۲۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۴۲
کد خبر: 81035967
T T
۰ نفر
300میلیارد تومان به بودجه دانشگاه ها افزوده شد/ رشد 30 برابر جمعیت دانشجویان

تهران - ایرنا - معاون اداری و مالی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: در قانون بودجه سال 93 ، 300 میلیارد تومان به اعتبار دانشگاه ها اضافه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد حسین امید عصر یكشنبه در نشستی خبری گفت: دانشگاه ها از بابت بودجه سال 90 و 91 یكهزار و 270 میلیارد تومان كسری بودجه دارند.

وی با بیان اینكه میزان اعتبارات آموزش عالی در گذشته سالانه 1.5 درصد از كل بودجه بوده است، گفت : این رقم هم اكنون به 2.3 درصد رسیده است .

وی همچنین با یادآوری پروژه های افتتاح شده به مناسبت دهه مبارك فجر گفت: حدود 370 هزار متر مربع پروژه در آموزش عالی افتتاح و یا كلنگ زنی شده است.



*** قدم خوب مجلس برای آموزش عالی

معاون وزیر علوم با بیان اینكه تنها نزدیك به 60 درصد از بودجه دانشگاه ها در سال جاری به آنها تخصیص داده شده است، گفت: دانشگاه ها كسری یك هزار و 270 میلیارد تومانی در بودجه خود دارند، كل بودجه جاری آنها در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان است و می توان گفت كه از هم اكنون 30 درصد آن را بدهكار هستند.

امید، عمده بدهكاری دانشگاه ها را به كارمندان، دستگاه های دولتی و غیردولتی دانست و گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی علاوه بر بودجه اختصاص یافته به دانشگاه ها در لایحه بودجه، 300 میلیارد تومان دیگر نیز به بودجه آنها اضافه شده است.

وی ابراز امیدواری كرد با گشایش های انجام شده برای دولت بخشی از بدهی دانشگاه ها در سال جاری پرداخت شود.

معاون مالی و اداری وزیر علوم تصریح كرد پیشنهاد تخصیص یافتن 300 میلیارد تومان اضافه به دانشگاه ها، هفته گذشته در كمیسیون تلفیق رد شد اما بار دیگر با امضای دو سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.



*** 30 برابر شدن جمعیت دانشجویان به نسبت قبل از انقلاب

محمدحسین امید در ابتدای نشست خبری خود ضمن مقایسه آمار مرتبط با آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: اعتراف می كنم كه آموزش عالی بیش از هرمجموعه دیگری از مواهب انقلاب اسلامی بهره مند بوده و است؛ البته در ازای بهره مندی از مواهبت های انقلاب، در دانشگاه ها بیش از هركس دیگری پاسخگو بوده ایم.

معاون وزیر علوم افزود: هر نوع نقدی را در صورتی كه منصفانه و با رعایت موازین نقد باشد، می پذیریم و آن را باعث پیشرفت می دانیم.

وی با بیان اینكه پیش از انقلاب 160 هزار دانشجو داشتیم، تصریح كرد امروز نزدیك به 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در كشور داریم كه نشان از 30 برابر شدن جمعیت دانشجویان كشور دارد.

امید با مقایسه آمار دانشجویان رشته های دكتری تخصصی PHD قبل و بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب اسلامی تنها 913 نفر دانشجوی دكتری تخصصی در كشور داشتیم در حالی كه امروز این رقم به 58 هزار و 683 نفر رسیده و نشان می دهد كه 60 برابر ظرفیت تربیت دكتری تخصصی در كشور بالاتر رفته است.

معاون مالی و اداری وزیر علوم اظهار داشت: پیش از انقلاب سالیانه 350 تا 400 هزار نفر دیپلم می گرفتند ولی تنها ظرفیت پذیرش 40 هزار نفر از آنها وجود داشت ولی امروز در برخی از رشته ها و دانشگاه ها، 60 درصد ظرفیت ها خالی مانده است.

