۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۵۱
کد خبر: 81092464
T T
۰ نفر
خانه تكانی بدن در فصل بهار با رعایت توصیه های طب سنتی

تهران - ایرنا - ایرانی های قدیم همزمان با خانه تكانی منازل خود در فصل بهار با رعایت نكات طب سنتی و تغییر در ر‍ژیم غذایی، بدنشان را نیز خانه تكانی می كردند.

عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در آستانه فرا رسیدن سال نو در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به هموطنان ایرانی توصیه كرد با تغییر فصل، عادات غذایی خود را با تغییرات آب و هوایی هماهنگ كنند.

دكتر فاطمه مرادی با بیان اینكه با شروع فصل گرما، بدن به كالری كمتری نیاز دارد گفت: فصل بهار از دیدگاه طب سنتی از اواخر بهمن و اوایل اسفندماه و با گرم شدن محسوس دما آغاز می شود كه با این تغییرات دمایی، بدن به طور طبیعی سعی می كند موادی كه از فصل سرما در بدن انباشته شده است را رقیق كرده و دفع كند.



**حجم و كالری غذا باید در فصل بهار كاهش یابد

وی ادامه داد: بنابراین افراد با شروع فصل بهار باید ضمن كاهش حجم غذای خود، از غذاهای كم كالری استفاده كنند تا بدن بتواند عملیات پاكسازی و دفع مواد زائد را به راحتی انجام دهد و فشاری به آن وارد نشود.

این دستیار (رزیدنت) طب سنتی، انواع آش و سوپ های كم كالری كه گوشت كمتر و سبزیجات بیشتری در آن استفاده شده است را بهترین غذا برای فصل بهار عنوان كرد.

مرادی خاطرنشان كرد: آش های پركالری مانند آش رشته، غذای مناسبی برای ایام بهار نیست.

وی درباره پاكسازی بدن در فصل بهار نیز گفت:‌ در گذشته مرسوم بود كه افراد با آغاز فصل گرما حجامت می كردند اما باید دقت كرد كه بدن باید شرایط كافی را برای انجام این عمل داشته باشد و این كار حتما با توصیه درمانگر طب سنتی باشد زیرا همه افراد نیاز به حجامت ندارند و بسته به مزاج آنها باید روش های درمانی متفاوتی اعمال شود.

به گفته عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، حجامت درصورت تشخیص و تایید درمانگر طب سنتی، می تواند جلوی بروز بسیاری از آلرژی ها و حساسیت های فصلی را در فصل بهار بگیرد.

مرادی توضیح داد: آن بخش از مواد زائد كه در بدن جمع شده و با شروع فصل بهار، طبیعت بدن به دفع آنها گرایش دارد درصورتیكه در بدن باقی بمانند و فرصت دفع نداشته باشند به صورت آلرژی فصلی، مشكل و حساسیت پوستی یا حتی تشدید درد مفاصل در برخی افراد جلوه گر می شود.



**استفاده از مسهل های خفیف و حجامت برای پاكسازی بدن در فصل بهار

مرادی یادآور شد: براساس یك سنت قدیمی در كشور ما افراد همزمان با خانه تكانی منازل خود در فصل بهار با حجامت و مصرف مسهل های خفیف، بدن خود را خانه تكانی می كردند.

وی اضافه كرد: خوردن غذاهایی مانند آش اسفناج یا آش آلو كه سیستم گوارش را به فعالیت بیشتری وا می دارد همانند مسهل عمل می كند و مواد باقیمانده از ماه های سرد سال، در فصل بهار از بدن دفع می شود.

مرادی تصریح كرد كه بروز مشكلات و حساسیت های احتمالی در فصل بهار برای همه افراد یكسان نیست و به مزاج آنها بستگی دارد و به عنوان مثال، افرادی با مزاج گرم بیشتر دچار مشكل می شوند و نیاز بیشتری به پاكسازی بدن دارند.

وی مجددا تاكید كرد كه هرگونه پاكسازی یا اعمالی مانند حجامت باید حتما با نظر درمانگر طب سنتی و متخصصان این حوزه باشد و شرایط و مزاج افراد حتما لحاظ شود.

گفت و گو از زینب كارگر

علمی (4)**1055**1599
۰ نفر