۱۶ فروردین ۱۳۹۳، ۸:۴۴
کد خبر: 81107849
T T
۰ نفر
بیش از 12 ساعت مذاكره كارشناسی میان ایران و 1+5 با  موضوعات فنی/ مذاكرات امروز ادامه دارد

تهران - ایرنا - هیات های كارشناسی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 كه تاكنون بیش از 12 ساعت درباره موضوعات فنی مختلف و مهم هسته ای با یكدیگر مذاكره كرده اند، امروز (شنبه) مذاكرات تخصصی فشرده و جدی خود را در وین اتریش ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هیات كارشناسی مذاكره كننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیركل سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه از روز پنجشنبه (14 فروردین ماه) با هیات كارشناسی 1+5 به ریاست استفان كلمنت دستیار ویژه كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاكرات كارشناسی را آغاز كرده است.

نتیجه این مذاكرات كارشناسی كه پیش از دور جدید مذاكرات ایران و 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود به مدیران سیاسی گزارش خواهد شد تا آنان در مذاكراتی كه قرار است روزهای 18 تا 20 فروردین ماه برگزار شود، آن را بررسی كنند.

به گفته حمید بعیدی نژاد رییس هیات كارشناسی مذاكره كننده هسته ای ایران در این مذاكرات كه كارشناسان سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: طرفین در چارچوب گام نهایی توافق ژنو برای رسیدن به راه حل جامع درباره موضوعات فنی مختلف و مهمی با یكدیگر مذاكره می كنند.

پیش از این نیز سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: همه موضوعات فنی كه از سوی مدیران سیاسی به كارشناسان ارجاع شده است، در این دور از مذاكرات كارشناسی بررسی می شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه بطور مشخص چه موضوعات فنی در این دور از مذاكرات مطرح می شود؟ گفت: موضوعاتی كه از دید مدیران سیاسی به بررسیهای كارشناسی بیشتری نیاز داشته است در این مذاكرات مطرح می شود.

عراقچی در پاسخ به اینكه آیا درباره راكتور آب سنگین اراك نیز گفت و گو می شود؟ اظهار داشت: این موضوع و ابعاد فنی آن، و چگونگی از بین بردن نگرانی ها با حفظ ماهیت آب سنگین، یكی از موضوعات فنی است كه جزئیات آن توسط كارشناسان بحث خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در پاسخ به این سوال كه آیا با توجه به اینكه در مذاكرات قبلی اعلام شد ایران و ١+٥ درباره غنی سازی و ابعاد آن به درك مشتركی رسیده اند، این موضوع هنوز در دستور كار مذاكرات كارشناسی قرار دارد؟ گفت: بحث درباره این موضوع و سایر موضوعات همچنان ادامه خواهد داشت تا طرفین به تفاهم نهایی دست یابند.

سیام1572
۰ نفر