۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 80989041
T T
۰ نفر

صالحی: نیازی به غنی سازی 60 درصد نداریم

۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 80989041
صالحی: نیازی به غنی سازی 60 درصد نداریم

تهران- ایرنا- رییس سازمان انرژی اتمی با تاكید بر اینكه نیازی به غنی سازی در حد 60 درصد نداریم، گفت: اگر روزی هم قصد داشته باشیم از این انرژی برای قوای محركه كشتی ها و یا زیردریایی ها استفاده كنیم ، بهتر است از راكتور هسته ای بهره گرفته شود.

علی اكبر صالحی روز شنبه در یك برنامه تلویزیونی با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای غنی سازی 60 درصد افزود: البته اگر نمایندگان مجلس مصلحت كشور را اینگونه تشخیص دهند كه غنی سازی 60 درصدی برای منافع كشور مفید است و این خواسته را به قانون تبدیل كنند، ما چاره ای جز تمكین نداریم.

وی افزود: اما واقعیت این است كه ما نیازی به غنی سازی درحد 60 درصد نداریم و اگر هم داشته باشیم برای راكتور هسته ای مناسب است كه هم حجم كمتر و هم بهره وری بیشتری دارد؛ از این رو به صرفه تر است.

رییس سازمان انرژی اتمی كه در برنامه 'ایرانی سلام' شبكه 1 جام جم برای ایرانیان خارج از كشور پخش می شود، گفت: وقتی ما سال ها پیش غنی سازی را آغاز كردیم،داوطلبانه غنی سازی را 5 درصد انجام می دادیم. البته براساس اساسنامه آژانس ما می توانستیم در هر حجم و با هر شیوه ای اقدام به این كار كنیم،اما ما در حد مورد نیاز دست به غنی سازی می زدیم.

وی افزود: ایران تنها در حد تامین سوخت نیروگاه بوشهر دست به غنی سازی می زند. البته اگر 20 درصد مورد نظر برای امری صلح آمیز نیاز باشد، باید كشورهای خارجی آن را به ما بفروشند،در غیراین صورت ما می توانیم برای تامین آن خودمان اقدام كنیم.

وی درخصوص نظرات مطرح شده در مجلس درباره غنی سازی 60 درصد گفت:از منظر غربی ها ما قصد داریم با بالا بردن درصد غنی سازی به 60 درصد ،مقدمات دست یابی به غنی سازی 90 درصد را فراهم كنیم.درواقع آنها این گونه القاء می كنند كه هر چه درصد غنی سازی ایران بالاتر رود ،برای دستیابی به درصدهای بالاتر مسیر هموارتری پیش رو دارد.

صالحی اضافه كرد:در حالیكه ما فتوای مقام معظم رهبری در خصوص استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را داریم و در طول 10 سال اخیر نیز حسن نیت خود را نشان داده ایم و تا امروز هیچ تناقضی درگفته هایمان وجود نداشته است.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد:ما اعلام می كردیم كه تجهیزات وارداتی ما آلوده بوده، اما طرف مقابل این گفته را نمی پذیرفت، تا اینكه سه سال طول كشید تا با آزمایش های گوناگون این امر برای آنها ثابت شد.



** شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران به منظور جلوگیری از بهانه جویی هاست

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به توضیح درباره تفاوت های غنی سازی های 5 درصد با 20 درصد برای مخاطبان ایرانی خارج از كشور پرداخت و گفت: آنچه در این عرصه بیش از همه اهمیت دارد اصل فرآیند غنی سازی است.درواقع وقتی كه دستگاه های سانتریفیوژ ساخته می شود، درصد غنی سازی چندان پیچیده نیست و با كمی تفاوت می توان به هر میزان از غنی سازی دست یافت.

