۲۸ فروردین ۱۳۹۳، ۰:۲۴
کد خبر: 81125866
T T
۰ نفر
روحاني: خادمان مردم در صحنه بين المللي كار بزرگي را انجام دادند

كنارك - ايرنا- حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهور با بيان اين كه همه بايد دست به دست هم دهيم تا مشكلات را برطرف كنيم، گفت: دولت بايد شرايط را فراهم كند و البته ما مشكلات بين المللي داريم كه به اعتقاد من در اين مدت، خادمان مردم در صحنه بين المللي كار بزرگي را انجام دادند.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در نشست شوراي اداري استان سيستان و بلوچستان، افزود: دولت با مشكلات زيادي مواجه است و اين مشكلات مربوط به استان خاصي نيست و مشكل ملي است.

رييس جمهور ادامه داد: كم آبي و معضل آب سراسري است، ما در اصفهان، آذربايجان غربي و استاني مثل خوزستان و بوشهر و حتي خراسان رضوي هم مشكل آب داريم .

روحاني با بيان اين كه جز يكي دو استان كه شرايط اقليمي متفاوت دارند، مابقي استان ها مشكل آب دارند، اضافه كرد: بيكاري هم يك مساله عام است.

رييس جمهوري با بيان اين كه كمتر استاني است كه با معضل محيط زيست دست به گريبان نباشد، اظهار داشت: به هر حال اين مشكلات وجود دارد و بايد آنها را حل و فصل كرد.

روحاني ادامه داد: برخي از وظايف، وظايف دولت است و برخي وظايف مجلس شوراي اسلامي است و برخي از وظايف، وظايف مشترك ماست، همه بايد به هم كمك كنيم و دست به دست هم دهيم.

رييس جمهور با بيان اين كه كشور، مال مردم است و مردم بايد به صحنه بيايند، اضافه كرد: مردم بايد در اين صحنه از همه قدرت و توانشان استفاده كنند، دولت هم بايد شرايط را فراهم كند .

روحاني اظهار داشت: ما مشكلات بين المللي داريم، دولت در اين مدت كوتاهي كه مسووليت را به عهده گرفته است، به اعتقاد من، خادمان و نمايندگان مردم در صحنه بين المللي كار بسيار بزرگي انجام داده اند.

رييس جمهور، افزود: دنياي امروز اگر خيلي خوش بينانه برخورد كنيم، دنياي رقابت است اما اگر واقع بينانه برخورد كنيم، هم دنياي رقابت است و هم در بسياري از موارد دنياي توطئه و تخاصم است.

روحاني، تصريح كرد: كار آساني نيست، آن هم با شرايطي كه ما داريم، ما يك كشور مستقل، انقلابي و قدرتمند و نيز كشوري ديني و اسلامي در اين منطقه هستيم، حساسيت ها روي كشور ما زياد هست.

رييس جمهور با بيان اين كه معضلاتي هم در سال هاي گذشته بوده و به حق يا ناحق ، من وارد آن نمي شوم، تاكيد كرد: اين مشكلات بايد حل و فصل شوند.

روحاني عنوان كرد: دولت در طول اين چند ماه، قدم هاي بسيار مهمي را برداشته است، توافقي كه با گروه 5+1 براي مدت 6 ماه انجام داديم، من در يك مقطعي - چون هنوز وسط بحث براي توافق نهايي هستيم- اگر خدا توفيق داد براي مردم توضيح خواهم داد تا آنهايي كه در گوشه و كنار به خاطر مسايل سياسي و حزبي حرف هاي ناروا مي زنند، قدرداني نمي كنند از آن هايي كه كار بسيار بزرگي كرده اند.

رييس جمهوري با بيان اين ˈشما فكر مي كنيد مذاكره كردن با كشورهايي كه امروز مدعي هستند قدرتمند هستند و خيلي از سازمان هاي بين المللي به حق يا به ناحق زير سلطه آن هاست، كار آساني است؟ˈ گفت: عصبانيت دشمنان بزرگ ما را در اين چند ماه ، شما مي بينيد كه چقدر زياد است، شما مي بينيد صهيونيست ها چقدر عصباني هستند، شما مي دانيد آنهايي كه با ملت ايران دلشان صاف نيست در اين مدت چقدر عصباني بودند، كار بسيار بزرگي انجام گرفته است.

