۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۰۷
کد خبر: 81078562
T T
۰ نفر

لزوم رعايت بهداشت كار در خانه تكاني هاي نوروزي

۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۰۷
کد خبر: 81078562
لزوم رعايت بهداشت كار در خانه تكاني هاي نوروزي

تهران-ايرنا- خانه تكاني يكي از آداب و رسوم كهن ما ايرانيان در آستانه سال نو و استقبال از بهار است كه با نظافت كلي خانه و مصرف حجم بالايي از مواد شوينده و به تبع آن احتمال بروز مشكلاتي همچون آلرژي هاي پوستي و تنفسي همراه است.

يكي از محصولاتي كه در روزهاي پايان سال در سبد خريد خانواده ها بسيار به چشم مي خورد محصولات شوينده و ضدعفوني كننده است كه به منظور نظافت در خانه تكاني مورد استفاده قرار مي گيرد.

برخي از مواد شوينده قوي كه در خانه تكاني و از بين بردن جرم ها و شست و شوي سراميك هاي حمام و دستشويي مورد استفاده قرار مي گيرد، حاوي گازهاي شيميايي، آب ژاول و تركيبات مضري است كه در صورت عدم رعايت بهداشت كار مي تواند آسيب شديدي به دستگاه تنفسي و پوست وارد كند.

گفته مي شود كه درحين خانه تكاني هواي داخل خانه از دو تا صد برابر آلوده تر از هواي بيرون از خانه مي شود.

بر اين اساس بهتر است هنگام خانه تكاني درها و پنجره هاي خانه باز باشد تا اين مواد آلاينده با وزش باد از خانه خارج شود و آسيب كمتري بر دستگاه تنفسي وارد كند.

همچنين لازم است هنگام خريد به برچسب محصولات توجه كرد و در صورت امكان موادي را تهيه كرد كه در توليد آنها از مواد شيميايي كمتر استفاده شده و يا دانه هاي طبيعي گياهي و آنزيم هاي كم خطر در آنها به كار برده شده باشد.

افرادي كه به مواد شوينده و گازهاي متصاعد شده از آن حساسيت دارند نيز مي توانند از آب، سركه سفيد، جوش شيرين، آب ليموترش و صابون ها يا پودر صابون هاي طبيعي بدون عطر استفاده كنند.

دكتر نجم الدين كلانتري فوق تخصص آسم و آلرژي در گفت و گو با خبرنگار علمي اظهار داشت: درصورت عدم رعايت نكات ايمني در خانه تكاني هاي پايان سال، سلامت افراد با مشكلاتي مواجه خواهد شد كه ممكن است تا مدت ها و يا حتي تا سال ها پايدار بماند.

وي افزود: بسياري از افراد به ويژه بانوان پس از انجام خانه تكاني تا مدت ها از عوارضي مانند بيماري هاي ريوي و تنفسي، دردهاي عضلاني و استخواني و بيماري هاي پوستي رنج مي برند.

كلانتري تاكيد كرد: افراد هنگام نظافت نبايد به هيچ وجه مواد شوينده را با آب گرم مخلوط كنند چراكه اين عمل سبب متصاعد شدن گازهاي سمي و انتشار آنها در هوا مي شود كه با استنشاق آنها دستگاه تنفسي آسيب مي بيند.

وي گفت: در صورتي كه فردي اين موارد را رعايت نكرد و با مشكل تنفسي مواجه شد بايد به سرعت از محيط آلوده خارج و در جريان هواي باز قرار گيرد و مقداري شير تازه بنوشد.

يكي ديگر از مواردي كه در خانه تكاني مي تواند زمينه ساز بروز آلرژي هاي تنفسي به شكل آسم يا شبه آسم در افراد شود، گرد و خاك زياد است كه افراد بايد به اين مساله نيز توجه داشته باشند.

علاوه بر توجه به انتخاب نوع كم ضررتر مواد شوينده بهتر است افراد از ماسك هاي مخصوص براي جلوگيري از استنشاق گازهاي سمي و ورود گردو غبار به دستگاه تنفسي در هنگام خانه تكاني استفاده كنند.

يكي ديگر از عوارض ناشي از خانه تكاني هاي غيراصولي، بروز آلرژي هاي پوستي است؛ بسياري از مواد شوينده چربي هاي پوست را از بين مي برد و نفوذپذيري پوست را بيشتر مي كند در نتيجه احتمال ابتلا به آلرژي هاي پوستي افزايش مي يابد.

به گفته پزشكان استفاده زياد از آب نيز چربي هاي سطح پوست را از بين مي برد و نفوذپذيري پوست را بيشتر مي كند.

بنابراين براي پيشگيري از بروز اين گونه عوارض بهتر است در هنگام به كار بردن هر نوع شوينده اي از دستكش هاي مخصوص استفاده كرد.

البته افراد بايد توجه داشته باشند كه به صورت طولاني مدت از دستكش استفاده نكنند چرا كه مواد تشكيل دهنده دستكش مي تواند براي پوست حساسيت ايجاد كند بنابراين افرادي كه مجبورند طولاني مدت نظافت كنند بهتر است در زير دستكش هاي پلاستيكي يك دستكش نخي نيز بپوشند.

علمي(5)1834**1581
۰ نفر