۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 80594116
T T
۰ نفر
ساخت  ناوشكن 'جماران 2'، اثبات توانمندي دفاعي ايران و  تحقق شعار 'ما مي توانيم'

تهران- ساخت ناوشكن پيشرفته 'جماران 2' و به آب اندازي آن در درياي خزر در شمال كشور در روزهاي پاياني سال 1391 بار ديگر توانمندي هاي گسترده متخصصان متعهد ايراني در عرصه طراحي و ساخت انواع تجهيزات مورد نياز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از جمله ناوشكن ها را به اثبات رساند.

ساخت ناوشكن جماران 2 همچنین تحقق شعار 'ما می توانیم' حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است و نشان داد كه جوان ایرانی هر گاه اراده كند، می تواند هر گونه تحریم و فشار دشمنان را با موفقیت پشت سر بگذارد و پیروز میدان باشد.

با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی در ایران و خروج مستشاران نظامی خارجی از جمله كشورهای غربی نظیر آمریكا و انگلیس و پس از آن كه غرب آرمان های انقلاب را با منافع خود در منطقه در تضاد دید، شدید ترین تحریم ها را با هدف به زانو درآوردن ملت ما بكار گرفت.

تحریم های اعمال شده غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها در زمینه سیاسی و اقتصادی، بلكه عرصه های علمی را نیز دربر می گرفت به طوری كه آنها سعی كردند همواره با افزایش فشارها ما را از دستیابی به دانش های نوین بازدارند، اما امروز با رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و تدابیر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، متخصصان و دانشمندان ایرانی پله های پیشرفت و ترقی را یكی پس از دیگری طی می كنند.

امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه های علمی بویژه در بخش هایی نظیر هسته ای ، نانوتكنولوژی و بیوتكنولوژی و از جمله طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح خود بی نیاز از كشورهای خارجی و بویژه غربی شده و پیشرفت های آن در سطحی قرار دارد كه توانایی صدور دانش فنی در این زمینه ها را نیز دارا است.

ناوشكن جماران 2 در حالی در واپسین روزهای سال 1391 در دریای خزر به آب انداخته شد كه پیش از این شناورهایی نظیر جماران 1 در كشور طراحی و ساخته و ماموریت های محوله خود را در آبهای داخلی و آزاد با موفقیت به انجام رسانده بود.

جماران یك كه در مراسمی با حضور فرمانده معظم كل قوا به آب انداخته شده بود امروز در ماموریت حراست از خطوط مواصلاتی دریایی و مقابله با دزدان دریایی در آبهای آزاد و بین المللی شركت دارد و با عبور از دریای عمان، دریای سرخ، كانال سوئز و ورود به آبهای دریای مدیترانه توانست با به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقتدار كشورمان را به ویژه در عرصه دریایی به گوش جهانیان برساند و لرزه بر اندام دشمنان نظام اسلامی بیندازد.

ناوشكن جماران یك در جریان پهلوگیری در كشورهای دوست و همسایه در منطقه و خارج از منطقه، توانمندی علمی، دریایی، فنی و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام سلطه را به معرض نمایش جهانیان گذاشته و می گذارد.

امروز نیز ناوشكن جمهوری اسلامی ایران 'جماران 2' كه به دست توانمند متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده، در مقایسه با ناوشكن جماران 1 از تجهیزات و فناوری های نوین و به مراتب پیشرفته تری در بخش های مختلف از جمله راداری برخوردار است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم به آب انداختن ناوشكن پیشرفته جماران 2 كه با حضور دكتر 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری، سردار سرلشگر بسیجی 'سیدحسن فیروز آبادی' رییس ستادكل نیروهای مسلح، امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسوولان لشگری و كشور برگزار شد، از طراحی و ساخت ناوشكن جماران 2 به عنوان یكی از موفقیت ها و دستاوردهای ارزشمند و خیره كننده ای یاد كرد كه با تلاش خستگی ناپذیر مدیران و متخصصان پرتوان و افتخارآفرین وزارت دفاع و با همكاری ده ها شركت و مركز علمی و دانشگاهی به منصه ظهور رسید.