روحاني، افزود: يك كسي مي آيد در ساختمان و بناي عظيم كناري مي ايستد ونگاه مي كند كه حالا اگر چند سانت سقف بلند تر بود، بهتر بود، ديگري مي گويد اگر پنجره كمي اين طرف تر بود، بهتر بود، بله ، كار دولت بي نقص و عيب نيست، اساسا جز انبيا و معصومان و بزرگان ، بشر عادي كارش نقص دارد، كارش عيب دارد.

رييس جمهور تاكيد كرد: كار بسيار بزرگي صورت گرفته است و در مذاكرات نهايي هم كه انجام مي شود در اين مدت، كار بسيار مهم و اميد بخشي تا امروز انجام گرفته است، البته راه طولاني هنوز در پيش داريم.

روحاني افزود: من به سهم خود اميدوارم بتوانيم در اين مذاكرات، ظرف همين شش ماه يا كمي بيشتر به نتايجي برسيم كه آن نتايج نه تنها به نفع ملت ايران بلكه به نفع كل منطقه و جهان خواهد بود.

رييس جمهور گفت: مسلما در دنياي مذاكره هيچ كسي نمي تواند مدعي باشد كه من همه چيز را گرفتم و هيچ چيز را ندادم، دنياي تعامل، دنياي مذاكره است و ما هم از همان اول گفتيم كه به دنبال مذاكره برد- برد هستيم.

روحاني با تاكيد بر اين كه مذاكره برد- باخت اساسا غلط است، افزود: اگر كسي فكر كند سردنيا كلاه گذاشته است، اشتباه مي كند ، دنياي امروز اين گونه نيست. اگر كسي فكر مي كند كه هميشه برد دارد و همه دنيا در حال باخت است، دنيا را نمي شناسد و نمي داند در دنيا چه خبري است.

رييس جمهور ادامه داد: كار بسيار بزرگي انجام گرفته است، اين كه شما مي بينيد ديشب، كارآفرينان، سرمايه گذاران از كشورهاي مختلف در زاهدان آمده اند و همه اظهار علاقه كردند و اين تنها مخصوص جلسه زاهدان نيست، ما در بندرعباس هم بوديم، سرمايه داران كشورهاي مختلف آمدند، در سطح بين المللي هم در حال آمدن هستند.

روحاني، اضافه كرد: شما فكر مي كنيد شرايطي كه امروز در منطقه و در جهان نسبت به ايران به وجود آمده است، اين كار، كار ساده و آساني بوده است؟ البته اين كار، كار ملت ايران است و آنهايي كه امروز در حال اداي وظيفه هستند به عنوان نمايندگان ملت ايران ، اين قدم هاي مستحكم را بر مي دارند.

رييس جمهور، به شرايط منطقه اي هم اشاره كرد و گفت: در اين استاني كه الان در خدمت شما هستيم، تقريبا در اين چند ماه با همسايگان شما مذاكره داشتيم، هم با عمان، هم با پاكستان و هم با افغانستان.

روحاني افزود: با افغانستان براي يك قرارداد جامع بلند مدت توافق كرديم، تقريبا اين قرارداد براي امضا آماده شده است، با كشور عمان تقريبا روابط ما به سرعت رو به توسعه است و نخست وزير پاكستان به زودي به تهران خواهد آمد .



** اولين تلاش دولت خروج كشور از ركود است

روحاني در بخش ديگري از صبحت هاي خود با اشاره به نامگذاري امسال به نام اقتصاد و فرهنگ، عزم ملي و مديريت جهادي، اظهار كرد: در اين سال اولين تلاشمان بر اين است كه كشور را از ركود خارج كنيم.

