۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۰:۱۷
کد خبر: 80884426
T T
۰ نفر
در دوران دفاع مقدس با نصب پوستر در خیابان ها رزمندگان را دلسرد نمی كردند

تهران - معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاكره كننده هسته ای با بیان اینكه در دوران دفاع مقدس، تمام كشور برای روحیه دادن به رزمندگان بسیج می شدند، افزود: هیچكسی در آن زمان علیه آنها در خیابان ها پوستر نصب نمی كرد تا آنها را جور دیگر خطاب كنند.

به گزارش ایرنا، «سیدعباس عراقچی» پنجشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبكه دو سیما با بررسی روند مذاكرات جمهوری اسلامی با گروه 1+5 افزود: جمهوری اسلامی ایران طبق موافقتنامه پادمان ملزم به جواب دادن تمام سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست.

وی افزود: طرح برخی سووالات آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از تعهدات موافقنامه پادمان است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: براساس این موافقتنامه ملزم به جواب دادن به همه ی پرسش ها نستیم، اما از آنجا كه به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد داریم برای از بین بردن نگرانی‌ها به ابهامات آژانس جواب می دهیم.

عراقچی با بیان اینكه وظیفه آژانس در قبال كشورهای عضو معاهده منع گسترش هسته‌ای( NPT) بدون حساب و كتاب نیست، تصریح كرد: موافقتنامه‌ای بین آژانس و هر كشوری كه در آن عضو است به نام «پادمان» شكل می‌گیرد كه آژانس در چارچوب این موافقتنامه فعالیت ‌های هسته‌ ای كشورهای عضو را تحت نظارت خود قرار می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سووالی درباره دیدارش با «یوكیو آمانو» دبیركل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی و نتایج این دیدار كه منجر به صدور بیانیه‌ای شد، گفت: بحث همكاری ایران و آژانس داستان طولانی و پیچیده ای است.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی یكی از نهادهای ناظر بین‌المللی در بحث هسته ای كشور هاست و در واقع كشورهایی كه عضو «ان پی تی» هستند قبول می‌كنند كه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ ای داشته و آژانس را به عنوان ناظر بر اقدامات خود قبول كنند.

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای تاكید كرد: بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انرژی اتمی موافقتنامه پادمان وجود دارد و ما به تعهدات خود در چارچوب «ان پی تی» پایبند هستیم.

وی گفت، اما متاسفانه در سال های اخیر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابهامات و نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی ایجاد شد كه در پی ان سعی كردیم برای رفع این نگرانی ها همكاری با آژانس را افزایش و گسترش دهیم.

وی تاكید كرد: برای رفع ابهامات میان ایران و آژانس نیاز به توافق جدیدی بود كه در گذشته نیز یك مدل جدید به نام طرح «ورك پلان»(Work plan) ایجاد شد.

وی افزود: براساس آن ما ملزم شدیم شش سووال عمده آژانس را جواب دهیم كه در این راستا پس از پاسخگویی به این سووالات، آژانس تایید كرد كه پاسخ مورد نظر خود را دریافت و موضوع حل شده است.

عراقچی خاطرنشان كرد: در جریان مذاكرات میان ایران و آژانس یك سری مطالبات با عنوان مطالبات ادعایی مطرح شد كه ما می‌توانیم به آنها پاسخ ندهیم، اما جمهوری اسلامی ایران همكاری‌های خود را با آژانس ادامه داده و درباره مطالبات ادعایی گفت و گویی میان آژانس و ایران در دو سال پیش صورت گرفت.



** اجماع ملی

عراقچی در باره مهمترین موضوعاتی كه می تواند سبب اجماع داخلی شود، گفت: واقعا یك جبهه بسیار پیچیده ای در مقابل ما وجود دارد به گونه ای كه نیاز به یك اجماع ملی برای مقابله با جبهه مقابل وجود دارد.

