۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۲۲:۵۸
کد خبر: 81048808
T T
۰ نفر
آلودگی هوا باعث افزایش زایمان زودرس و بیماری ام اس در اصفهان شده است

اصفهان- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، زایمان زودرس، كمبود ویتامین دی و شیوع بیماری ام اس از مهمترین عوارض آلودگی هوا در شهر اصفهان است.

به گزارش ایرنا، «رویا كلیشادی» عصر روز دوشنبه در گردهمایی اساتید دانشگاههای استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برای بررسی آلودگی هوا افزود: كمبود ویتامین دی در سالهای اخیر به دلیل آلودگی هوا و نرسیدن طول موج موثر نور خورشید به بدن مردم در اصفهان به شدت شایع شده است.

وی با اشاره به اینكه بیشتر روزها در اصفهان آفتابی است، تصریح كرد: به دلیل شدت آلودگی هوا مردم این شهر با كمبود شدید ویتامین دی مواجه هستند كه عامل اصلی شیوع بیماری ام اس است.

رییس گروه رشد و نمو مركز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تحقیقی بر روی زنان باردار و كودكان مقطع پیش دبستانی افزود: در این تحقیق مشخص شد كه میزان ویتامین دی با وجود در معرض نور آفتاب قرار داشتن این دو گروه و تغذیه مناسب در آنها پایین است.

این پزشك متخصص اطفال ادامه داد: زایمان زودرس نیز یكی دیگر از عوارض مهم آلودگی هوا در اصفهان است كه تبعاتی مانند افزایش مرگ و میر نوزادان، هزینه نگهداری قبل و بعد از تولد نوزاد و عقب ماندگی ذهنی به همراه دارد.

كلیشادی تاكید كرد: مشكلات ناشی از این تبعات شاید در زمان حاضر چندان نمود نكند اما در سالهای آینده عوارض آن مانند اختلالات ژنتیكی، افزایش سكته قلبی و بیماری های تنفسی خود را نشان می دهد.

وی مهمترین راهكار جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را همت مردم اعلام و اظهار كرد: مردم نباید در فصل زمستان خودروهای خود را روشن نگه دارند، شعله بخاری را زیاد نكنند، از گیاهان آپارتمانی استفاده كنند، در روزهای آلوده كمتر از خانه بیرون بیایند و از مواد آلاینده مانند اسپری ها در خانه كمتر استفاده كنند.

وی مصرف میوه، سبزی، سبوس گندم، آب انار ، تركیبات پروتئینی، لبنیات پروبیوتیك، غذاهای دریایی و عناب بویژه برای زنان باردار را بمنظور كاهش عوارض آلودگی هوا، مفید دانست.



*** هوای اصفهان، خاكی است

عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی كشور نیز در این گردهمایی گفت: شمار زیاد خودروها، بافت جمعیتی بالا و صنایع مهمترین عوامل آلودگی هوا در شهر اصفهان است.

مسعود برهانی با اشاره به جمعیت دو میلیون نفری و وجود 14 شهرك صنعتی در اصفهان افزود: آلودگی زیاد باعث شده كه زندگی به حالت بحرانی برسد.

وی با بیان اینكه مسئولین در پایتخت به فكر سلامت مردم اصفهان نیستند خواهان استفاده از بنزین یورو چهار در این شهر شد.

وی همچنین فیلتر كردن دود خروجی نیروگاه اصفهان را در كاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواند و افزود: گسترش معادن گچی در شرق اصفهان نیز به شدت خطرناك است.

این عضو هیات علمی جمعیت سبز اصفهان اظهار كرد: تداوم خشكی تالاب گاوخونی و وزش باد شرقی باعث می شود كه ریزگردها از معادن گچی وارد اصفهان شود.

به گفته وی به همین دلیل است كه خاك زیادی در هوای شهر اصفهان وجود دارد و وقتی روی میز را پاك می كنیم یك ساعت بعد دوباره لایه ای از خاك روی آن می نشیند.

برهانی تصریح كرد: ما در این زمینه ها به مسئولین تذكر داده ایم اما صدای ما به جایی نمی رسد.

به گزارش ایرنا، سید احمد خاتون آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این گردهمایی، آلودگی هوا را به مصداق قتل نفس و جرم دانست.

اساتید دانشگاههای اصفهان در این گردهمایی از مسئولین خواستند كه صنایع را از شهر اصفهان دور كنند و اقدامات مناسب برای فیلتر كردن خروجی نیروگاهها انجام دهند.

همچنین از دانشگاهها و رسانه ها خواستند كه اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام دهند.

گ/7148/607
۰ نفر