشی با آن برخورد كرد ، نگاه فرهنگی در جذب علاقه مندان به این رشته تاثیر گذار است .

وی با بیان اینكه در 15 استان كشور حدود 22 پیست وجود دارد، افزود‌: نبود نظارت واقعی سبب شده عده ای سود جو به وی‍ژه در ارتقاعات استات تهران به جای لوازم مورد نیاز برای اسكی، تیوپ كرایه بدهند كه خود صدمات زیادی را متوجه علاقه مندان به این رشته ورزشی كرده است .

طالبی نظارت واقعی بر عملكرد پیست ها ، خرید تجهیزات استاندارد و ورود بخش خصوصی به این عرصه همراه با نظارت ، نگاه فراملی به این رشته ، توسعه و تقویت این رشته ورزشی در سطح قهرمانی و استفاده از ظرفیت ورزشكاران استانی و نگاه وی‍ژه به استان ها برای فراگیر كردن این رشته را از مهمترین راهكارهای ارتقای ورزش اسكی در كشور دانست .

گفت وگو از مریم زباندان

ورزشی **1630**1581
۰ نفر