وی با تصریح اینكه جبهه مقابل متشكل از همه قدرت های برتر دنیا است، گفت: این نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران است كه بیش از 10 سال در مقابل همه قدرت هایی كه می خواستند اراده خود را بر ما غالب كنند، ایستادگی كرده است.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با اشاره به اینكه این مرز قدرت ما است كه به

دیگران اجازه نمی دهیم تا آنها اراده خود را بر ما غالب كنند، افزود: اكنون در شرایطی قرار داریم كه در قالب یك مذاكره هوشمند و هدفمند می توانیم در راستای تثبیت حقوق مردم كشور از طریق مذاكره قدم برداریم.



** پشتوانه عظیم مردمی ، نبرد دیپلماتیك

معاون وزیر امور خارجه گفت: آنچه كه به ما در نبرد دیپلماتیك كمك می كند، پشتوانه عظیم مردمی است كه همواره وجود دارد.

وی ادامه داد: این پشتوانه عظیم مردمی بروز و ظهورش در انتخابات اخیر نمایانگر بود به طوری كه حماسه سیاسی 24 خرداد انرژی قدرتمندی را برای دولت جدید ایجاد كرد.

عراقچی گفت: همه كسانی كه در خط مقدم سیاست خارجی هستند، پشتشان به انرژی عظیم مردمی و عنایت مقام معظم رهبری گرم است.



** نگرانی نداریم

وی با بیان اینكه ما هیچ نگرانی نداریم، افزود: نگرانی زمانی صورت می گیرد كه اختلاف دیدگاه به تشتت بیانجامد، البته اختلاف دیدگاه امر مباركی است به طوری كه می تواند مثبت و مفید واقع شود، به گونه ای كه می تواند دیدگاه های مختلفی وجود داشته باشد و انتقاداتی بر ما صورت گیرد و این سبب تصحیح مسیرمان خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه اگر انتقادات بر ما وارد باشد ما می پذیریم و مسایل و موضوعات را تصحیح می كنیم، گفت: به كسانی كه نگران حقوق مردم ایران هستند، احترام می گذاریم و آنها را كمك كار خود می دانیم، ولی باید مراقب این مساله باشیم كه وقتی پشت میز مذاكره می نشینیم طرف مقابل احساس نكند كه فرد مذاكره كننده پشتش تقسیم شده است و درونش تشتتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه اختلافات و انتقادات قطعا مهم هستند، گفت: اگر این اختلافات و انتقادات به مرز تشتت برسد قطعا در كار ما اثر خواهد گذاشت.

عراقچی با بیان اینكه در دوران دفاع مقدس، تمام كشور برای روحیه دادن به رزمندگان بسیج می شدند، تصریح كرد، هیچكسی در آن زمان علیه آنها در خیابان ها پوستر نصب نمی كرد تا آنها را جور دیگر خطاب كنند.



** قاعده انتقاد، مذاكره فراجناحی

وی با اشاره به این كه انتقاد كردن قاعده ای دارد، اضافه كرد: انسجام داخلی و وحدت ملی پشتوانه ماست و این مذاكرات و موضوع هسته ای یك امر فراجناحی به حساب می آید.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما به عنوان سربازان كوچك نظام در وظیفه خود كوتاهی نخواهیم كرد و همه باید كمك حال یكدیگر باشند.

وی با اشاره به اینكه در گام آخر مذاكرات باید وضعیت صحنه را به صورت كامل مشخص كرد ادامه داد: باید تكلیف همه چیز در گام آخر مشخص شود، به طوری كه باید در این مرحله تحریم ها به صورت كامل برداشته شود و موضوع هسته ای ایران در قالب یك برنامه جدیدی وجود داشته باشد.



** غنی سازی 20 و 5/ 3 درصد ادامه دارد

وی گفت كه غنی سازی 20 و 5/ 3 درصد ادامه دارد و غنی سازی 20 درصد موضوع مذاكره ی ما با اژانس نیست.

وی اخبر مطرح شده در خصوص تعطیلی برخی سایت ها از جمله فردو را تایید نكرد و افزود: بین ما و 1+5 در مذاكراتی كه تاكنون داشتیم هیچ توافقی به جز در چارچوب همكاری و مسیری كه باید طی كنیم ، صورت نگرفته است.

