۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۳۸
کد خبر: 81125646
T T
۰ نفر

اتكا به اقتصاد دانش محور به توسعه پايدار منجر مي شود

۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۳۸
کد خبر: 81125646
اتكا به اقتصاد دانش محور به توسعه پايدار منجر مي شود

كرمان - ايرنا - دبير علمي دومين همايش ملي تعامل صنعت و دانشگاه گفت: اتكا به اقتصاد دانش محور و دانش بنيان و استفاده بهينه از سرريزهاي تكنولوژي دلايل پايداري اقتصاد و توسعه است.

به گزارش ايرنا، سيد 'عبدالمجيد جلايي' روز چهارشنبه در آيين افتتاح اين همايش، صنعت تاخيري را يكي از موانع تعامل دانشگاه و صنعت عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه آموزش يك تقاضاي اجتماعي، ساختار نظري آن خاص و بخش اقتصادي آن كمرنگ است اين مسئله نيز دومين مانع تعامل صنعت و دانشگاه است.

وي بحث سوم را فضاي حاكم بر جامعه عنوان و بيان كرد: تورم و بي ثباتي نرخ ارز ريسك فعاليت هاي دانشگاهي را كاهش مي دهد و اين سه مورد موانعي براي تعامل صنعت و دانشگاه است.

وي تاكيد كرد: استان كرمان از نظر مزيت هاي نسبي منحصر بفرد است و 40 درصد موارد اين مزيت هاي نسبي پيوسته و مداوم و 20 درصد مزيت ها بين المللي است كه در كشور چنين استاني را با اين همه مزيت نداريم.

جلايي، با اشاره به اينكه صد هزار دانشجو در استان فعال هستند، اظهار كرد: از نظر مزيت ها استان كرمان از سطح متوسط كشور بالاتر است.

دبير علمي دومين همايش ملي تعامل صنعت و دانشگاه افزود: شاخص تغييرات ساختاري كه بر اساس آن حركت اقتصاد را از كشاورزي به صنعت و از صنعت به خدمات مي برد در استان كرمان 0.3 است كه با توجه به مزيت هاي نسبي استان اين عدد در شان كرمان نيست و تعامل صنعت و دانشگاه مي تواند اين عدد را بالا ببرد و حدود 0.7 برساند كه بالارفتن اين عدد به توسعه منجر مي شود.

وي ادامه داد: همچنين شاخص ضريب اشتغال جز خدمات در استان كرمان 0.01 است كه يكي از چالش هاي بسيار جدي در اين مورد حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه است.

جلايي، گفت: بايد از ايده استاندار كرمان در مورد مثلث توسعه استفاده و بخشي از مشكلات در اين رابطه را برطرف كنيم و يكي از محورهاي بحث اقتصاد دانش بنيان اقتصاد مردمي است.

وي افزود: كميته علمي همايش آمادگي دارد كه مثلث توسعه را در استان تبيين و ارزيابي كند.

جلايي تصريح كرد: 100 مقاله حول محورهاي همايش به دبيرخانه رسيده كه 24 مقاله در حوزه هاي مشخص دانشگاه قرار است مطرح شود.ك/2

7443/8154/2624

سرخط اخبار استان‌ها