وندي شرمن : گزارش آژانس بيانگر پايبندي ايران به تعهداتش است/ ايراني ها به دنبال تامين حقوق هسته اي خود هستند

نيويورك، ايرنا - وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريكا و رييس هيات مذاكره كننده آمريكايي در مذاكرات گروه 1+5 با جمهوري اسلامي ايران گفت : گزارش هاي اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي تاييد مي كند كه ايران به تعهدات خود عمل كرده است كه اين خبر بسيار دلگرم كننده اي است.

به گزارش ايرنا، وندي شرمن در مصاحبه با موسسه آسپن در خصوص دستاوردهاي مذاكرات هسته اي بين 1+5 با ايران اظهار كرد: مذاكرات بسيار پيچيده و دشوار است اما روند خوبي را طي مي كنيم.

وي گفت، از يك طرف ما تلاش مي كنيم كه ايران به سلاح هسته اي دست پيدا نكند و به جامعه جهاني اطمينان دهد كه همه ابعاد برنامه هاي هسته اي آن صلح آميز است و از طرفي ايراني ها به دنبال تامين حقوق خود در بحث استفاده از انرژي هسته اي هستند.

معاون وزير خارجه آمريكا افزود: مسايل زيادي وجود دارد كه در جريان مذاكرات بايد به آنها پرداخته شود و به دقت جزئيات آن مورد بررسي قرار گيرد.

شرمن خاطر نشان كرد ما دو دور مذاكرات پربار، مهم و حرفه اي را پشت سرگذاشته ايم و هم اكنون به مراحل بسيار حساس و سخت رسيده ايم و ايراني ها بايد تصميم هاي بسيار مهمي را اتخاذ كنند.

وي خاطر نشان كرد، كشورهاي عضو 1+5 نهايت تلاش و اهتمام خود را به كار خواهند گرفت تا در اين مدت زمان تعيين شده (20 جولاي) توافق نهايي با تهران حاصل شود.

رييس هيات مذاكره كنندگان آمريكايي افزود:مذاكرات با مقام هاي ايراني به صورت مستقيم و حرفه اي پيش مي رود، مذاكرات با زبان انگليسي و بسيار ساده و روان انجام مي شود در صورت نياز به هم ايميل مي زنيم و يا تلفني گفت وگو مي كنيم تا كارها را با هم هماهنگ كنيم.

وي در خاتمه اين مصاحبه در خصوص از سر گيري روابط ميان تهران و واشنگتن گفت : دو كشور بيش از سه دهه با هم ارتباط ديپلماتيك نداشتند و همچنان بر سرمسايلي مانند حزب الله و حقوق بشر اختلاف نظر دارند و طبيعي است براي رسيدن به اين مرحله سخت هنوز به زمان نياز داريم.

اروپام 1908 **1917

سرخط اخبار جهان