۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳
کد خبر: 80869874
T T
۰ نفر
نوبخت: وقتی آمارها مطلوب ما نیست، نباید مهر محرمانه به آنها بزنیم

تهران- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با انتقاد از محرمانه اعلام كردن برخی آمارها در گذشته ،گفت: وقتی آمارها مطلوب ما نیست نباید مهر محرمانه به آنها بزنیم .

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' محمدباقر نوبخت ' روز سه شنبه در مراسم روز ملی آمار و برنامه ریزی درمحل وزارت كشور ، با اشاره به تجربه هشت سال گذشته گفت: متاسفانه در این دوره آمارها بسته بود و دسترسی به بسیاری از آمار میسر نبود.

وی با انتقاد از این كه چرا آمار باید محرمانه باشد، گفت: وقتی كه می خواهیم بخش خصوصی دراقتصاد حضور فعال داشته باشد، چرا نباید آمار و اطلاعات در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

نوبخت گفت : اطلاعات صندوق توسعه ملی معنی ندارد كه محرمانه باشد، زیرا بخش خصوصی باید از این منابع استفاده كند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، در این مورد كه ' آیا آمارهای موجود از صحت و دقت برخوردارند؟ ' گفت: آمارهای ارایه شده از سوی بانك مركزی و مركز آمار ایران اندكی تفاوت دارد ، به طوری كه نرخ رشد اقتصادی كشور در سال 1391 بین این دو نهاد حدود 0.4 درصد تفاوت داشت .

نوبخت ادامه داد: این اختلاف شاید از تفاوت در سبد كالا یا نحوه پردازش باشد، به همین دلیل باید استاندارد سازی صورت بگیرد كه دیگر اختلافی در این خصوص مشاهده نشود .

وی با بیان این كه نه تنها مركز آمار بلكه دست اندركاران دستگاه های مختلف باید در تولید آمار فعال باشند، تاكید كرد: آمارها باید برای اینكه در عرصه اجرا تاثیر مثبت داشته باشد، یك متولی می خواهد كه همان مركز آمار است .



**نباید ذهن جامعه را درگیر یارانه ها می كردیم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در زمینه قانون هدفمندی یارانه گفت: در زمینه یارانه ها نباید ذهن جامعه را پیش از آنكه به نتیجه مطلوب برسیم ، درگیر می كردیم .

نوبخت با بیان این كه باید فكر كنیم روش جایگزین قانون هدفمندی یارانه ها اگرمطلوب نیست ،كدام است ؟، افزود: صاحب نظران باید در خصوص هدفمند كردن یارانه ها فكر می كردند و بعد كه به نتیجه رسیدند، پرده برداری می شد .

وی كاری كه سرعت دست اندركاران در تصمیم گیری را كاهش می دهد ، فقدان آمار دانست.

وی همچنین در خصوص نرخ ارز تصریح كرد بانك مركزی در تعیین قیمت ارز ، باید واقع بینی داشته باشد.

نوبخت در مورد بودجه سال 1393 كل كشور گفت: پس از دریافت اطلاعات دستگاه ها، این اطلاعات در ستاد بودجه معاونت برنامه ریزی تلفیق و در زمان قانونی به شكل لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد .

به گفته وی قانون بودجه سال 1393 به همراه آیین نامه اجرایی آن آماده و از روز اول فروردین سال آینده به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.

اقتصام ( 3) ** 9123** 1579 **1561

سرخط اخبار اقتصاد