وی اخبار منتشر شده در باره جزییات پیشنهادی ایران در رسانه ها را صحیح ندانست و آن را ساخته و پرداخته كسانی دانست كه در رسانه ها با اغراض خاص اهدافی را دنبال می كنند.

عراقچی با بیان این كه ما مصمم هستیم تا این مسیر را در روشنایی كامل به جلو پیش ببریم تصریح كرد: غنی سازی سرجای خودش است به طوری كه باید گام های اعتمادساز ی برداشته شود و همه چیز روشن و واضح باشد.

وی گفت كه هدف ما در مذاكرات این است كه پروژكتورهای قوی را در مذاكرات بیندازیم تا همه چیز به خوبی مشخص شود.

برای اولین بار است كه ایران و 1+5 در یك مسیر قرار گرفته اند و این مسیر طولانی و پر پیچ و خم است، بنابراین اگر اراده سیاسی در طرف مقابل ادامه پیدا كند، این مسیر را به خوبی طی خواهیم كرد.

وی گفت: در قالب این مسیر، بسیاری از مسایل قابل چانه زنی و گفت وگو است.



** حقوق مردم خطوط قرمز

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: حقوق مردم ایران جزء خطوط قرمز ما به حساب می آید، به گونه ای كه ما از این خطوط صرف نظر نخواهیم كرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این كه وظیفه ما در این نبرد دیپلماتیك تثبیت حقوق مردم است خاطرنشان كرد: ما از حقوق حقه خود كوتاه نخواهیم آمد.

وی با اشاره به این كه غنی سازی خط قرمز ما است، ادامه داد: غنی سازی جزء اصول محسوب می شود.

عراقچی با اشاره به این كه گفت وگوها با توجه به نیازهای واقعی ایران تعیین خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با خروج مواد از كشور موافقت نخواهد كرد زیرا این مواد متعلق به ایران است.

وی با بیان این كه مردم ایران در مقابل فشارهای بیگانگان به خوبی ایستادگی كرده اند، گفت: انشاءالله به سمت هدف نهایی و تثبیت حقوق ملت ایران پیش خواهیم رفت، بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا برای طرف مقابل اعتمادساز باشد.

معاون وزیر امور خارجه با تاكید بر این كه اعتماد، یك جاده دو طرفه است، بیان داشت: زمانی اعتماد جذب می شود كه حقوق مردم عزیز ما رعایت شود.

وی گفت: امیدواریم كه حداقل در چارچوب كلی و گام اول بتوانیم ظرف سه ماه و حداكثر شش ماه به نتیجه برسیم و بعد در خصوص مشخصات گام پایانی و راه حل جامع كه حدود 9 ماه الی یكسال است، به جمع بندی برسیم.

عراقچی ادامه داد كه ما اعلام كردیم كه برای وقت تلف كردن برای مذاكرات نیامده ایم به طوری كه برای رسیدن به راه حل واقعی و عادلانه آماده مذاكرات هستیم و طرف مقابل ما هم نیز مدعی این مساله است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این كه برای وقت تلف كردن بهانه ای وجود ندارد، خاطر نشان كرد: مذاكرات اخیر در وین یكی از نشانه های جدیت در طرفین است.

عراقچی با اشاره به این كه ما جدیت خود را ادامه خواهیم داد و هر میزان كه مذاكره نیاز باشد انجام خواهیم داد، گفت: مذاكره در سطح كارشناسی در وین نشانه ای بود برای این كه دو طرف نشان دهند كه در این امر جدی هستند و می خواهند سریعتر به جزئیات و مباحث ورود پیدا كنند.

وی گفت: پایبندی دو طرف به تعهدات، نشانه دیگری از جدیت طرفین در مذاكرات است، بنابر این هیچ كس به دنبال وقت تلف كردن نیست.

شبك**1497 ** 1917

سرخط اخبار سیاست