۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۵
کد خبر: 80955578
T T
۰ نفر
عراقچی پس از دیدار با اشتون: مذاكرات با 1+5 ادامه می یابد

تهران - ایرنا - «سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاكره كننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروكسل اعلام كرد : ایران به مذاكرات هسته ای ادامه خواهد داد .

به گزارش ایرنا، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه پس از نشست با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از مواضع غیر سازنده غرب به ویژه اظهارات مقامات آمریكایی تاكید كرد اگر بخواهد مذاكرات ادامه یابد ، باید از برخی زیاده خواهی ها، اظهارات و اقدامات تحریك كننده به ویژه از سوی مقامات آمریكایی اجتناب شود .

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای اظهار داشت: خانم اشتون با تایید ضرورت اجتناب از اقداماتی كه به سوءتفاهم می انجامد، اطمینان داد گروه مذاكره كننده به خصوص طرف آمریكایی به همین ترتیب عمل خواهد كرد و وی پذیرفت لازمه توافق، پایبندی و تعهد به اصل متن توافق است.

عراقچی پیش از این گفته بود پس از دیدار با خانم اشتون درباره نحوه ادامه مذاكرات فنی در خصوص برنامه هسته ای كشورمان تصمیم گیری خواهیم كرد.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت‌: آمریكایی ها مواضع نادرستی اتخاذ كردند و عبارات نامناسبی به كار بردند و همچنین تصمیمی كه برای افزودن نام برخی شركت های ایرانی به فهرست تحریم ها انجام دادند ، موجب شد بررسی مجددی درباره این تحولات و ادامه مذاكرات صورت گیرد.

وی گفت: اینكه یك طرف فكر كند، می تواند به طور یكجانبه درباره توافق صورت گرفته،‌ قضاوت و افكار عمومی دنیا را مشوش كند و توافقی را كه براساس یك برداشت دوجانبه و با رویكرد برد - برد بوده به نفع خود مصادره كند، صحیح نیست و مورد انتقاد است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: دو طرف ایرانی و گروه 1+5 باید بر رفتارهای صورت گرفته پس از توافق ژنو مروری داشته باشند كه اگر قصد بر رسیدن به یك تفاهم معقول و درستی است باید بر اساس حسن نیت و تفاهم باشد .

وی با انتقاد از عملكرد اخیر آمریكا در افزودن نام برخی شركت های ایرانی به فهرست تحریم ها اظهار داشت:‌ كسانی در كنگره آمریكا هستند كه قصد دارند با اقدامات خود توافق ژنو را ازبین ببرند و اینكه دولت آمریكا باید با این تلاش ها مقابله كند، قابل درك است اما این را نباید به قیمت زیر سئوال بردن توافق و تخریب زمینه های مذاكره انجام دهد و بسیاری از تعابیر و اظهارات مقامات آمریكا را نمی پسندیم و اعتراض داریم و به آنها نیز این اعتراض را منتقل كرده ایم.

عراقچی درباره سفر روز گذشته خود به آلمان هم گفت : آلمان از نزدیك ترین شركای جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپاست و نسبت به دیگر كشورهای این اتحادیه در روابط با ایران درك و تفاهم بهتری وجود دارد و به این علت در شرایط كنونی برای بررسی تحولات اخیر درباره مذاكرات ایران و 1+5 پس از توافق ژنو با مقامات آلمانی نیز دیدار و گفت و گو صورت گرفت.



*** مذاكرات كارشناسی به زودی از سر گرفته می شود

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای به خبرنگار ایرنا نیز گفت: مذاكرات كارشناسی ایران و گروه 1+5 متشكل از آمریكا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان به زودی برای اجرایی كردن برنامه اقدام مشترك از سر گرفته خواهد شد.

وی با یادآوری اینكه در دیدار امروز خود به شدت از مواضع آمریكا در روزهای اخیر انتقاد كرده است، افزود: خانم اشتون نیز در این دیدار تاكید كرد كه گروه 1+5 مصمم به اجرای توافق نامه ژنو بوده و پایبند به تعهدات خود است.

سیام (3)** 1723**9129**1572
۰ نفر

سرخط اخبار جهان