۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰:۱۴
کد خبر: 81007048
T T
۰ نفر
جان كری : ایران نقش موثری در روند صلح سوریه دارد

نیویورك، ایرنا - جان كری وزیر امور خارجه آمریكا با اعتراف به نقش سازنده و موثر ایران برای حل بحران سوریه گفت : این آخرین كنفرانس برای رسیدن به صلح در سوریه نخواهد بود و امیدوارم كه تهران در نشست های بعدی مشاركت كند.

به گزارش ایرنا، جان كری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درخصوص چرا ایران به این كنفرانس دعوت شد، اظهار داشت این مسلئه كاملا روشن است زیرا اجرای مفاد توافقنامه ژنو یك اساس شركت در این كنفرانس بود و ایران هم حاضر به پذیرش این شرط نبود.

وی افزود : ایران می تواند نقش مهم و سازنده ای برای كمك به حل بحران سوریه ایفا نماید و امیدواریم كه در نشست های آتی حضور سازنده داشته باشد.

وزیر خارجه آمریكا باردیگر دولت بشار اسد را به جنایت علیه مردم سوریه متهم كرد و گفت : كاخ سفید همچنان به حمایت های خود از گروههای مخالف سوری ادامه می دهد.

وی با بیان اینكه مردم سوریه در هراس و وحشت از شكنجه و زندان زندگی می كنند، گفت : آمریكا به دنبال تشكیل دولتی است كه امنیت و صلح را برای مردم این كشور به ارمغان بیاورد.

كری با اشاره به این نكته كه بحران سوریه همزمان با تحولات سه سال گذشته خاور میانه و بهار عربی آغاز شد گفت كه جوانان سوری همچون سایر كشورهای منطقه به دنبال تغییر در كشورشان بودند اما با اتهام به تروریست بودن شكنجه و زندانی شدند و جان خود را از دست دادند.

وی افزود : تظاهر كنندگان در سوریه هم گروهی از جوانان و دانشجویان بودند و نه گروههای تروریستی.

كری با اشاره به این كه در جریان درگیری های بیش از 100 هزار نفر از مردم جان خود را از دست داده اند، تاكید كرد بشار اسد در دولت آینده سوریه جایگاهی نخواهد داشت.

وی افزود : اقدامات دولت سوریه به گونه ای است كه بیشترین جاذبه را برای گروههای تروریستی فراهم كرده است و آنها به راحتی می توانند وارد سوریه شوند.

كری با اشاره به این كه در كنفرانس امروز نمایندگان اكثر كشورها سیاست های دولت اسد را محكوم كردند، گفت : آمریكا در كنار سایر گزینه ها ، كمك های خود به گروههای مخالف را قطع نخواهد كرد.

اروپام 1908

سرخط اخبار جهان