۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۲۲:۲۶
کد خبر: 81092275
T T
۰ نفر

سرعت توفان در اردبیل به 104 كیلومتر در ساعت رسید

۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۲۲:۲۶
کد خبر: 81092275
سرعت توفان در اردبیل به 104 كیلومتر در ساعت رسید

اردبیل – ایرنا – سرعت وزش تندباد كه از عصر دیروز (یكشنبه) در قسمت وسیعی از استان اردبیل آغاز شده است عصر امروز (دوشنبه) از 104 كیلومتر در ساعت فراتر رفت.

معاون اداره كل هواشناسی اردبیل گفت : اردبیل با سرعت 104 كیلومتر در ساعت ركورد دار وزش تندباد در سطح استان اردبیل بوده و شهرستان مشگین شهر با سرعت 101 كیلومتر در ساعت به عنوان ایستگاه دوم از لحاظ شدت وزش توفان قرار دارد.

علی دولتی مهر ؛ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : در سایر شهرستان های واقع در قسمت مركزی استان اردبیل مانند نیر ؛ نمین ؛ سرعین و گرمی مغان نیز سرعت تندباد بین 70 تا 90 كیلومتر در ساعت گزارش شده است.

وی اظهار كرد : ظهر امروز سرعت وزش باد در شمال استان اردبیل شامل شهرستان های بیله سوار و پارس آباد مغان به 65 كیلومتر در ساعت رسید كه باتوجه به بالا بودن چگالی هوا در آن نقاط منجر به بروز خساراتی شد.

باد شدید كه برای ساعاتی در عصر امروز به توفان تبدیل شد سبب بروز خساراتی به تاسیسات شهری مانند چراغ های برق و تابلوها شد و شیشه های تعدادی از منازل و واحدهای تجاری و نیز شاخه های درختان و آنتن های تلویزیون را شكست.

این پدیده جوی همچنین ضمن ایجاد اختلال در تردد رهگذران پیاده برای لحظه هایی موجب قطع برق در محله هایی از شهر اردبیل شد.

تندباد گرم هنگامی در اردبیل و قسمت مركزی این استان می وزد كه جریان های كم فشار جنوبی روی كرانه های دریای خزر و استان اردبیل حاكم باشند.

بیشترین فراوانی وزش تندباد گرم كه در اصطلاح محلی مردم اردبیل به گرمیج موسوم است در اسفند ماه می باشد و در طول تاریخ مردم منطقه خسارات و حتی تلفاتی را براثر وزش این باد متحمل شده اند.

592/530