۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81006103
T T
۰ نفر
رویكرد دولت یازدهم برداشت علمی و حداقلی از جنگل های مازندران است

ساری-ایرنا- استاندار مازندران خواستار توقف برخورد سلیقه ای با منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست شد و گفت : رویكرد دولت تدبیر و امید بر برداشت علمی و حداقلی از جنگل های مازندران متمركز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' ربیع فلاح ' روز چهارشنبه در نشست گرامیداشت هفته هوای پاك در محل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران در ساری افزود : ماموریت های حاكمیتی منابع طبیعی و محیط زیست نباید دستخوش برخوردهای سلیقه ای شود.

وی به شكنندگی محیط زیست و انفال بودن منابع طبیعی استان مازندران اشاره كرد و بیان داشت : امروز جنگل های هیركانی شمال و بویژه استان مازندران دوستداران زیادی پیدا كرده است و ما مدیران باید بیشتر از همه به این موضوع توجه كنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اهمیت زراعت چوب در مازندران ، افزود : امروز كوتاهی در حفاظت صحیح از جنگل ، اجرای نادرست طرح های جنگل داری و برداشت غیر علمی از جنگل غیر قابل بخشش است.

وی به وجود زمین های بلااستفاده به خاطر شیب 15 تا 20 درصدی در مناطق بالادست مازندران اشاره كرد و ادامه داد : با برنامه ریزی های صورت گرفته زراعت چوب در این زمین ها با حمایت دولت در دستور كار قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در مازندران به مشكلات زیست محیطی استان نیز اشاره كرد و گفت : تمامی مدیران كل و فرمانداران شهرستان های استان باید مشاور زیست محیطی در اخیتار بگیرند.

وی از مشكلات ناشی از پسماند در مازندران به عنوان مهم ترین دغدغه زیست محیطی یاد كرد و افزود : با پیگیری و رایزنی ، سازمان پسماند در آینده نزدیك در استان تشكیل می شود.

استاندار مازندران به مشكلات دریای خزر و آلودگی ناشی از برداشت غیر اصولی نفت از بستر آن اشاره كرد و گفت : امروز علاوه بر مشكلات رژیم حقوقی ، برداشت بی رویه منابع آبزی این دریا نیز خسارت بار شده است.

وی با بیان اینكه در گذشته بیش از 250 تن خاویار توسط صیادان استان های شمالی از دریای خزر استحصال می شد ، افزود : امروز میزان استحصال خاوریا به كمتر از یكصد كیلو گرم رسیده است.

سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این نشست گفت: اگر چه هم اكنون در بعضی از مناطق شهری استان به دلیل تراكم ترافیكی بالا ، آلودگی هوا مشاهده می شود ، ولی به طور كلی مازندران مشكل آلودگی هوا ندارد.

' داریوش مقدس ' افزود : هم اكنون 60 درصد واحد های صنعتی مازندران به سامانه كنترل آلودگی هوا مجهز هستند و آلودگی 11واحد صنعتی بزرگ استان نیز به صورت آنلاین پالایش می شود.

وی از اعطای نشان صنایع سبز به 79 واحد صنعتی و 64 واحد خدماتی مازندران در یك دهه اخیر خبر داد و گفت : در حال حاضر از 38شهرك و نواحی صنعتی استان نیز 11شهرك به تصفیه خانه مجهز هستند.

مقدس یكی از شاخص های توسعه یافتگی را محیط زیست عنوان كرد و بیان داشت : با توجه به حساسیت بیش از حد عرصه های طبیعی مازندران ، تضمین پایداری محیط زیست از مهم ترین برنامه اداره كل حفاظت محیط زیست استان است.

وی مقوله زیست محیطی را یك موضوع اجتماعی دانست و گفت : تمامی مردم به عنوان حاكمان زیست محیطی می توانند در كنار سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرند.

او همچنین از پایش آلودگی پنج رودخانه شیلاتی مازندران از سوی اداره كل حفاظت محیط زیست استان خبر داد.

مدیر عامل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران نیز در این نشست گفت: این شركت علاوه بر حمایت فنی و علمی از دریافت كاغذ باطله و زراعت چوب و پرداخت تسهیلات در این زمینه ، پیش خرید و خرید تضمینی چوب را نیز انجام می دهد.

' ابوالفضل روغنی گلپایگانی ' افزود : این شركت حدود 400 هزار هكتار جنگل را زیر پوشش دارد و برداشت از منابع جنگلی را بر اساس دستورالعمل های تعیین شده انجام می دهد.

وی ادامه داد : شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران پارسال 200 میلیارد ریال برای مقولات زیست محیطی هزینه كرد و هم اكنون نیز پروژه زیست محیطی تصفیه بی هوازی را با هشت میلیارد ریال هزینه در دست اجرا دارد كه تا شش ماه آینده به بهره برداری می رسد.

روغنی گلپایگانی با بیان اینكه شركت چوب و كاغذ مازندران به عنوان شركت صنعتی سبز در كشور مطرح است ، گفت : این شركت با انجام هزینه سنگین منطبق با آخرین استانداردهای زیست محیطی فعالیت می كند و به صورت آنلاین تحت پایش اداه كل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی از آغاز راه اندازی خط سوم تولید كاغذ بدون استفاده از چوب جنگل در این شركت خبر داد و افزود : واردات ، نصب و راه اندازی انواع ماشین آلات و تجهیزات این خط در یك برنامه ریزی سه ساله برنامه ریزی شده است.

او ادامه داد : برای فعالیت این خط هیچ چوبی از جنگل برداشت نخواهد شد و مواد اولیه آن انواع كاغذ و كارتن باطله است.

مدیرعامل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران شتاب بخشی راه اندازی خط سوم را نیازمند حمایت دولت بویژه در زمینه واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز دانست و گفت : به دلیل مشكلاتی كه در مبادلات پولی وجود دارد ، مقرر شد تا هزینه خرید دستگاه های مورد نیاز این خط از محل منابع فروش نفت كه در كشور چین نگهداری می شود ، هماهنگی و تامین شود.

وی به وجود دلالان بازار كاغذ در ایران اشاره كرد و افزود : در حالی كه این شركت با تولید سالانه بیش از 185هزار تن انواع كاغذ، نقش مهمی در تامین كاغذ روزنامه ها و كاغذ های تحریر دارد ، دلالان و سودجویان برای رسیدن به اهداف خود ، به تولیدات داخل ضربه می زنند.

روغنی گلپایگانی به تحریم و اثرات آن بر شركت اشاره كرد و گفت : هر چند هزینه تولید محصولات شركت بالا رفته است ، اما تحریم سبب شد تا بخشی از قطعات صنعت چوب و كاغذ در داخل البته با كیفیت پایین تر تولید شود.

وی اجرای طرح توسعه ای در صنایع چوب و كاغذ مازندران را مستمر و مهم دانست و افزود : كارخانه كودآلی گرانوله تولید آرد چوب در صنایع چوب و كاغذ مازندران در آینده نزدیك به بهره برداری می رسد.

او توسعه ماشین های كاغذ ، واحدهای تولید خمیر از كاغذ باطله ، احداث نیروگاه 50 مگاواتی، چوب پلاست، تولید الوار چوبی، كاغذ لمینت و كاغذ سوپركلندر شده را از طرح های توسعه ای در دست مطالعه شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران معرفی كرد.ك/2

2585/1654