۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81084426
T T
۰ نفر
نعمت زاده: تلاش دولت برای مبارزه با ركود آغاز شده است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه تلاش دولت برای مبارزه با ركود آغاز شده است، گفت: پیشنهادهایی به دولت ارایه شده است كه امیدواریم با كمك همكاران اقتصادی بعد از تعطیلات نوروز جلسات ویژه ای برای مبارزه با ركود تشكیل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد رضا نعمت زاده» روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت به همراه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خبری با خبرنگاران شركت كرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكید بر این كه همت امسال دولت این بود كه با تورم مبارزه كند، خاطرنشان كرد: تورم كنترل شده است و انشاء الله روبه كاهش خواهد بود.

نعمت زاده تصریح كرد: اكنون وقت آن است كه به فكر مبارزه با ركود باشیم،امیدواریم سال آینده شاهد كاهش ركود باشیم.

وی همچنین گفت: مشكلی برای تامین میوه شب عید نداریم و تلاش می كنیم قیمت خودرو نیز در سال 1393 ثابت بماند.



**توزیع میوه شب عید از 25 اسفند

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت از تنظیم مطلوب بازار شب عید خبر داد و گفت : میوه شب عید به ویژه پرتقال و سیب به طور كامل تامین و حتی به شهرستان ها حمل شده است.

نعمت زاده گفت: توزیع میوه شب عید از 25 اسفند یا زودتر از آن آغاز می شود.

وی افزود: قرار است در تعطیلات هم توزیع میوه ادامه یابد كه در سال های پیش اینگونه نبود و امیدواریم شرایط و قیمت های مناسب تری داشته باشیم.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه برخی اقشار كم درآمد مشمول سبد كالا نشدند؟ گفت: ما بر مبنای لیست وزارت تعاون عمل كردیم و لیستی را از خود تهیه نكرده ایم.

وی با بیان اینكه ستاد هدفمندی یارانه ها دنبال این است كه برای سال آینده طوری كار را تنظیم كند كه سبد كالا شامل همه نیازمندان شود، ادامه داد: می دانید كه به دلیل نبودن آمار و اطلاعات دقیق كار دشوار بود.

به گفته وی، حدود 15 میلیون و 700 هزار خانوار مشمول دریافت سبد كالا شدند و تاكنون برای نزدیك به 14 میلیون خانوار سبد كالا توزیع شده است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا این كار در سال آینده به وزارت جهاد كشاورزی واگذار می شود؟، گفت: هنوز دولت تصمیمی نگرفته و هر تصمیمی كه گرفته شود، به آن عمل خواهد شد. اغلب كالاها زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ هر چه باشد تعامل خواهیم كرد و هیچ مشكلی پیش نخواهد آمد و در هر صورت همكاری خواهد شد.



**نمایشگاه بین المللی مسوول حضور در اكسپوی 2015

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت درباره حضور در اكسپوی 2015 گفت: مسوولیت حضور در اكسپوی 2015 به شركت نمایشگاههای بین المللی واگذار شده و در حال كار كردن هستند و طرح ما در این باره كه به مسوولان اكسپو ارائه شده بسیار جالب است.

نعمت زاد درباره كیفیت حضور ایران در اكسپوی 2015 توضیح داد: محل واگذار شده به ما مناسب است ، یك هزار و 900 متر مربع زمین را گرفته ایم و طوری محل نمایشگاه خود را طراحی كرده ایم كه بعد از نمایشگاه بتوانیم اجزای آن را باز و در نمایشگاه بین المللی تهران نصب كنیم.

وی با اشاره به اینكه موضوع این اكسپو به كشاورزی و نو آوری در تولید و مصرف مربوط است اضافه كرد: سعی كردیم مسایل جدید، نوین و همچنین سنت های ایرانی را در تولید، مصرف و استفاده در طراحی خود مد نظر قرار دهیم.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت درباره برنامه های این وزارتخانه درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: به محض ابلاغ این سیاست ها، ستادی در وزارتخانه به سرپرستی بنده تشكیل داده ایم و امیدواریم بتوانیم طرح اولیه را به صورت برنامه تا آخر امسال ارائه كنیم اما چون این مبحث طولانی مدت است نمی توان آن را با عجله انجام داد.

نعمت زاده در پاسخ به سوالی در زمینه خودرو سازی گفت: خودرو سازان شركتهای خصوصی هستند؛ ممكن است از نظر ارشادی، تذكرات و پیگیری ها، ما نظر داشته باشیم كه در جلسات هر دوهفته یكبار كه پنج شنبه ها برگزار می شود آن را ارائه كنیم ، بنابراین درخواست ما از شما این است كه در نخستین جلسه پس از عید كه با حضور خودروسازان و قطعه سازان برگزار می شود حضور یابید.



** نظر ما این است كه سال آینده قیمت خودرو ثابت بماند

وی درباره قیمت خودروها گفت: ‌نظر ما این است كه سال آینده نیز این قیمت ها ثابت بماند و هزینه هایی را كه از بابت تورم و سایر هزینه ها به خودرو ساز تحمیل می شود از محل افزایش تولید جبران كنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره همكاری با خودروسازان چینی گفت: بعد از تحریم غرب نمی توانستیم صنعت خودرو سازی را تعطیل كنیم و تولید كاهش یافت و این كاهش تا امسال هم ادامه داشت.

وی اضافه كرد: اما توانستیم در چند ماه گذشته روند كاهشی تولید خودرو را متوقف كنیم و اخیرا تولید را در مقایسه با سال گذشته افزایش دادیم، لذا خودروسازان از هر جا كه ممكن بود نیازمندی های خود را از داخل و خارج تامین كردند كه بخش عمده ای از قطعات مورد نیاز را از قطعه سازان داخلی و بخشی را نیز از قطعه سازان خارجی تهیه كرده ایم.

نعمت زاده افزود:از نظر فناوری، چین فرق كرده و به ویژه در صنایع نوین كیفیت بالایی دارد. صنایع خودرو سازی چین با تولید و صادرات 15 میلیون خودرو در سال مقام نخست را دراین حوزه در دنیا دارد.

وی ادامه داد: برای ایجاد رقابت در این عرصه، خودروسازان ما با چینی ها مذاكره می كنند و اگر به شرایط مناسبی برسیم همكاری می كنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما چرا باید خود را اسیر خودروسازان غربی كنیم كه در شرایطی همچون تحریم، ضربه بخوریم ؛ البته اخیرا گروههای مختلفی به ایران سفر كرده اند كه گفت و گوها با آنها ادامه دارد.

سیام. 9012**1336 *1449
۰ نفر