رييس جمهوري ادامه داد: تحقق اين موضوع نيازمند تلاش و همت همه است، رفع بيكاري و اشتغال منوط به اين است كه كشور از ركود خارج شود.

روحاني با بيان اينكه دولت در زمينه تورم يك قدم مثبت برداشته است، به تلاش قوه مجريه در حوزه اشتغال اشاره كرد و گفت: موضوع جوانان فارغ التحصيل بيكار و كساني كه بعدا به اين جمع مي پيوندند نكته مهمي است و به خاطر همين اولين جلسه ما تشكيل شوراي اشتغال بود.

رييس جمهوري به حوزه بهداشت و درمان هم اشاره داشت و گفت: در اين بخش شاهد تحول خواهيم بود.

روحاني سپس به اجراي مرحله دوم قانون يارانه ها نيز اشاره كرد و افزود: بار سنگيني در اين خصوص بر روي دوش دولت است، طبق آنچه خواست مجلس بوده اين كار در اين مرحله آغاز شده است.



** ميليون ها نفر از دريافت يارانه انصراف دادند



روحاني اضافه كرد: در مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها از مردم خواستيم كه به طور داوطلبانه كساني كه نيازي به يارانه ندارند و رقم دريافتي، تاثير چنداني در زندگي آنها ندارد انصراف دهند كه ميليون ها نفر اقدام به اين كار كردند.

رييس جمهور از انصراف دهندگان از يارانه قدرداني كرد و گفت: مي خواهم از اين افراد تشكر كنم، همه كساني كه براي اهداف بالاتر همچون توسعه و آباداني اين مرز و بوم و رشد بهداشت و درمان كشور اقدام به نام نويسي نكردند.

روحاني اظهار كرد: هر ميزان كه ثبت نام مردم در اين دور از قانون هدفمندي يارانه ها كمتر باشد دست دولت براي پيشبرد اهداف خود بازتر است و اميدواريم بتوانيم با همراهي مردم در اين مرحله قدم هاي خوب و موفقي را برداريم.

رييس دولت تدبير و اميد، كشور و دولت را متعلق به همه مردم ايران اسلامي دانست و گفت: بايد براي پيشرفت و موفقيت كشور دست به دست يكديگر دهيم.

رييس جمهور خطاب به مديران استان سيستان و بلوچستان، اظهار داشت: شما يك استان مرزي هستيد، البته يكي از عزيزان گفت كه اي كاش ما سر مرز نبوديم. سر مرز بودن امتيازات فراواني دارد، مشكلاتي هم دارد، اين مثل آن دانشجويي است كه شب امتحان بگويد كه اي كاش من دانشگاه نمي آمدم، امشب شب سختي است و بايد ساعت ها درس بخوانم، در عوضش به يك مقام علمي مي رسد و خدمت بيشتري به كشور مي كند.

روحاني، تصريح كرد: شما مرزدار و مرزبان هستيد و معلوم است كه كار شما سخت است و به همان نسبت هم شما مي توانيد از روابط بسيار خوب با همسايگانتان بهره برداري و استفاده كنيد، شما لب آب هستيد، خيلي مهم است امتياز بزرگي براي اين استان است، ساحلي كه شما در اختيار داريد، اگر ساحل 10 كيلومتر باشد بسيار مهم است، شما كه 300 كيلومتر ساحل داريد و آن هم تنها استاني هستيد كه تقريبا كنار اقيانوس قرار گرفته است.

رييس جمهور با تاكيد بر اين كه بايد تلاش كنيم و دست به دست هم از فرصت ها استفاده كنيم، گفت: يكي از عزيزان گفت شما ايامي كه اين جا بوديد، فردي هم به شهادت رسيد، بله، مشكلات امنيتي وجود دارد، نه در ايران، در دنيا وجود دارد، كمتر كشوري است كه با معضل امنيت و مشكل امنيتي مواجه نباشد، لااقل امنيت ايران نسبت به همسايگان اطرافش، همسايگان شرقي اش قابل مقايسه نيست.

