۲۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۵۴
کد خبر: 80613672
T T
۰ نفر
احمدي نژاد عازم كشور آفريقايي بنين شد

تهران- رييس جمهوي اسلامي ايران به منظور گسترش روابط تهران با كشورهاي آفريقايي، امروز (يك شنبه) درنخستين مرحله از سفر خود به سه كشور بنين، نيجر و غنا واقع در غرب آفريقا، عازم كشور بنين شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمود احمدی نژاد» بعدازظهر امروز با بدرقه رسمی «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهوری تهران را به مقصد بنین ترك كرد.

در مراسم بدرقه رسمی رییس جمهوری، مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشتند.

رییس جمهوری را در سفر به غرب آفریقا ، اسفندیار رحیم مشایی مشاور رییس جمهوری و رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری، حمید بقایی معاون اجرایی رییس جمهوری، علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه،‌ مجید نامجو وزیر نیرو، محمدصادق خلیلیان وزیر جهاد كشاورزی و اسدالله عباسی سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی همراهی می كنند.

«محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری روز یكشنبه پیش از ترك تهران برای سفر به سه كشور آفریقایی در جمع خبرنگاران گفت: توسعه روابط با آفریقا از سیاست های قطعی، تغییر ناپذیر و اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری با بیان این كه توسعه روابط با كشورهای آفریقایی از جهات گوناگونی دارای اهمیت فراوانی است، افزود: همكاری با كشورهای مستقل برای پیشرفت، تقویت توانمندی های كشورهای مستقل، تشكیل جبهه كشورهای مستقل در مقابل استعمارگران، زورگویان و سلطه طلبان و تقویت همكاری های فرهنگی و سیاسی از اهداف اصلی توسعه روابط با آفریقا است.

رییس دوره ای جنبش عدم تعهد اظهار داشت: ایران روابط خوب و با سابقه طولانی با كشورهای آفریقایی دارد كه در سال های اخیر نیز این روابط به سرعت در حال گسترش بوده است.

رییس جمهوری تصریح كرد: تاكنون تقریبا به نیمی از كشورهای آفریقایی سفر كرده و با مسوولان و رییسان جمهوری این كشورها دیدار كرده ایم و قراردادهای گوناگونی نیز منعقد شده است.

احمدی نژاد ادامه داد: سفر به سه كشور آفریقایی بنین، نیجر و غنا به دعوت رییسان جمهوری این كشورها انجام می شود و در این سفر یادداشت های تفاهم متعددی برای توسعه روابط ، سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی،‌انرژی، نیرو و موضوعات تجاری، فرهنگی و گردشگری امضا می شود.

رییس دوره ای جنبش عدم تعهد یادآور شد: توسعه روابط بهداشتی و درمانی با سه كشور آفریقایی یاد شده نیز جزء برنامه های این سفر است.

رییس جمهوری افزود: در این سفر، ضمن دیدار با رییسان جمهوری این كشورها، در مجالس برخی از این كشورها حضور می یابیم و با دانشگاهیان و نخبگان این كشورها نیز دیدار و گفت و گو خواهیم داشت.

احمدی نژاد خاطر نشان كرد: همچنین تلاش می كنیم علاوه بر تحكیم روابط ، گام های بلندتری را برای توسعه همه جانبه روابط برداریم.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا هدف از سفر رییس جمهوری به سه كشور بنین، نیجر و غنا در غرب آفریقا را گسترش مناسبات و حمایت از امنیت، رفاه ملت ها و توسعه پایدار بیان كرد و افزود: تجلیل از مبارزات استقلال طلبان آفریقا و كمك به توسعه و امنیت پایدار كشورهای این قاره، راهبرد مرحله جدید سفرهای رییس جمهوری اسلامی ایران به آفریقا است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاكید بر نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با كشورهای قاره آفریقا به وی‍ژه توسعه روابط با كشورهای دوست و مهم این قاره، از جمله كشور های غنا، بنین و نیجر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از سالهای آغازین انقلاب اسلامی بر اساس آموزه های اصیل اسلامی و انقلابی خویش تلاش داشته است با نگاهی راهبردی به استقرار هر چه بیشتر امنیت،رفاه و توسعه پایدار در افریقا كمك كند و

این رویكرد در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك اصل ثابت بوده و در سالیان اخیر نیز این روند به شكلی فزاینده تقویت شده است.

سیام (3)**2022**1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست