۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲
کد خبر: 80653368
T T
۰ نفر
هزار و 50 ميليارد ريال خسارت به مزارع گندم و جو ايلام وارد شد

ايلام- رييس سازمان جهاد كشاورزي ايلام گفت: يك هزار و 50 ميليارد ريال خسارت در نتيجه خشكسالي و بارندگي هاي سيل آسا به زمين هاي زير كشت گندم و جو استان وارد شده است.

به گزارش ایرنا، 'عبدالرضا بازدار' روز یك شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار كرد: 580 میلیارد ریال از این میزان در اثر خشكسالی و 460 میلیارد ریال نیز در نتیجه بارندگی های سیل آسا در مزارع گندم و جو دیم مناطق جنوبی استان ایجاد شده است.

وی افزود: 60 تا 100 درصد مزارع گندم و جو دیم مناطق جنوبی استان در شهرستان های دهلران، مهران و آبدانان دچار خسارت شده اند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان یاداور شد: میانگین بارندگی در مناطق مختلف استان از ابتدای فصل بارش در مهر گذشته تاكنون 471 میلی متر بوده كه تا اوایل اسفند گذشته از روند بسیار مطلوبی برخوردار بود.

بازدار ادامه داد: از ابتدای اسفند با توقف 75 روزه بارندگی در استان مواجه شدیم كه این كاهش شدید باعث نابودی بسیاری از مزارع دیم در شهرستان های جنوبی استان شد.

وی بیان كرد: اگر بارندگی های استان به روال قبل از اسفند ادامه می یافت كارشناسان كشاورزی استان برداشت محصول گندم تا 300 هزار تن را پیش بینی كرده بودند كه با خشكسالی 75 روزه و بروز بارش های خارج از فصل هفته گذشته این مقدار تا حدود 100 هزار تن كاهش خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد كشاورزی ایلام تاكید كرد: 45 هزار هكتار از محصول گندم در شهرستان های دهلران، مهران و آبدانان آماده برداشت بود كه با بارندگی های روزهای گذشته 35 هزار هكتار از آن دچار خوابیدگی و ریزش دانه شده و بین 15 تا 35 درصد خسارت دیده اند.

بازدار گفت: بسیاری از مزارع گندم استان در نتیجه بارش های هفته گذشته دوباره جوانه زده و از رشد كافی برای پر كردن دانه و خوشه دهی مناسب برخوردار نیستند.

وی تاكید كرد: سطح زیر كشت محصول های پاییزه استان امسال 195 هزار هكتار است كه از این مقدار 130 هزار هكتار به كشت گندم دیم و آبی و 59 هزار هكتار نیز به كشت جو اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی ایلام بیان كرد: 90 درصد گندم آبی استان به صورت مكانیزه كشت می شود.

بازدار توزیع 17 هزار تن انواع بذور اصلاح شده، توزیع 35 هزار تن كود شیمیایی، بكارگیری 420 كارشناس كشاورزی برای ترویج اصول كشاورزی، اجرای عملیات حفاظتی كشاورزی در سطح 50 هزار هكتار و پرداخت 15 میلیارد ریال خسارت به كشاورزان را از مهم ترین فعایت های این سازمان در سال گذشته عنوان كرد. ك/2

540

سرخط اخبار استان‌ها