وی درباره رشته دكتری حرفه ای (پزشكی) نیز خاطرنشان كرد: پیش از انقلاب اسلامی 9 هزار و 458 نفر دانشجو داشتیم كه این رقم در حال حاضر به 61 هزار نفر رسیده است.

امید تصریح كرد قبل از انقلاب اعضای هیات علمی تمام وقت كل كشور 7 هزار و 201 نفر بود ولی امروز این تعداد به 68 هزار و 552 نفر رسیده است؛ همچنین در سال 57، 733 نفر استاد تمام در دانشگاه ها داشتیم ولی امروز استاد تمام های كل كشور نزدیك به 3 هزار نفر است.

معاون وزیر علوم همچنین با مقایسه دیگر شاخص های توسعه آموزش عالی گفت: تعداد انجمن های علمی در سال 57، 78 بود و امسال 280، در سال 57 قطب علمی در كشور نداشتیم ولی امروز 140 فطب علمی داریم؛ در سال 57، 20 نشریه داشتیم ولی امروز تعداد نشریات علمی پژوهشی به 680 رسیده است.

وی همچنین فضاهای آموزشی كشور قبل از انقلاب را یك میلیون و 570 متر مربع عنوان كرد كه در سال جاری بالغ بر 12 میلیون متر مربع داریم؛ موسسات پژوهشی 53 عدد بود كه امروز به 640 موسسه رسیده است.



*** خودكفایی 100 درصدی در تامین نیروی متخصص كشور

امید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه پیش از انقلاب اسلامی حتی در مقاطع كاردانی و كارشناسی دانشجو به خارج اعزام می شد، گفت: امروز در تمام مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری از تمامی رشته های موجود در جهان دانشجو در كشور داریم و در زمینه تامین نیروی متخصص برای كشور به خودكفایی رسیده ایم.

وی با یادآوری حمایت های مداوم امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه ها و آموزش عالی گفت: نتیجه حمایت های امام و رهبری این بوده كه دیگر در هیچ مقطعی نیازمند اعزام دانشجو به خارج از كشور نیستیم.

معاون مالی و اداری وزیر علوم در این رابطه توضیح داد: البته مراوده و ارتباط علمی و فرهنگی با دانشگاه های دیگر در كشورهای مختلف لازمه پیشرفت است و نیاز ما برای اعزام دانشجو نیز از نوع مراوده و ارتباطات بین المللی است.

امید تاكید كرد: دانشگاه ها در كشور با كمترین بودجه بیشترین عملكرد را داشته اند و اگر در بخش های علمی دیگر مانند هسته ای، هوا فضا و ... پیشرفتی داشته ایم، متخصصان آن از دل دانشگاه ها بیرون آمده اند.



*** افتتاح چندین پروژه به مناسبت دهه فجر

معاون وزیر علوم درباره پروژه هایی كه قرار است در دهه فجر در آموزش عالی افتتاح شوند، گفت: در دهه فجر پروژه های فراوانی داشتیم؛ حدود 370 هزار متر مربع پروژه افتتاح یا كلنگ زنی شد.

وی با بیان اینكه بخشی از پروژه های افتتاح شده متعلق به خیرین آموزش عالی است، افزود: روز چهارشنبه هفته جاری در دانشگاه رفسنجان و سیرجان پروژه های مختلفی با حضور مسوولینی از وزارت علوم به بهره برداری خواهد رسید.

امید، افتتاح حدود 187 هزار متر مربع فضاهای آموزشی و كمك آموزشی، 85 هزار متر مربع فضاهای خدماتی و رفاهی و حدود 59 هزار متر مربع فضاهای فرهنگی را از جمله پروژه های دیگر آموزشی عالی عنوان كرد كه در دهه فجر به بهره برداری می رسند.

معاون مالی و اداری وزیر علوم همچنین با یادآوری ركود همراه با تورم موجود در كشور اظهار داشت: بخشی از مشكلات دانشگاه ها به دلیل مشكلات دولت است؛ ما گرفتاری ها و كسری های دانشگاه ها را به دولت منتقل می كنیم اما توقع برطرف كردن آن را نداریم.

فراهنگ(3)9129**1355**1601**
۰ نفر