۲۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81126146
T T
۰ نفر

آذربايجان شرقي پل دوستي ايران و تركيه

۲۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81126146
آذربايجان شرقي پل دوستي ايران و تركيه

تبريز - ايرنا - آذربايجان شرقي به لحاظ موقعيت جغرافيايي و ظرفيت‌ هاي كم نظير صنعتي و اقتصادي، از ديرباز به عنوان محور همكاري هاي ايران و تركيه مطرح بوده است.

علاوه بر سفرهاي متعدد هيات هاي اقتصادي و تجاري آذربايجان شرقي به تركيه و حضور مقامات رسمي و غير رسمي از جمله ' عبداله گل ' رييس جمهوري اين كشور در تبريز در بهمن سال 89، خواهرخواندگي تبريز با استانبول و ارضروم دليلي بر نشانه عمق روابط و علاقمندي دو طرف به افزايش همكاري هاست.

در كنار روابط مناسب دو كشور در بعد سياسي و اقتصادي، اشتراكات معنوي و نزديكي زباني هم بر عمق روابط آذري هاي ايران و مردم تركيه افزوده است.

به گفته استاد دانشگاه گيره سون تركيه، ترك هاي (آذري ها) ايران پل دوستي بين جمهوري اسلامي ايران و تركيه هستند.

عباس قره آغاجي با اشاره به اينكه گروه هاي معاند مي خواهند بين ايران و تركيه جدايي بياندازند، ترك هاي ايران (آذري ها) را پل دوستي بين دو كشور عنوان كرد و گفت: با وجود تحركات داخلي و خارجي در جدايي دو كشور سطح روابط تهران - آنكارا رو به توسعه و گسترش است.

وي نظر مردم تركيه در زمينه ايران را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اقدامات جسورانه دولتمردان ايران در محافل بين المللي اثرات مثبتي در تركيه داشته است.

قره آغاجي با بيان اينكه دكتر روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران مورد تحسين مردم تركيه است، موفقيت هاي به دست آمده در موضوع هسته اي پس از سال ها مقاومت در برابر فشارهاي استكبار جهاني را قابل توجه دانست.

اين استاد دانشگاه تركيه گفت: ايران و تركيه داراي روابط ديرينه و اشتراكات فرهنگي فراوان هستند و تركيه دروازه ايران به غرب و ايران دروازه ورود تركيه به شرق محسوب مي شود.

رييس جمهوري تركيه هم در سفر خود به تبريز مورد استقبال پرشور مردم اين شهر قرار گرفت و جمعي از مردم در اقدامي خودجوش در مسيرهاي عبور خودرو حامل ' گل ' حضور يافته و با شعارهاي خود از مواضع ملت و دولت تركيه در قبال جمهوري اسلامي قدرداني كردند.

گل در اين بازديدها تبريز را شهري تاريخي و صاحب فرهنگ و تمدن دانست و از حضور در اين شهر و ابراز محبت مردم به وي اظهار خرسندي كرد.

وي با بيان اين كه مراودات تبريز و تركيه ريشه تاريخي دارد، اظهار كرد: آذربايجان شرقي مي تواند در زمينه اقتصادي نقش بسزايي در ارتباط ميان ايران و تركيه ايفا كند.

رييس جمهوري تركيه نقش آذربايجان شرقي را در افزايش حجم روابط اقتصادي دو كشور مهم ارزيابي كرد و گفت: تبريز اهميت خاصي براي تركيه دارد.

گل يادآوري كرد: وجود كنسول‌گري تركيه در تبريز نشان مي دهد كه تبريز و آذربايجان شرقي اهميت خاصي براي تركيه دارد.

نايب رييس ستاد سرمايه گذاري آذربايجان شرقي هم با بيان اينكه عمده سرمايه گذاري خارجي انجام گرفته در استان از طرف سرمايه گذاران تركيه است، گفت: آذربايجان شرقي نقش مهمي در توسعه مناسبات ايران و تركيه دارد.

رضا حسيني افزود: تاكنون تفاهم نامه هاي فراواني بين دو طرف امضا شده و هنوز هم جاي زيادي براي افزايش حجم و گستره همكاري ها وجود دارد.

امروز نيز تبريز ميزبان هيات اقتصادي بلند پايه اي از تركيه است، هياتي كه به سرپرستي ' جودت يلماز ' وزير توسعه تركيه متشكل از نمايندگان نهادهاي مهم اقتصادي و بخش خصوصي اين كشور براي شركت در بيست و چهارمين دور كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و تجاري ايران و تركيه دوشنبه شب وارد تهران شد.

اين هيات هر چند بدون وزير توسعه تركيه وارد تبريز شده است، اما صرف حضور اين هيات حتي به صورت غيررسمي در تبريز نشانه اهميت استان آذربايجان شرقي براي فعالان اقتصادي تركيه است.

در مراسم پاياني بيست و چهارمين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه سند همكاري تهران - آنكارا در تهران امضا شد.

در اين يادداشت تفاهم بر ضرورت گسترش همكاري هاي تجاري ميان دو كشور تاكيد شده است.

حجم مبادلات ايران و تركيه در سال 2002 ميلادي حدود 1.2 ميليارد دلار بود كه اين رقم در سال 2012 به حدود 22 ميليارد دلار بالغ شد، اما در سال گذشته ركودي در اين حجم مبادلات ايجاد شد كه رقم آن را به حدود 14.6 ميليارد دلار كاهش داد.

سفر سه روزه مسوولان اقتصادي و كارآفرينان تركيه به ايران را شوراي كار مشترك ايران و تركيه به عنوان نهاد زير مجموعه شوراي روابط اقتصادي خارجي تركيه وابسته به اتحاديه اتاق ها و بورس هاي تركيه سازماندهي كرده است.

به گفته رضا كامي رييس طرف ايران شوراي كار ايران و تركيه، اين هيات شامل 50 نفر از مقامات رسمي و فعالان بخش خصوصي تركيه در سفر يكروزه خود به تبريز نشستي با فعالان اقتصادي آذربايجان شرقي داشته و از شهرك سرمايه گذاري خارجي استان ديدار و ملاقاتي با استاندار يا معاون سياسي استاندار خواهد داشت.

علي عثمان اولسوي رييس طرف ترك شوراي كار ايران و تركيه و عثمان آشكيم باك نماينده مجلس تركيه اين هيات را در سفر به تبريز همراهي مي كنند.

7232/5877232/ 1495
۰ نفر