۱۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۴۰
کد خبر: 80896434
T T
۰ نفر

پايتخت اسپانيا به زباله داني تبديل شده است

۱۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۴۰
کد خبر: 80896434
پايتخت اسپانيا به زباله داني تبديل شده است

مادريد – اعتصاب رفتگران، كاركنان بخش نظافت شهر و باغبانهاي مادريد پايتخت اسپانيا در اعتراض به اخراج همكاران خود موجب شده است خيابانهاي اين شهر در ميان انبوهي از زباله و آشغال غرق شود و بوي تعفن همه جا را فرابگيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين اعتصاب از چهار روز پيش در اعتراض به تصميم شهرداري مادريد براي اجراي قرارداد جديد مديريت خدمات عمومي‌ نظافت و حفظ محيط‌ هاي عمومي‌ و مناطق سبز آغاز شده است.

تشكلهاي كارگري رفتگران و بخش خدمات شهري مادريد مي گويند اجراي اين قرارداد موجب خواهد شد كه از مجموع شش هزار رفتگر و باغبان شهري، تعداد يكهزار و 144 نفر از آنها اخراج شوند.

با اين حال، شهرداري مادريد در راستاي كاهش هزينه ها و اعمال رياضتهاي اقتصادي اصرار دارد كه چاره اي جز كاهش 27 درصد از بودجه خود به ميزان يك ميليارد و 950 ميليون يورو ندارد .

كاركنان مذكور با شركتهاي طرف قرارداد شهرداري كار مي كنند اما كاهش بودجه شهرداري موجب شده است شركتهاي مذكور نيز به اخراج كارگران و صرفه جويي در هزينه هاي خريد و تعمير و نگهداري تجهيزات و ماشين آلات خود بپردازند.

علاوه بر آن، شركتهاي مذكور، حوزه فعاليت كارگران نظافت و باغبانهاي شهر را به ميزان سه برابر افزايش داده و در صدد هستند حقوق آنها را 40 درصد كاهش دهند، ساعات كار آنها را از 35 ساعت به 40 ساعت در هفته برسانند، روزهاي كاري آنها را بيشتر كنند و فرصت 15 يا 30 دقيقه اي نيز كه در طول روز براي استراحت دارند، از آنها بگيرند.

در حالي كه تشكلهاي كارگري گفته اند تا زمان بازنگري جدي در اين شرايط، كارگران نظافت شهر به اعتصاب نامحدود خود ادامه خواهند داد، شهرداري تاكيد دارد كه آنها بايد حداقل 40 درصد خدمات خود در روزهاي عادي را در شرايط اعتصاب نيز ارايه كنند؛ درخواستي كه نشانه اي از اجراي آن در سطح شهر مشاهده نمي شود.

با اين حال، مقامهاي شهرداري تاكنون حاضر نشده اند براي رسيدن به توافق با نمايندگان تشكلهاي كارگري سر ميز مذاكره بنشينند.

'موييسس تورس' نماينده اتحاديه عمومي‌ كارگران براي مذاكرات گفت كه شهرداري مادريد حاضر نيست حتي فكر كند چگونه مي توان در شهري كه بيش از سه ميليون نفر جمعيت دارد، از دو هزار و 500 نفر انتظار داشت به صورت نامحدود و شبانه روزي اين شهر را تميز نگه دارند.

وي افزود: ما خواستار آن هستيم ميزان اخراجها به 200 نفر كاهش يابد.

از سوي ديگر، شركتهاي طرف قرارداد با شهرداري مي گويند كه كاهش ميزان اخراجها بايد از طريق كاهش حقوق كارگران تامين شود زيرا آنها بودجه اي براي تداوم فعاليت كارگران كنوني خود ندارند.

تشكل‌هاي كارگري مي‌‌خواهند شهرداري مادريد در اين ماجرا ميانجيگري بكند و مانع از اخراج اين همه كارگر شود اما شهرداري با اين استدلال كه مشكلات كارگران بايد با شركتهاي خصوصي طرف قرارداد آنها حل شود، تاكنون حاضر به مذاكره و همكاري نشده است.

اين وضعيت موجب شده است تا امروز جمعه در چهارمين روز اعتصابها، مادريد همچنان با چهره اي ژوليده و خيابانهاي كثيف با سختي نفس بكشد و باقيمانده غذاها، كارتن ها، انواع بطري، آشغالهاي خانوارها و كانتينرهاي زباله كه در پي برخي اعتراضات، پاره و حتي به آتش كشيده شده است، همه جاي شهر را پر كند.

اما اگر اين شرايط براي همه بد است، براي كارتن خوابها، افراد بي خانمان و كساني كه در نتيجه بحران وخيم اقتصادي و بيكاري در اسپانيا به بازيافت زباله ها و جستجوهاي وسايل و كالاهاي قابل استفاده روي آورده اند، فرصت خوبي فراهم كرده است تا وسايل بيشتري جمع كنند.

يك كارتن خواب در اين باره گفت:' به لطف اعتصاب، حالا ما تشكهاي بيشتري براي يك خواب راحت در حاشيه خيابان داريم و در سرماي شبهاي پاييزي مادريد، از وسايل بيشتري بهره مي بريم.'

شمار بي خانمانها و كارتن خوابها در مادريد فراوان است و بسياري از آنها در شبهاي سرد پاييزي پايتخت اسپانيا در ورودي بانكها و ادارات يا مغازه ها و رستورانهاي تعطيل شده مي خوابند. برخي نيز به درون شعبه هاي خودكار بانكها كه در آنها صندوقهاي خودپرداز واقع است، مي روند و از اواخر شب تا زماني كه بانك فعاليت رسمي خود را در روز بعد آغاز كند، به شب نشيني با يكديگر و استراحت مشغول مي شوند.

'هيلاريو آلفارو' رييس كنفدراسيون بازرگاني مادريد كه بيش از 50 هزار واحد تجاري را تحت پوشش دارد، در گفتگو با شماره امروز جمعه روزنامه ال پاييس اسپانيا گفت: ما از اعتصاب كنندگان خواسته ايم به پايتخت احترام بگذارند و با تداوم اعتصابشان به محورهاي مواصلاتي و خيابانهاي شهر لطمه نزنند.

وي افزود: 'در شرايطي كه ما تلاشهاي ارزشمندي براي تبديل مادريد به عنوان يك مقصد گردشگري انجام مي دهيم، تصاويري كه با اين اعتصاب از شهر خود به ديگران ارايه مي دهيم، غيرقابل توجيه و پذيرش است و به ديگر بخشهاي اقتصادي جامعه نيز لطمه مي زنيم.'

اعتصاب كارگران و اخراج آنها در شرايطي ادامه دارد كه مقامهاي دولتي اسپانيا مي گويند اين كشور اروپايي پس از شش سال بحران، از ركود اقتصادي خارج شده است اما بحران اقتصادي و بيكاري آن همچنان ادامه خواهد داشت و دولت و مردم بايد فشارهاي بيشتري را براي برون رفت از اين وضعيت انجام دهند.

بحران اقتصادي تاكنون موجب بيكاري شش ميليون نفر در اين كشور شده است، به گونه اي كه نرخ آن در حال حاضر 26 درصد است كه بالاترين نرخ بيكاري در قاره اروپا و در سطح جهان به شمار مي رود.

اروپام **1234 ** 1551

سرخط اخبار جهان