۱۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۶:۳۰
کد خبر: 81113515
T T
۰ نفر
ترجمه صربی نهج البلاغه به كتابخانه ملی صربستان اهدا شد

تهران- ایرنا- به مناسبت هفتاد و سومین سالگرد بمباران كتابخانه ملی بلگراد ترجمه كتاب نهج البلاغه به زبان صربی در مراسم ویژه ای با حضور مسئولان ایران و صربستان به این كتابخانه اهدا شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه ادبیات و رسانه ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،به مناسبت هفتاد و سومین سالگرد بمباران كتابخانه ملی بلگراد كه در ششم آوریل 1941 توسط ارتش نازی صورت گرفت ، مراسم ویژه ای در ویرانه های برجای مانده از این مجموعه، با حضور نمایندگان سیاسی و فرهنگی كشورهای مقیم صربستان و نیز مسئولین فرهنگی این كشور برپاشد.

در این مراسم، ایوان تاسوواتس وزیر فرهنگ صربستان طی سخنانی؛ خاطره تلخ آن رویداد هولناك را یادآوری و بر اهمیت پاسداری از میراث فرهنگی ملت ها تاكید كرد.

در ادامه این مراسم، به رسم نمادین و مطابق ادوار پیشین، پس از اتمام برنامه های سخنرانی، آیین اهدای كتاب صورت گرفت.

این كتاب اخیرا در بلگراد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی و در جشنواره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم حایز رتبه نخست شده بود.

درحاشیه این مراسم دیان ریستیچ دبیر هیئت دولت در وزارت فرهنگ صربستان در دیدار با مسئولان سفارت ایران گفت: برای هر ملتی دو ركن مهم وجود دارد یكی فرهنگ و دیگری دین و بطور یقین این دو عنصر اساسی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و منزلتی ممتاز بخود اختصاص می دهند.

خانم اسوتلانا یانچیچ رئیس كتابخانه ملی و میروسلاو تاسیچ رئیس موزه مردم شناسی هم دراین مراسم همكاری با رایزنی فرهنگی ایران را از اولویت های كاری خود در سال جاری برشمرد.

سفیر كشورمان نیز در گفت و گوهای متقابل خواستار تقویت ارتباط نهادهای فرهنگی صربستان با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد شد.

مجید فهیم پور اظهار داشت: این تعامل می تواند موجبات شكوفایی فرهنگی برای طرفین در پی داشته باشد خصوصا اینكه ایران كشوری با تاریخ و فرهنگ متعالیست و از هر جهت تاثیر مثبت و مطمئنی بر جای می گذارد.

بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق، در قرن بیستم بارها مورد حمله های هوایی واقع شد و از این رهگذر آسیب های فراوان دید تا جاییكه برخی از آثار آن هنوز هم هویداست، در این میان بیشترین خسارت در 6 آوریل 1941 به شهر وارد شد و یاد و خاطره آن همچنان غمبار و درد ناك است.

فراهنگ(1)**1355**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