روحاني ادامه داد: در همين دولت ، بله حوادثي سر مرز ممكن است داشته باشيم اما با گذشته مقايسه كنيد كه مشكلات ما كمتر بوده است يا بيشتر شده، اگر مشكلات كمتر بوده است اين امتياز مال شماست، مال شما مردم استان است كه تلاش و كوشش كرديد و نيروهاي مسلح عزيزي كه مرزبان هستند و اين مسووليت را بردوش دارند و البته دولت هم به وظايفش عمل مي كند.

رييس جمهور اضافه كرد: اگر خداي ناكرده مشكلي داريم، اولين سخن به مردم استان بر مي گردد، قبل از اين كه به نيروهاي مسلح و دولت برگردد، درست است نيروهاي مسلح وظيفه سنگيني را بردوش دارند، دولت هم وظيفه سنگيني را بر دوش دارد، اما اولين وظيفه بر دوش مردم استان است.

روحاني، اضافه كرد: شما بدانيد امنيت، توسعه، پيشرفت، تعالي، فرهنگ، اخلاق همه اين ها بارش بر دوش مردم است، دولت مي تواند كمك مردم باشد، تسهيل بكند، امكاناتي در اين زمينه بدهد، مگر امكان پذير است يك استاني به پيشرفت برسد بدون فداكاري مردم؟ بدون حضور مردم؟ بدون تلاش مردم؟.

رييس جمهوري با بيان اين كه بنا نيست در يك سفر دو روزه همه مسايل و مشكلات يك استان حل شود و كسي هم چنين توقعي ندارد، گفت: بناي ما در اين دولت اين است كه اگر به استاني سفر كنيم، ده ها و صدها ساعت با مشاورين، متخصصان و صاحب نظران، قبلا صحبت مي شود و سپس نظرات با كارشناسان مورد بحث قرار مي گيرد تا در نهايت اجراي چند طرح كه به سود استان است انتخاب شود.

رييس جمهور با بيان اينكه نبايد اجراي طرحي را در يك شهرستان متعلق به همان منطقه دانست، گفت: اولا كه ما يك ملت و شهر هستيم و دولت هيچ نظر خاصي نسبت يك شهرستان با شهرستان ديگر ندارد .اگر مي گوييم بندر چابهار كه توسعه آن يكي از طرح هاي مهم ما بوده است، اين بحث چابهار نيست بحث سيستان و بلوچستان هم نيست، بحث كشور است.

وي اضافه كرد: اگر ما بتوانيم امكانات و قدرت اين بندر را به جايي برسانيم كه توانش را براي واردات و صادر افزايش بدهيم، اين موضوع مربوط به چابهار نيست، بلكه متعلق به كل سيستان و بلوچستان و كشور است، چابهار مي خواهد نه براي استان و ايران بلكه مي خواهد مركز اقتصادي براي كشورهاي شرقي و شمالي ما باشد.

رييس جمهور با اشاره به سفر خود به بيشكك پايتخت قرقيزستان، گفت: اولين بحث ما در اين كشور موضوع راه آهني بود كه از چين به قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و سپس به ايران مي آيد و در انتها به چابهار متصل مي شود، بحث ما اتصال چابهار به چين است بنابراين كسي نمي تواند بگوييد چرا چابهار، چرا كه اين يك كار ملي است.

روحاني با اشاره به وجود طرح هاي بزرگ زيرساختي در چابهار آنها را طرح هايي بزرگ و ملي خواند و گفت: اتصال راه آهن از چابهار به شبكه ريلي، بحث گازرساني از جمله در ايرانشهر كه براي پتروشيمي آن يك طرح عظيم است كه در حال آماده شدن مي باشد و يا بحث اتصال خط لوله گاز به چابهار، همه براي توسعه ملي است.

رييس جمهور افزود: اين طرح ها توسط بخش خصوصي اجرا و پيگيري مي شود و دولت زمينه را آماده مي كند، در واقع اين طرح گازرساني به جز چابهار و ايرانشهر كه ملي است ، ما در حد امكانات اين دولت به شهرهاي زاهدان و خاش و زابل را مطرح كرديم و آنهايي كه در مسير راه هستند.

