۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 80884985
T T
۰ نفر
تصويب قطعنامه پيشنهادي ايران درخصوص خلع سلاح هسته‌اي

نيويورك - هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل در نشست اخير اين كميته پيش نويس قطعنامه مذكور را ارائه داد كه به رغم مخالفت آمريكا و رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي، با 113 رأي مثبت و هفت راي ممتنع به تصويب رسيد.

موضوع اين قطعنامه پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در چارچوب كنفرانس‌هاي بازنگري دولت‌هاي عضو پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سالهاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي بود كه براي ششمين بار طي 10 سال گذشته از سوي ايران ارائه و تصويب شد.

اين قطعنامه از كشورهاي داراي سلاح هاي هسته‌اي مي‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجراي تعهداتشان مبني بر انهدام كامل زرادخانه تسليحات اتمي خود بر اساس اصول شفافيت، برگشت‌ناپذيري و نظارت بين‌المللي سرعت بخشند.

طبق پيمان عدم اشاعه هسته‌اي (ان پي تي) كه از سال 1970 ميلادي لازم الاجرا شده است، كليه دولت‌هاي برخوردار از سلاح هسته‌اي متعهد شده‌اند تمام تسليحات اتمي خود را منهدم كنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقي موظف‌اند نه تنها از هرگونه اقدام براي ساخت سلاح هسته‌اي خودداري كنند، بلكه از انتقال اين گونه سلاح‌ها به ديگر كشورها، استقرار آنها در خارج از خاك خويش و همكاري با ديگر دولتها براي ساخت سلاح اتمي نيز بپرهيزند.

دولت هاي هسته‌اي پس از دهه‌ها عدم پاي‌بندي به اين تعهدات حقوقي مصرح خود، بار ديگر در قالب اسناد نهائي كنفرانس‌هاي بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سالهاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي متعهد شده‌اند تا گام‌هاي عملي مؤثري را براي امحاي سلاح‌هاي هسته‌اي خود بردارند.

در بخشي از قطعنامه تصويب شده ايران بر اجراي قطعنامه كنفرانس 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته‌اي نيز تأكيد شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورميانه خواستار پيوستن اسرائيل به معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي و نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بر تأسيسات هسته اي آن شده است.

مجموعا 52 هيات، از جمله هيأت هاي آمريكا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي، به تأكيد موجود در اين بخش به قطعنامه پيشنهادي ايران رأي منفي دادند.

در قطعنامه تصويب شده ايران همچنين بر ضرورت ارائه تضمين‌هاي امنيتي به كشورهاي غيرهسته‌اي مبني بر عدم به كارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها تأكيد گرديده است.

اكثر كشورهاي جهان، وجود سلاح هاي هسته‌اي را اصلي ترين تهديد صلح و امنيت جهان مي‌دانند و معتقدند تنها راه رهايي از اين خطر امحاي كليه اين سلاح‌ها و ايجاد جهان عاري از سلاح هسته‌اي است. از جمله، جنبش عدم تعهد امحاي كامل تمام سلاح‌هاي هسته اي در جهان را اولين اولويت خود در زمينه خلع سلاح دانسته است.

در همين راستا، بنا به ابتكار جنبش عدم تعهد، در چهارم مهرماه سال جاري، اولين نشست عالي رتبه مجمع عمومي در خصوص خلع سلاح هسته اي برگزار شد كه طي آن نزديك به 100 نفر از سران و وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان ملل متحد سخنراني و بر لزوم امحاي كامل سلاح هاي هسته اي تأكيد كردند. اولين سخنران نشست افتتاحيه اين نشست عالي رتبه نيز دكتر روحاني، رييس جمهور كشورمان بود كه به نمايندگي از 120 كشور جنبش عدم تعهد به تشريح مواضع آنها پرداخت.

دكتر روحاني در اين سخنراني سه پيشنهاد از سوي جنبش عدم تعهد ارائه نمود كه چند روز پس از آن اين پيشنهادات از سوي نم در قالب قطعنامه اي تنظيم و براي تصويب به كميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي ارائه شد. در حال حاضر اين پيش نويس در كميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي تحت بررسي قرار دارد و انتظار مي رود طي هفته آينده در مورد تصويب آن تصميم گيري شود. انتظار مي رود اين قطعنامه به همراه برخي پيشنهادات ديگر تصويب شده ايران در كميته خلع سلاح، نظير قطعنامه جامع مرتبط با موشك ها و استفاده هاي غيرنظامي از آن، طي هفته هاي آتي در مجمع عمومي سازمان ملل طرح و به تصويب برسند.

اروپام 1908

سرخط اخبار جهان