صالحی با اشاره به روند غنی سازی و جداسازی اورانیوم 235 از 238 با استفاده از گاز عنوان كرد: ما نسل های مختلف سانتریفیوژها را داریم هر كدام در مرحله ای خاص قراردارند.البته ساخت سانتریفیوژ گران است و برای تولید آن مراحل مختلفی باید طی شود.حتی در مواردی از مرحله طراحی تا بهره وری 5 تا 6 سال زمان صرف می شود.

ریس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان كرد:ما هر زمان كه سانتریفیوژ می سازیم و گاز اورانیوم به آن تزریق می كنیم این موضوع را از باب شفاف سازی به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی می رسانیم.در حالیكه طبق توافق می توانیم 6 ماه بعد از وارد كردن اورنیوم به آژانس اطلاع دهیم.



** مذاكره با روس ها برای راه اندازی نیروگاه هسته ای دوم

رییس سازمان انرژی اتمی از مذاكرات جمهوری اسلامی ایران با روس ها خبر داد كه بر اساس آن پیگیری می شود كه پروتكل سال 1992 احیا شود و چهار هزار مگاوات دیگر نیروگاه هسته ای در كشور احداث شود.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر راهبری نیروگاه بوشهر كاملا در دست متخصصان ایرانی است، اظهار امیدواری كرد: در این ارتباط دو روز گذشته رییس جمهوری با رییس جمهوری روسیه تماس تلفنی برقرار كردند و از طرف دیگر آقای روحانی دستور داد كه در بودجه سال 1393 كل كشور مبلغی برای نیروگاه دوم بوشهر منظور شود.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، هر نیروگاه یك هزار مگاواتی با توجه به بازنگری های مجدد در طراحی ها، حدود 8 سال طول می كشد.

صالحی افزود: از آنجا كه سایت بوشهر سایتی آماده است و می تواند تا چهار رآكتور در دل خود جای دهد، بوشهر را برای نیروگاه دوم در نظر گرفته ایم و امیدواریم آب شیرین كن هم همراهش در نظر گرفته شود تا به این ترتیب روزانه تا 500 هزار متر مكعب آب شیرین به مردم بوشهر تحویل داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مذاكرات ژنو گفت: این مذاكرات خوب پیش رفته است؛ نقد وانتقادی مطرح است و دكتر روحانی در این مورد اعلام كرده است كه ما از نقد فرار نمی كنیم و آمادگی داریم اگراشتباهی صورت گرفته باشد آن را اصلاح كنیم.

صالحی با طرح این سوال كه «یك تفاهم نامه آرمانی چه می توانست باشد؟» افزود: فتوای رهبر معظم انقلاب مبنا قرارگیرد و پرونده ما را عادی تلقی كنند؛ اما باید توجه داشت كه آنها نمی خواهند؛ آنها انواع فشارها را آزمایش كردند و دیدند كه ایران كار خود را پیش می برد كه به این ترتیب از راه تعامل جلو آمدند.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ما باید از برنامه اقدام مشترك حمایت كنیم و مجموعه دست اندركاران دركشور منسجم و ید واحده باشند تا كار را به خوبی جلو ببریم؛ اگر طرف های ما در مذاكرات هسته ای ببینند كه ما در درون تفرق داریم سعی می كنند شكاف را بیشتر كنند.

به گفته وی، كارشناسان در روزهای اخیر این موارد را مطرح كردند مثلا یك مورد موضوع سانتریفیوژ پیشرفته بود كه به طور قطع از آن عبور می كنند چون هیچ استنادی دراین زمینه ندارند.

صالحی اضافه كرد: این تفاهم نامه هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است و گفته می شود شاید در دهه سوم ژانویه اجرایی شود؛ بنابر این انتظار اقدامی دراین دوره زمانی نیست؛ چنانچه آنها چیزی از تحریمشان كم نكرده اند.

رییس سازمان انرژی اتمی درپاسخ به این سوال كه اكنون در چه وضعیتی قرار داریم؟ گفت: در حال حاضر در حال ادامه غنی سازی پنج درصدی، اكتشاف، كاربردهای فناوری هسته ای در سایر رشته ها مثل پزشكی و كشاورزی هستیم.



