۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۶:۳۶
کد خبر: 81123751
T T
۰ نفر
ارامنه اصفهان، جنايات تروريستها عليه همكيشان سوري خود را محكوم كردند

اصفهان- حدود يكصد نفر از جوانان ارمني استان اصفهان روز سه شنبه در محكوميت آنچه اعمال تروريسي عليه ارامنه شهر'كسب' سوريه در سايه حمايت هاي دولت تركيه از تروريست ها خواندند، مقابل دفتر هواپيمايي 'تركيش ايرلاين' در خيابان 'مطهري' اصفهان تجمع كردند.

به گزارش ايرنا، اين جوانان با دردست داشتن بنرهاي متعدد، شعار 'حامي تروريسم، آمريكا و تركيه' و

'جنايت تركيه محكوم بايد گردد' سر دادند.

معترضان به نقل از ارامنه ساكن شهر 'كسب' در حومه 'لاذفيه' سوريه ادعا كردند: تركيه با اعمال سياستهاي ضد ارمني، تاريخ را عليه اين قوم در سوريه تكرار مي كند.

در پايان اين آيين بيانيه اي توسط تجمع كنندگان قرائت شد.

در اين بيانيه آمده است: در آستانه يكصدمين سالگرد نسل كشي ارمنيان، ‌تركيه همچنان با اعمال سياست هاي ضد ارمني خود موجب قرباني شدن ساكنين شهرك ارمني نشين كسب در سوريه با هويت و پيشينه كهن تاريخي شده است.

جوانان ارامنه اصفهان افزودند: دولت تركيه با نقض كليه قوانين بين المللي با كمك رساني مستقيم و مشاركت با گروه هاي مسلح تروريستي سوريه بويژه گروه تروريستي جبهه النصره، شهرك ارمني نشين كسب سوريه را آماج گلوله باران سنگين و حملات شديد قرار داده كه در نتيجه آن اهالي اين شهرك آواره و مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده و به لاذقيه پناه مي برند.

آنان در بيانيه خود با اشاره به اينكه اهالي اين شهرك جزئي از منطقه سيليسي (كيليكيه باستاني) موطن و سرزمين تاريخي ارمنيان هستند، اضافه كردند: در يكصد سال اخير براي سومين بار ارمنيان ساكن كسب بالاجبار موطن تاريخي خود را ترك مي كنند و هر سه مرتبه نيز نقش دولت تركيه محرز و غيرقابل ترديد است.

در ادامه اين بيانيه آمده است: اعضاي جامعه ارمنيان اصفهان، جنايات اخير تركيه و بي كيفر ماندن مجدد عامل اصلي را محكوم كرده و همه آزاديخواهان و حاميان عدالت در جهان را به اتحاد و دفاع از حقوق پايمال شده ساكنين شهرك كسب و بازگشت امن آنها به كاشانه خود فرامي خوانند.

جوانان ارامنه اصفهاني از جامعه جهاني بويژه سازمان ملل متحد و سازمانهاي حامي حقوق بشر خواستند كه به رسالت خود جامه عمل پوشانده و به جاي شعارهاي نمادين از آتش افروزيهاي جديد فتنه جويان بخصوص دولت تركيه جلوگيري به عمل آورند.

آنان همچنين از مسوولين جمهوري اسلامي ايران نيز كه همواره در جهت صلح و ثبات منطقه گام برداشته اند، درخواست كردند كه براي جلوگيري از اين وقايع و تضمين امنيت منطقه و همزيستي مسالمت آميز اسلام و مسيحيت از تلاش و به كارگيري امكانات ديپلماتيك و سياسي خود در حد امكان فروگذار نباشند.

به گزارش خبرگزاريها، برخي از خانواده هاي ارمني شهر كسب سوريه كه هفته گذشته به كانون درگيري بين گروه هاي مسلح تروريستي و ارتش سوريه تبديل شده است، آواره شده اند.

آنان تركيه را متهم مي كنند كه با حمايت كامل مالي و نظامي از گروه هاي مسلح تروريستي سبب آوارگي ارامنه از خانه و شهرشان شده است.

منطقه كسب يك شهرك كوهستاني در حومه لاذقيه است كه اكثريت ساكنان آن را ارامنه تشكيل مي دهند. يورش گروه هاي مسلح تروريستي به منطقه كسب كه در سه سال گذشته آرام و به دور از درگيري بوده، خانواده هاي ارمني را از اين شهر آواره كرده است.

7137/پ/ 607
۰ نفر