۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80939171
T T
۰ نفر

روحانی: مشكلات را باید به مردم بگویم

۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80939171
روحانی: مشكلات را باید به مردم بگویم

تهران - ایرنا - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در دفاع از گزارش 100 روزه دولت خود با بیان اینكه دولت قبل بدهی های بزرگی را برجا گذاشته است، گفت: به عنوان امین مردم باید مشكلات كشور را به مردم بگویم چرا كه آنها نخستین قضاوت كننده در مورد همه كارها هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری كه روز شنبه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران سخن می گفت،‌ در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینكه چرا گزارش صد روزه تنها تخریب دولت قبل بود؟ گفت: از ابتدا گفته بودم كه دو مساله را تشریح خواهم كرد، نخست این كه چه دولتی را تحویل گرفتم و دوم این كه در طول 100 روز چه تصمیمات و اقداماتی توسط دولت اخذ شد.

وی ادامه داد: ما در مورد دولت گذشته صحبتی نكردیم؛ تنها چند آمار از مركز آمار و خزانه اعلام كردیم كه هنوز رییس هیچكدام تغییر نكرده اند.

رییس جمهوری اضافه كرد: «من اگر گفته ام رشد اقتصادی 8/5- درصد بوده كه كسی نباید بدش بیاید زیرا آمار این بوده است.»

وی افزود: دولت قبل بدهی های بزرگی را جا گذشته است و هنوز تنها سه رقم از این بدهی ها شامل 74 هزار میلیارد تومان به سیستم بانكی، 55 هزار میلیارد تومان به پیمانكاران و بخش های خصوصی و 60 هزار میلیارد تومان دیگر را گفته ایم، بقیه اش را هنوز نگفته ایم.

وی ادامه داد: ما گفتیم امسال 2/7 میلیون تن گندم باید بخریم؛ آیا نباید بخریم؟ به مردم بگوییم نان نخرید؟ شما به مردم اعلام كنید نان نخرید؟!

رییس جمهوری تصریح كرد: به عنوان امین مردم باید مشكلات این كشور را به مردم بگویم و مردم نخستین قضاوت كننده در مورد همه كارهایی هستند كه در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی در 100 روز نخست انجام شده است؛ همه آنهایی كه حرف های تندی می زنند نظرسنجی مردم را دیده اند.

روحانی با بیان اینكه دولت به اندازه 100 روز فرصت داشت كه باید بودجه را اصلاح می كرد، گفت: این اصلاح با فوریت در مجلس مطرح شد اما هنوز به ما برنگشته است.



*** سیاست خارجی و اقتصاد باید متكی به علم باشد

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر مبنی بر اینكه جایگاه علم در برنامه های دولت با توجه به این كه از روز نخست بیشتر موضوع سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفت تا مباحث علمی، چیست؟ گفت: در هر نظام، علم در اولویت است حتی سیاست خارجی و اقتصاد باید متكی به علم باشد.

روحانی با مطرح كردن این سوال كه فكر می كنید می توان با دنیا بدون علم تعامل كرد؟ افزود: هیچ شكی نیست كه علم و دانشگاه ها اولویت نخست هستند؛ اگر در این دولت دیدید كه در صد روز نخست بیشتر بحث اقتصادی و سیاست خارجی مطرح بوده به خاطر این است كه در این بخش ها مشكلات زیاد بود و خواست مردم هم پیگیری این مسایل بود.

وی ادامه داد: فضای علمی ما باید فضایی آزاد باشد و آزادی آكادمیك مورد توجه قرار گیرد البته در عین حال باید حواسمان باشد كه به ارزش ها و اصولمان باید توجه كرد.



*** دولت نمی خواهد نهاد علم را در اختیار خود قرار دهد

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال یكی از دانشجویان مبنی بر این كه پس از گذشت چهار ماه چه اقداماتی در راستای ترمیم جایگاه دانشجو انجام شده است؟ گفت: من فكر می كنم دولت همه تلاشش در این مدت بر این بوده است كه فضای دانشگاه آزاد باشد و تشكل های دانشجویی برای فعالیتشان آزاد باشد.

روحانی اضافه كرد: دولت نمی خواهد نهاد علم را در اختیار خود قرار دهد بلكه نهاد علم باید در اختیار هیات امنا، اساتید و شوراهای دانشگاه باشد و حتی وزرا نقش هماهنگ كننده داشته باشند.

رییس جمهوری اشتغال دانشجویان را بزرگ ترین نگرانی دولت برشمرد و گفت: در حال حاضر چهار میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند كه بزرگ ترین نگرانی دولت اشتغال آنها است.

روحانی در پاسخ به سومین سوال دانشجویان مبنی بر این كه برای آگاه كردن مخالفین داخلی نسبت به سیاست خارجی چه راهكارهایی اندیشیده اید؟ گفت: راهش بیان كردن و تشریح مبانی آن توسط اساتید و فرهیختگان به مردم است.

رییس جمهوری افزود: عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال های گذشته در سطح جهان به مراتب بالاتر است و شرایط جهانی برای فعالیت كارآفرینان امروز از دیروز بیشتر شده است؛ صدا و چهره جمهوری اسلامی ایران به گونه ای معرفی می شود كه به مراتب بهتر از ماه ها و سال های قبل است.



*** باید فضا برای كاركردن نخبگان فراهم شود

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راهكارهای دولت برای جلوگیری از خروج نخبگان افزود: چند هفته پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دكتر ستاری گزارش كاملی از خروج نخبگان اعلام كرد؛ خروج نخبگان تا حدی قابل قبول است اما وقتی از تعدادی بیشتر باشد قابل قبول نیست و باید عوامل آن بررسی و شناسایی شود.

روحانی گفت: بعضی از نخبگان فضای اینجا را نمی پسندند كه باید برای كاركردن آنان فضا فراهم شود؛ در دانشگاه اگر مسوولیت نسبت به ملت و وطن تعریف شود فضایی ایجاد خواهد شد كه نخبگان حاضر شوند با رفاهی كمتر اما به خاطر كشورشان بمانند.

رییس جمهوری پیش از پاسخ به سوالات دانشجویان افزود: ما لایحه بودجه 1392 را نهایی كرده ایم و برای نخستین بار طبق قوانین، بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم می كنیم. اگر 15 آذر روز جمعه نبود حتما در آن روز لایحه بودجه تقدیم می شد و ما از غروب 14 آذرماه آمادگی داشتیم كه بودجه را تحویل دهیم كه با توجه به تعطیلات مجلس در روزهای جمعه و شنبه، صبح یكشنبه آماده ایم بودجه را تقدیم كنیم.

در این هنگام دانشجویان شعار «روحانی متشكریم» سردادند.

سپس روحانی با خنده گفت: «نكند این كه می گوییم 17 آذر لایحه بودجه را تقدیم می كنیم تخریب دولت قبل باشد؟»

قبل از پایان مراسم ، مجری برنامه خطاب به رییس جمهوری گفت: با توجه به حجم زیاد سوالات، آنها را برای شما می فرستیم.

رییس جمهوری از این امر استقبال كرد و اظهار داشت: جلسه امروز خوب و عالی بود برای اینكه هم من و هم شما این كار را انجام دهیم؛ مفید است.

سیام(3)**9189*1429**9132
۰ نفر