** پیش بینی آینده مذاكرات هسته ای

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی مذاكرات هسته ای گفت: این مذاكرات افت و خیز خواهد داشت اما به سرانجام خواهد رسید؛ بالاخره هر كدام از ما دركشورهایمان صداهای مختلفی مطرح می شود.

صالحی تصریح كرد: در مجموع ، راهی جز تعامل نیست؛ یعنی انتخاب بعدی انتخاب تقابل است كه نه به نفع ما ، نه آنها و نه منطقه و نه هیچ كس دیگر؛ رهبر معظم انقلاب هم فرموده اند كه با مذاكرات موضوعی با آمریكا برای دفع شر و حل مساله مشكلی نداریم.

وی ادامه داد: شایعاتی می شود كه در گذشته مذاكراتی وجود داشته است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران به خصوص وقتی به موضوع مهمی مثل ارتباط با آمریكا بر می گردد، رهبر معظم انقلاب تشخیص زمان و مكان تصمیمبا ایشان است؛ شایعاتی شده كه در دولت دهم چنین مذاكراتی شروع شده است كه دكتر ظریف این مساله را تكذیب كرده است؛ ما مبنا را صحبت های دكترظریف می گذاریم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما می خواهیم این اطمینان را به مردم بدهیم كه نگرانی هایی كه گاهی احساس می شود كه ممكن است فعالیت های هسته ای كشورمان مقداری با كندی روبرو بشود، اصلا اینچنین نیست؛ آنجایی كه تعلیق میكنیم هیچ آسیبی به كار ما نمی رساند؛ مثلا تعلیق 20 درصد به این معنی نیست كه ما از حق غنی سازی 20 درصدی می گذریم؛ اما نیاز نداریم و الان برای پنج سال آینده برای ریاكتور تحقیقاتی تهران 20 درصد تولیدكرده ایم؛ پس اگر ما تعلیقی را انجام می دهیم در جهت مصلحت و منافع ملی است.



** صالحی: در همه ابعاد فناوری هسته ای مستقل هستیم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به انجام همه مراحل فناوری هسته ای توسط دانشمندان ایرانی گفت: در همه ابعاد این فناوری مستقل هستیم.

وی افزود: اكنون دانشمندان هسته ای ایرانی همه مراحل از جمله اكتشاف، تبدیل و غنی سازی اورانیوم را خود انجام می دهند. ساخت صفحات و میله های سوخت نیز توسط این دانشمندان انجام می شود و حتی طراحی رآكتورهای تحقیقاتی را نیز در داخل كشور و بدون نیاز به كمك خارجی صورت می گیرد.

صالحی با اشاره به مراحل آغاز تحقیق و توسعه فناوری هسته ای پیش از انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: بر اساس تحقیقات به ایران توصیه شد برای دوره ای بیست ساله تولید برق از انرژی هسته ای را نیز در سبد تولید برق خود بگنجاند.

وی ادامه داد: دلیل این امر آن بود كه با تولید برق از سوخت های فسیلی، نفت فراوانی صرف می شود؛ اما هر نیروگاه هزار مگاواتی هسته ای هفت تا هشت میلیون بشكه نفت در سال صرفه جویی می كند و در صورت تولید 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای در سال، 140 میلیون بشكه نفت صرفه جویی می شد.

او در ادامه با اشاره بر آلایندگی نیروگاه های فسیلی گفت: هر كدام از نیروگاه های فسیلی هفت میلیون تن آلاینده تولید می كند؛ در صورتی كه نیروگاه هسته ای آلاینده ای تولید نمی كند. در صورت تولید برق از انرژی هسته ای، نفت صرفه جویی شده را می توانیم به محصولات دیگر تبدیل یا صادر كنیم.

