عراقچی: اتحادیه اروپا فردا قوانین تحریم را اصلاح و آمریكا دستور العمل های لازم را ابلاغ می كند

تهران- ایرنا- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اعلام كرد: اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه 30 دی) در نشست وزرای خارجه خود قوانین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را بر اساس توافق ژنو اصلاح می كند.

معاون امور حقوقی وبین المللی وزیر امور خارجه شامگاه یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: طرف اروپایی فردا در بروكسل نشست وزرای امور خارجه خود را تشكیل خواهد داد كه در این نشست، قوانین آن دسته از تحریم ها را كه بر اساس توافق ژنو باید لغو شود، اصلاح می كند.

عراقچی در پاسخ به این سوال كه اقدامات طرف آمریكایی از فردا چه خواهد بود، اظهار داشت: طرف آمریكایی نیز طبق توافق ژنو فردا دستور العمل های لازم را به بانك ها، شركت ها و موسسات اقتصادی ابلاغ می كند.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس توافق ژنو تعهدات خود را از جمله تعلیق غنی سازی 20 درصد اجرا می كند.

ایران و 1+5 سوم آذرماه 92 پس از سال ها مذاكره درباره برنامه اقدام مشتركی به توافق رسیدند كه بر اساس این برنامه كه از فردا 30 دی/20 ژانویه اجرایی می شود، ایران نگرانی های غرب را درباره برنامه هسته ای خود برطرف می كند و 1+5 نیز بخشی از تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران را لغو خواهد كرد.

بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو، تلاش برای كاهش خرید نفت خام ایران متوقف خواهد شد به نحوی كه مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان كنونی خرید نفت خام خود را از ایران ادامه دهند.

بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو، 4.2 میلیارد دلار از درامدهای نفتی بلوكه شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور در 8 قسط آزاد می شود.

نخستین قسط در اول فوریه (12 بهمن) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط دوم در اول مارس (10 اسفند) به مبلغ 450 میلیون دلار، قسط سوم در 7 مارس (16 اسفند )به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط چهارم در 10 آوریل (21 فروردین 93) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط پنجم 15 آوریل (26 فروردین)450 میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های 14 می (24 اردیبهشت)، 17 ژوئن (27 خرداد ) و 20 جولای - ژوئیه (20 تیر 93) هر یك به مبلغ 550 میلیون دلار پرداخت خواهد شد كه در مجموع 4.2 میلیارد دلار از درامدهای نفتی بلوكه شده ایران آزاد می شود.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران به تازگی به ایرنا گفته بود كه تا پایان امسال یعنی 15 اسفند ماه ، یك میلیارد و 550 میلیون دلار از درامدهای نفتی بلوكه شده ایران آزاد و به حساب بانك مركزی واریز خواهد شد كه بانك مركزی هر خریدی را می تواند با آن انجام دهد.

وی همچنین اعلام كرده بود كه در كنار این مبلغ، ایران می تواند 9 تا 10 میلیارد دلار اقلام دارویی و غذایی خریداری كند. علاوه براین مبالغ، موارد دیگری چون 400 میلیون دلار برای دانشجویان ایرانی خارج از كشور، هزینه های درمان و سهم ایران از سازمان های بین المللی نیز پرداخت خواهد شد.

براساس توافق ژنو همچنین تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا درباره صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها، قطعات هواپیما، صنعت خودروسازی و خدمات مرتبط با آن ها لغو می شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو از فردا غنی سازی 20 درصد خود را در سایت های فردو و نطنز به صورت داوطلبانه تعلیق می كند و نیمی از ذخیره 196 كیلوگرمی اورانیوم 20 درصد خود را به اكسید تبدیل و نیم دیگر آن را رقیق می كند.

جمهوری اسلامی ایران نیز عملیات اكسید سازی را درمدت 6 ماه و هر ماه 15 كیلوگرم و عملیات رقیق سازی را در طول 3 ماه انجام می دهد.

برنامه اقدام مشترك ژنو 6 ماهه است كه در طول اجرای آن ایران هم چنان غنی سازی 5 درصد خود را ادامه خواهد داد و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند فعالیت های هسته ای ایران بازرسی هایی خواهند داشت.

همچنین جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو در طول 6 ماه اجرای این برنامه، راكتور اراك را تكمیل نخواهد كرد.

ماسیمو آپارو رییس بخش B دپارتمان پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز بازرسان این نهاد برای اجرای تعهدات ایران از روز 28 دیماه جاری در تهران حضوردارند.

سیام(4)1572*1429

سرخط اخبار سیاست