۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۴:۱۵
کد خبر: 81067355
T T
۰ نفر
انتقاد شدید نمایندگان غربی از روسیه در جلسه شورای امنیت درباره اوكراین

نیویورك، ایرنا- شورای امنیت روز شنبه با حضور معاون دبیركل سازمان ملل جلسه ای اضطراری برای بحث درباره بحران اوكراین برگزار كرد كه در جریان آن نمایندگان آمریكا، فرانسه و انگلیس بشدت از كرملین و ارسال نیروهای نظامی به اوكراین توسط روسیه انتقاد كردند.

به گزارش ایرنا یان الیاسوین، معاون دبیركل سازمان ملل در آغاز این جلسه وضعیت اوكراین را بسیار نگران كننده دانست و گفت كه از اعضای شورای امنیت می خواهد كه بصورت مسالمت آمیز به این بحران پایان دهند.

وی بر ضرورت حاكمیت عقلانیت برای حل این مساله تاكید كرد و گفت باید تمامیت ارضی اوكراین حفظ شود.

نماینده دایم اوكراین نیز در این جلسه بشدت از روسیه انتقاد كرد و گفت ارتش روسیه به بهانه حمایت از اقلیت روسی زبان اوكراین كشورش را اشغال كرده است.

وی گفت: اقدام روسیه تهدید جدی ثبات منطقه و ضربه به استقلال و تمامیت ارضی اوكراین است.

نماینده اوكراین تاكید كرد كه اقدام روسیه نقض وحشتناك منشور سازمان ملل می باشد.

در جلسه امروز نمایندگان آمریكا، انگلیس و فرانسه از دولت جدید اوكراین اعلام حمایت كرده و اقدام روسیه را غیرقانونی و برخلاف حاكمیت و تمامیت ارضی اوكراین دانستند.

ویتالی چوركین، نماینده دایم روسیه روز شنبه در سخنانی در نشست اضطراری شورای امنیت با رد كردن سخنان نماینده اوكراین گفت اقدام دومای روسیه در جهت از میان بردن تمامیت ارضی اوكراین نیست.

با وجود همراهی نماینده فرانسه با همتایان انگلیسی و آمریكایی خود، لحن وی نسبت به روسیه به مرایت ملایمتر بود و وی خواستار خویشتنداری همه طرف ها برای پایان مسالمت آمیز بحران شد.

در جلسه امروز نماینده چین تنها عضو دایم شورای امنیت بود كه درباره وضعیت اوكراین صحبت نكرده و موضع نگرفت.

همچنین هیچ یك از 10 عضو غیردایم شورای امنیت در جلسه امروز سخنرانی نكردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه به درخواست نماینده دایم اوكراین در سازمان ملل تشكیل جلسه اضطراری داده بود تا درباره بحران آن كشور و تحركات نظامی روسیه بحث و گفتگو كند.

دولت جدید اوكراین روسیه را متهم كرده كه صدها سرباز و همچنین یك هواپیمای نظامی در كریمه مستقر كرده است اما مسكو هر گونه مداخله نظامی را رد كرده و گفته است جابجایی نیروهایش ناقض توافق‌های بین‌المللی نیست.

اروپام 2251 **1908

سرخط اخبار جهان