صالحی به آغاز به كار سازمان انرژی اتمی در سال 1353 اشاره كرد و اظهار داشت: اقای دكتر اعتماد در سال 1353 به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شدند و با برنامه ریزی و قوانین حساب شده این سازمان را به راه انداختند. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت سازمان در این سال با همكاری فرانسوی ها و آلمانی ها برای ساخت دو نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی در بوشهر آغاز شد. قرار بود شركت های آمریكایی نیز با ایران همكاری كنند كه كمی بعد انقلاب اسلامی پیروز شد و این كشورها پروژه ها را ترك كردند.

وی افزود: بعد از آن به دلیل وقوع جنگ توجه به برنامه هسته ای مطرح نبود، اما دولت وقت بعد از پایان جنگ تصمیم به احیای این پروژه ها گرفت؛ ولی این بار با هوشمندی فوق العاده ای این كار را كرد كه با توجه به تجربه جنگ، تحریم ها و نقض عهدهای طرف مقابل این كار را انجام داد تا مطمئن شود این فعالیت ها در آینده با مشكلی مانند تحریم و غیره مواجه و متوقف نشود. ایران باید از تامین سوخت نیروگاه مطمئن می شد.

صالحی تصریح كرد: ایران وارد چرخه سوخت در تمام ابعاد آن شد و امروزه ایران به عنوان یك كشور پیشقراول در جهان اسلام و حتی كشورهای در حال توسعه توانسته در تمام ابعاد فناوری هسته ای پیشرو باشد.

** عزم جدی برای تولید تجهیزات پزشكی لیزری داریم

وی در بخشی دیگر از این گفت و گوی تلویزیونی تاكید كرد: آنچه كه امروز در عرصه پزشكی بسیار رواج پیدا كرده جراحی هایی به اسم مجازی با استفاده از اشعه لیزر یا با عنوان چاقوی مجازی است كه از پرتوها و اشعه ها در آنها استفاده می شود كه ما در حال حاضر تولید آن را در داخل نداریم.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، ما عزم خود را برای ورود به تولید تجهیزات مورد نیاز این بخش جزم كرده ایم.

صالحی با بیان اینكه برای این كار نیاز به شتاب دهنده های كوچك داریم،عنوان كرد: راكتور تهران رادیودارویی كه تولید می كند نیمه عمری دارد كه می توانیم به مكان دیگر انتقال دهیم،اما برخی رادیوداروها نیمه عمر آنها بسیار ناچیز است، بنابراین باید درمحل تولید شوند. بنابراین به جای استفاده از راكتور كه پیچیدگی های خود را دارد،از شتاب دهنده هایی استفاده می شود به نام سیبروترون كه ما در حال كار برروی آنها هستیم.

وی از انجام طراحی های اولیه و مفهومی شتاب دهنده خبر داد و گفت: اگر این به مرحله تولید برسد یكی از مهمترین دستاوردهای ایران خواهد بود و در صورت تولید یكی از بزرگترین شتاب دهندگان در غرب آُسیا خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی،اگر امروز تامین اعتبار شود و ما اقدام به ساخت كنیم 5 یا 6 سال زمان خواهد برد و ما به دنبال تامین بودجه هستیم.در صورت تولید، ایران اولین كشوری خواهد بود كه طراحی و ساخت آن را انجام خواهد داد.

وی گفت: ما در شرایط عادی به بیش از 300 سیكلوترون نیاز داریم كه اگر بخواهیم از خارج خریداری كنیم با مشكل روبرو خواهیم شد. بنابراین باید تلاش كنیم امكان تولید آن در داخل فراهم شود.

صالحی به توافقات انجام شده بین سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اشاره كرد و گفت: این تفاهمنامه مربوط به استفاده از لیزر مورد نیاز برای استفاده در امور پزشكی است كه قرار شد آنها را تولید كنیم و یا همچنین از نمونه های وارداتی آن صیانت كنیم.

سیام (3) **9157**9173 ** 9189 ** 1418
۰ نفر