۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۹:۳۱
کد خبر: 81127696
T T
۰ نفر

كي يف به جدايي طلبان طرفدار روسيه اولتيماتوم داد

۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۹:۳۱
کد خبر: 81127696
كي يف به جدايي طلبان طرفدار روسيه اولتيماتوم داد

تهران – ايرنا – دولت موقت اوكراين روز جمعه به جدايي طلبان طرفدار روسيه در شرق اين كشور هشدار داد، چنانچه به موجب شروط قيد شده در توافق بين المللي ژنو به اشغال ساختمان هاي عمومي پايان ندهند، دولت اين كشور هفته آينده اقدامات مشخص تري را در پيش خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاري رويترز از كي يف، 'آندري دشچيتسيا' وزير امور خارجه اوكراين در هشدار خود به جدايي طلبان گفت كه به رغم درخواست جدايي طلبان در شرق كشور، دولت به موجب توافق با روسيه نيازي به برچيدن كمپ ملي گرايان در ميدان استقلال پايتخت نمي بيند.

وي در مورد ضرب الاجل تعيين شده براي اجراي توافق ژنو درخصوص پاكسازي ساختمان هاي اشغال شده، ابراز اميدواري كرد كه از شدت تنش تا تعطيلات عيد پاك در پايان هفته كاسته شود و ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا اجازه نظارت بر اين روند را به دست آورند.

دشچيتسيا افزود: اميدوارم اگر جدايي طلبان امروز يا فردا براي ترك ساختمان ها و تسليم سلاح خود آماده باشند، بتوانيم كارشناسان سازمان امنيت و همكاري اروپا را به مذاكره و ميانجيگري در اين زمينه و اجراي اين روند ترغيب كنيم.

وي اضافه كرد: اما اگر اين روند طي چند روز آينده شروع نشود، در آن صورت بعد از عيد پاك اقدامات مشخص تري به كار گرفته خواهد شد.

دشچيتسيا با تكرار سخنان ديگر مقامات اوكرايني، از ادامه عمليات 'ضد تروريستي' خبر داد و گفت: شدت اين عمليات به اجراي عملي موارد ذكر شده در توافق ژنو در زمينه تخليه واقعي ساختمان هاي اشغال شده و تحويل سلاح بستگي دارد.

به موجب شروط قيد شده در توافق بين المللي ژنو كه روز گذشته (پنجشنبه) در نشست چهار جانبه آمريكا، روسيه، اوكراين و اتحاديه اروپا منعقد شد، اين كشورها در مورد اين مسائل به توافق دست يافتند: همه گروه هاي مسلح غيرقانوني بايد خلع سلاح شوند؛ تمامي ساختمان هايي كه به طور غيرقانوني تصاحب شده بايد به مالكان قانوني باز پس داده شود و همه خيابان ها، ميادين و ديگر اماكن عمومي در شهرهاي اوكراين كه به طور غيرقانوني اشغال شده است، بايد تخليه شود.

در همين حال، جدايي طلبان طرفدار روسيه در شرق اوكراين گفته اند تا زماني كه فعالان ملي گرا سنگر خود در ميدان استقلال شهر كي يف را حفظ كنند، ساختمان هاي عمومي را ترك نخواهند كرد. چندي پيش اعتراضات اين فعالان در ميدان استقلال به سرنگوني 'ويكتور يانوكوويچ' رييس جمهوري پيشين اوكراين منجر شد.

با اين حال، وزير امور خارجه اوكراين در اين مورد گفت: توافق ژنو به خيابان ها و ساختمان هايي اشاره دارد كه به طور غيرقانوني توسط معترضان اشغال شده، اما تا آنجا كه من مي دانم، تجمع در ميدان استقلال، قانوني است.

بسياري از افرادي كه در ميدان استقلال تجمع كرده اند، به دولت موقت اوكراين بدگمان هستند و مي گويند تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري سنگر خود را حفظ مي كنند. قرار است انتخابات رياست جمهوري اوكراين 25 ماه مه (4 خرداد ماه) برگزار شود.

مترجمام**9109**1275