۳۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۴۸
کد خبر: 81128087
T T
۰ نفر
كمالوندی: فرایند مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 سخت ولی رو به جلوست

آنكارا – ایرنا – 'بهروز كمالوندی' سخنگو و معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران كه به استانبول سفر كرده بود ، فرایند مذاكرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 را سخت ولی روبه جلو ارزیابی كرد.

كمالوندی برای شركت در پنجمین نشست صنعت هسته ای 2014 خاورمیانه و آفریقای شمالی (MENA) به استانبول سفر كرده بود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنكارا در باره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص همكاری های مثبت ایران با آژانس گفت: ایران دو كار موازی با هم را در همكاری با آژانس و مذاكرات با گروه 1+5 به طور هماهنگ دنبال می كند.

كمالوندی با تاكید بر اینكه ایران همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی همكاری داشته و به تعهداتش عمل كرده است، افزود : ایران انتظار دارد براساس توافقات طرف مقابل هم به تعهدات و وظایف خود عمل كند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص فرایند مذاكرات هسته ای كشورمان با گروه 1+5 اظهارداشت : مذاكرات در مسیری است كه می توانیم بگوییم با سختی اما روبه جلو حركت می كند.

او اضافه كرد : به نظر می رسد مسیر مذاكرات و رسیدن به توافق نهایی را دور بعدی مذاكرات روشن خواهد كرد.

كمالوندی در خصوص جنجال رسانه های غربی در خصوص ساخت راكتور آب سنگین اراك گفت : مذاكره كننده های كشورمان در خصوص راكتور آب سنگین اراك همانند تبیین صریح دیگر مواضع كشورمان در برنامه هسته ای، این موضوع را نیز در مذاكرات مورد تاكید قرار داده اند.

وی اضافه كرد: برخی ملاحظات وجود دارد كه در دور بعدی مذاكرات روشن تر خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی كشورمان در خصوص پنجمین نشست بین المللی زیرساختهای هسته ای در استانبول گفت: این نشست فرصتی مغتنم بود تا ضمن آگاهی از نزدیك از دیدگاه ها و فعالیتهای كشور میزبان تركیه در خصوص برنامه های هسته ای و دیگر شركت كنندگان، دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تبیین شود.

كمالوندی در سخنرانی خود در این نشست با ارائه آماری از روند روبه افزایش تقاضای جهانی انرژی و اعلام این مطلب كه نیاز جمهوری اسلامی ایران نیز به موازات این روند و همچنین رشد اقتصادی كشور در حال افزایش است،گفت كه تا سال 2030 ایران می بایست 120 هزار مگا وات برق برای اطمینان از توسعه كشور تولید كند و بر اساس محاسبات دقیق بر اساس مدلهای شناخته شده بین المللی بین حداقل 6 تا 15 درصد( بر اساس تعیین شاخص قیمت گاز) ،سهم انرژی اتمی خواهد بود.

وی با یادآوری اینكه با اتصال نیروگاه هسته ای بوشهر به شبكه برق كشور علاوه بر افزایش ظرفیت یك هزار مگاواتی سالانه معادل 2 میلیارد لیتر نفت در كشور صرفه جویی شده و از انتشار 7 میلیون تن آلاینده در هوا جلوگیری می شود ،ضمن اشاره به برنامه های مختلف ملی در دوره های مختلف، افزود:'خوشبختانه با روی آوردن كشورهایی كه خود صادركننده نفت هستند به انرژی ، بهانه های قبلی كشورهای غربی در وارد آوردن فشار برای محدودسازی ظرفیت اتمی ایران بیشتر بی پایه شده است.'

تنوع بخشی برنامه اتمی ایران (انرژی، بهداشت،كشاورزی ) و توانائی در حوزه های مختلف اكتشاف ، استخراج ،تولید سوخت و همچنین ظرفیت بالای نیروی انسانی كشور، اقتصاد روبه رشد باحدود یك هزارمیلیارد دلار تولید ناخالص ملی (بر اساس قدرت خرید) كه ایران را به عنوان شانزدهمین اقتصاد جهان ارتقا داده از جمله محورهای این سخنرانی بود.

كمالوندی افزود: پیشرفتهای خوب فناوری، ایران را در جایگاهی قرار داده كه بتواند علاوه بر توسعه ظرفیت اتمی خود با این توسعه به بهبود شرایط اقتصادی منطقه و حتی سطح جهانی نیز كمك كند.

سخنگو و معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی كشورمان با اشاره به صدور فتوای تاریخی مقام معظم رهبری و مذاكرات در جریان با كشورهای 1+5 اظهار امیدواری كرد كه با رفع نگرانی های برخی كشورها كه از دید جمهوری اسلامی ایران بی پایه است ، زمینه برای تعاملی سازنده و عادلانه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این برای اولین مرتبه است كه چنین كنگره بین المللی در تركیه برگزار شده است.

در این كنگره آخرین فناوریها در زیرساخت انرژی هسته ای و صنعت استفاده از انرژی هسته ای در تولید برق به چالش كشیده شد.

این كنگره در حالی برگزار شد كه تركیه بعداز دهها سال تلاش در ساخت نیروگاههای هسته ای در این كشور قراردادی را با فدراسیون روسیه برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای این كشور در منطقه' آك كویو' در بندر

'مرسین' واقع در كناره دریای مدیترانه منعقد كرده و این طرح 20 میلیارد دلاری در حال اجراست.

تركیه به عنوان كشوری كه در تامین انرژی بیش از 72 درصد به خارج وابسته است در نظر دارد در یك دوره میان مدت و بلند مدت یك چهارم نیاز خود به برق را از انرژی هسته ای تامین كند.

در این راستا تركیه دومین نیروگاه هسته ای خود را در شمال و در كناره دریای سیاه با همكاری ژاپن و فرانسه خواهد ساخت.

تركیه این دو نیروگاه را كه سرمایه گذاری هنگفتی در حدود 40 میلیارد دلار خواهد داشت، از طریق الگوی 'ساخت، راه اندازی، انتقال' به شركتهای سازنده واگذار كرده است.

در نشست دو روزه یادشده سخنرانانی از كشورهای مختلف جهان علاوه بر ارائه اطلاعاتی از برنامه های ملی خود، از سازندگان، سرمایه گذاران و شركتهای بزرگ دست اندركار صنعت اتمی برای مشاركت در برنامه های توسعه ای خود دعوت كرده اند.

در این كنگره مسئولین مختلف برنامه های اتمی كشورهای مختلف از جمله مقاماتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور دارند.

خاورم/2011**230 *1446

سرخط اخبار جهان