۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 81083949
T T
۰ نفر
كمالوندی: ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر به توافق اولیه رسیدند

تهران - ایرنا - سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام كرد: ایران و روسیه برای ساخت حداقل دو نیروگاه اتمی دیگر به توافق اولیه دست یافتند.

«بهروز كمالوندی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره نتایج مذاكرات مقامات سازمان انرژی اتمی ایران با «نیكلای اسپاسكی» معاون بین الملل شركت دولتی روس اتم در تهران گفت: این مذاكرات منتهی به «پاراف پیش نویس پروتكل منظم (ضمیمه شده) به موافقتنامه ایران و روسیه در زمینه همكاری های هسته ای» شد كه بر اساس موافقتنامه 1992 میلادی میان ایران و روسیه در زمینه همكاری های هسته ای دو طرف می توانند همكاری های خود را گسترش دهند.

وی تصریح كرد: بر این اساس، طرفین برای ساخت حداقل دو نیروگاه اتمی دیگر از نوع قدرت و هر یك با ظرفیت حداقل هزار مگاوات همراه با آب شیرین كن، در كنار واحد اول نیروگاه اتمی ایران در بوشهر به توافق رسیدند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: قرار است این توافقنامه به امضای دكتر علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «سرگئی كرینكو» رییس روس اتم برسد كه درباره زمان امضای آن تصمیم گیری خواهد شد.

كمالوندی تصریح كرد: قرار است طرفین بزودی درباره شرایط فنی و تجاری با یكدیگر مذاكره كنند و به تفاهم برسند.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقتصادی و فنی، ساخت نیروگاه های اتمی بیشتر نیز در موافقتنامه میان ایراو و روسیه پیش بینی شده است.

در مذاكرات روز گذشته ایران و روسیه، سفیر روسیه در تهران، بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محمد احمدیان معاون نیروگاهی این سازمان و نیز نمایندگانی از وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی دولت حضور داشتند.

«نیكلای اسپاسكی» معاون بین الملل رییس شركت دولتی روس روز گذشته برای گفت وگو و مذاكره درباره ساخت نیروگاه های جدید و همكاری ها دراین زمینه به تهران سفر كرد.

ایران و روسیه همكاری گسترده ای در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دارند كه ساخت و تكمیل واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه یك هزار مگاوات برق از جمله مصادیق آن است.

دو كشور همچنین در زمینه تولید و مبادله ایزوتوپ های پزشكی هسته ای با همدیگر همكاری دارند و

مقامات ارشد ایران و روس بارها بر ضرورت ادامه همكاری های هسته ای دو كشور تاكید كرده اند كه تلاش برای ساخت واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر از آن جمله است.

سیام 1572