روحاني با بيان اينكه اجراي همه طرح ها در يك زمان امكان پذير نيست، گفت: من درباره طرح هايي صحبت مي كنم كه در اين دولت قابل انجام باشد و اتمامش يا اجراي بخش بزرگي از آن در اين دولت صورت بگيرد.

رييس جمهوري به تصميم دولت براي اجراي طرح لوله گاز در سيستان و بلوچستان تا سال 94 اشاره كرد و گفت: اجراي طرح لوله آب نيز بدليل شرايط سيستان و بلوچستان بسيار مهم است، بحث توسعه كل استان است و كار بزرگي مي خواهد صورت بگيرد.

وي اضافه كرد: 46 هزار هكتار زمين با اجراي اين طرح تحت پوشش قرار مي گيرد تا بتوان آب را با كمترين پرت و با بهره وري بالا به مزارع برسانيم، اين كار اقدامي است كه استان را متحول خواهد كرد.



** هيچ جا كلنگ نزديم، وقت كلنگ زدن هم نداريم



روحاني با بيان اينكه برخي اظهار كرده اند و ديگران هم گفته بودند كه اين استان متحول خواهد شد، افزود: بسيار خوب ولي ما توان و اراده مان اين است و حال چه ميزان از آن محقق مي شود بايد بگويم كه قرار ما با وزرا در دولت اين بوده هر قولي كه مي دهيم قولي باشد كه كل آن عملياتي شود يا بخش بزرگي از آن اجرا شود، ما هيچ جا كلنگ نزديم، وقت كلنگ زدن هم نداريم اين مردمند كه بايد كلنگ بزنند.

رييس جمهور از مردم خواست تا وارد صحنه بشوند و براي توسعه و آباداني شهر و ميهن خود تلاش كنند و گفت: هر جا از ميهن كه رشد و توسعه پيدا كند، براي كل ايران است.

وي با بيان اينكه هر مسلمان و ايراني كه در رفاه قرار بگيرد، همه ما به آن افتخار مي كنيم، افزود: ما يك مجموعه هستيم و در يك قايق نشسته ايم اگرچه يكي اين سوي قايق و ديگري در آن سو قرار دارد.

روحاني با اشاره به وجود برخي مشكلات در سيستان و بلوچستان، گفت: بخشي از اين مشكلات در اختيار ما نيست، به قول برخي خشم طبيعت است و در دست ما نيست ولي ما بايد بتوانيم آنها را حل كرده و به حول قوه الهي اين كار را خواهيم داد.

رييس دولت تدبير و اميد در خصوص معادن سيستان و بلوچستان نيز اظهار كرد: ما امسال آنچه را كه براي اكتشاف معادن اين استان لازم است در اختيار خواهيم گذاشت.

روحاني يكي از ظرفيت هاي سيستان و بلوچستان را كه از آن به عنوان استاني زرخيز ياد كرد، معادن خواند و گفت: معادن طلا نيز جزو معادني است كه در اين استان علاوه بر مس، روي و سنگ آهن وجود دارد و اميدواريم اكتشافات نتيجه بدهد تا آنها را آماده و در اختيار بخش خصوصي قرار بدهيم، همه اين معادن بايد بوسيله بخش خصوصي فعال و به نتيجه برسد.

روحاني اظهار اميدواري كرد: طرح هاي مورد نظر دولت در سيستان و بلوچستان از جمله 99 طرح مطرح شده در سال جاري اجرايي و عملياتي شود.

رييس جمهور صحبت هاي خود را با اين جمله كه ملتي كه از رفاه بيشتر برخوردار باشد تعالي فرهنگي و ديني بيشتري نيز خواهد داشت، اظهار اميدواري كرد كشور در سايه وحدت و تلاش به موفقيت هاي بيشتري دست پيدا كند.

سرخط اخبار استان‌ها