۱۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81112883
T T
۰ نفر
بیانیه 258 نماینده مجلس در محكومیت قطعنامه پارلمان اروپا

تهران - ایرنا- 258نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا درباره حقوق بشر در ایران را محكوم و اعلام كردند: افتتاح دفتر نمایندگی پارلمان اروپا در تهران منوط به تغییر رفتار این پارلمان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، این بیانیه را شاهین محمدصادقی عضو هیات رییسه پیش از پایان جلسه علنی روز سه شنبه مجلس قرائت كرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: پارلمان اروپا درباره ارتباط با ایران اخیرا اقدام به صدور بیانیه ای كرده است كه با وجود نكات مثبت روح كلی آن مغایر با روند رو به رشد روابط ایران و اتحادیه اروپا است.

نمایندگان مجلس در این بیانیه تاكید كردند: این نوعی مداخله آشكار درامور داخلی ایران تلقی می شود.

در ادامه این بیانیه نمایندگان تصریح كردند: مجلس شورای اسامی از اظهارنظر پارلمان اروپا درباره تعامل با ایران و حل مساله هسته ای استقبال می كند و فضاسازی های سیاسی در مورد فعالیت هسته ای ایران را كه در چهارچوب معاهده ان.پی.تی و بدون انحراف در مصارف صلح آمیز انجام می شود غیرمنصفانه قلمداد می كند.

نمایندگان مجلس یادآور شدند: جمهوری اسلامی ایران با الهام از فتوای رهبر معظم انقلاب برخورداری و به كارگیری تسهیلات اتمی را حرام و برخلاف موازین شرعی می داند.

در این بیانیه نمایندگان مجلس ضمن تایید بخشی از قطعنامه پارلمان اروپا در مورد ضرورت تلاش برای لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، نگاه آن قطعنامه را مبنی بر مغایرت فعالیت های هسته ای ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل غیراصولی دانستند.

258 نماینده مجلس، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز اساسا مغایر با روح كلی پیمان ان.پی.تی و منشور ملل متحد دانستند.

تمایندگان مجلس در این بیانیه اظهارات پارلمان اروپا در دموكراتیك خواندن انتخابات ریاست جمهوری ایران را تعجب آور و مداخله آشكار در امور داخلی قلمداد و آن را محكوم كردند.

در این بیانیه تصریح شده است: نگاه دوگانه غرب به نظام های سیاسی و چشم پوشی از كشورهای دیكتاتور و فاقد دمكراسی بر هیچ كس پوشیده نیست.

نمایندگان همچنین در این بیانیه اظهارنظر پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر در ایران را محكوم و تصریح كردند: پارلمان اروپا از وزانت سیاسی برای اظهارنظر در این مورد برخوردار نیست.

در بیانیه نمایندگان همچنین تاكید شده است كه كارنامه سیاه غرب و بعضی كشورهای غربی در تحمیل جنگ جهانی اول و دوم به جامعه جهانی، تحمیل آپارتاید و استعمار بر آسیا و آفریقا و تاراج منابع كشورهای جهان و حمایت از دیكتاتورها و چشم پوشی از فجایع بحرین و همچنین رفتارهای وحشیانه تروریست ها در سوریه به پارلمان اروپا اجازه نمی دهد درباره حقوق بشر قلم فرسایی كند و ایران اسلامی را كه مهم ترین رسالت خود را دفاع از حقوق انسان می داند مورد نقد قرار دهد.

نمایندگان مجلس همچنین تاكید كردند: پارلمان اروپا باید براساس موازین بین المللی و اصل حق تعیین سرنوشت، سازمان اعتقادی و اخلاقی كشورها را در نگاه به مساله حقوق بشر مدنظر قرارداده و توجه داشته باشد كه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اجرای احكام و مقررات اسلام تاكید داشته و بر انجام شایسته این تكلیف الهی اصرار دارد.

نمایندگان در بخش دیگری از این بیانیه ضمن تایید اظهارات پارلمان اروپا بر ضرورت مقابله با تروریسم و پایان دادن به جنگ در سوریه از طریق روش های مسالمت آمیز، بر عزم و اراده قطعی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه بی امان با پدیده شوم تروریسم و پایان جنگ خانمان سوز در سوریه از طریق گفت و گوهای مسالمت آمیز تاكید كردند.

در ادامه این بیانیه آمده است از كشورهای غربی انتظار داریم در مقام عمل به مقابله با گروه های تروریستی برخاسته و كشورهای حامی تروریست ها را محكوم كنند.

نمایندگان همچنین خواستار تفكیك فعالیت های براندازانه از فعالیت های سیاسی مشاركت جویانه شده و تاكید كردند كه پارلمان اروپا نباید اقدامات افرادی كه در اندیشه براندازی هستند را فعالیت سیاسی قلمداد كند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود خواستار پرهیز پارلمان اروپا از در پیش گرفتن رویه های استعماری قرون وسطایی و مركز قلمداد شدن اروپا شدند و تاكید كردند كه پارلمان اروپا نباید همانند رویه استعماری درون قرون وسطی خود را مركز قلمداد كرده و درباره دیگران تصمیم گیری كند چرا كه چنین نگاهی بدون تردید در قرن حاضر از كمترین جایگاه سیاسی و اجتماعی برخوردار است و اعتبار پارلمان اروپا را به عنوان مدعی دمكراسی و احترام به حقوق بشر در معرض آسیب جدی قرار می دهد.

نمایندگان ضمن پیشنهاد به پارلمان اروپا مبنی بر تجدید نظر در این گونه رفتارها تصریح كردند: افتتاح دفتر نمایندگی پارلمان اروپا در تهران منوط به تغییر رفتار این پارلمان خواهد بود.

قطعنامه راهبردهای مداخله جویانه اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران در هفت صفحه و 23 بند روز 14 فروردین ماه جاری در صحن پارلمان اروپا تصویب شد. این قطعنامه با واكنش های بسیاری همراه شده است.

سیام(3)**2021**9132**1336**2025**1336
۰ نفر