سردار وحیدی جماران 2 را نماد اقتدار و پیشرفت صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بویژه صنایع دریایی این وزارتخانه دانست و افزود: این ناوشكن از مصادیق بارز و برجسته تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی است كه در سالی كه به همین نام نامگذاری شد، ساخت آن به اتمام رسید.

وی گفت: در اجرای تدابیر فرمانده معظم كل قوا كه مسئله دفاع از مرزهای دریایی را در درجه اول اهمیت تعیین فرمودند، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح راهبرد ارتقاء توان دریایی نیروهای مسلح را با جدیت در دستور كار قرار داد.

سردار وحیدی با بیان این كه ناوشكن جماران، جلوه درخشان دیگری از خودباوری، خردمندی و خلاقیت جوانان برنادل این مرز و بوم است، افزود: این ناوشكن با هدف حراست و پاسداری از مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از مأموریت های مقابله با قاچاق انسان، كالا و مواد مخدر در شمال كشور ساخته شده است.

معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با بیان این كه ناوشكن جماران2 قبل از پایان نیمه اول سال 92 در نیروی دریایی ارتش استفاده خواهد شد، گفت: مهندسان ایرانی در طراحی نقشه و مشخصات مبانی تكنولوژیكی، ناوشكن جماران 2 را بسیار بهتر از جماران 1 ساختند به طوری كه از نظر قابلیت تحرك، قدرت تهاجمی، تدافعی، سیستم های راداری و ناوبری از پیشرفته ترین شناورها در نوع خود است.

'محمد اسلامی' با بیان این كه برای ساخت ناوشكن جماران 2 زمان بسیار كمتر از جماران 1 صرف شد كه می تواند ركوردی در ساخت، تولید و آماده سازی ناوشكن ها باشد، اظهارداشت: سعی می كنیم تا پایان امسال ناوشكن 'جماران 3' را به بهره برداری برسانیم.

اسلامی با بیان این كه تمامی تجهیزات بكار گرفته شده در ناوشكن جماران 2 ساخته متخصصان توانمند ایرانی است، گفت: سیستم های ناوبری، مخابراتی، الكترونیك اعم از پدافندی و آفندی شامل سونار، سیستم مخابراتی، رادار و سامانه های موشكی مجهز به آخرین تكنولوژی های روز، به طور كامل در ایران ساخته شده است.

وی در ادامه با یادآوری این كه سامانه ای روی ناوشكن جماران 2 نصب شده كه از یك سامانه مركزی مدیریت نبرد بهره می برد، توضیح داد: در این سامانه نرم افزار و سخت افزاری را طراحی كرده ایم كه پس از كشف و شناسایی اهداف توسط رادار،

داده های اطلاعاتی ضبط می شوند كه به فرمانده كمك می كند تا بتواند سلاح مورد نیاز برای استفاده علیه اهداف را انتخاب كند.

اسلامی سال 91 را سال بسیار خوبی برای وزارت دفاع دانست، افزود: در این سال دستاوردهای تكنولوژیكی این وزارتخانه، با تعداد روزهای سال برابری می كند كه این موضوع نشان می دهد، وزارت دفاع توانسته فرامین و تدابیر رهبر معظم انقلاب برای تولید ملی، كار و حمایت از سرمایه ایرانی را محقق كند.

طراحی و ساخت ناوشكن پیشرفته جماران 2 و به آب اندازی آن بازتاب های گسترده ای بویژه در بین رسانه های غربی و بالاخص كشورهای حاشیه دریای خزر به دنبال داشت.

'یوری بوندار' كارشناس نظامی روس در این زمینه گفت كه پیوستن ناوشكن جماران 2 به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، موقعیت این كشور را در این پهنه آبی را تقویت می كند ضمن این كه آغاز بهره برداری از این ناوشكن از اهمیت سیاسی و نظامی بالایی در منطقه خزر برخوردار است.

بوندار افزود: این ناوشكن ایرانی از نظر مشخصات فنی به ناوهای روسی داغستان و تاتارستان و سرگروه ناوگان روسیه در دریای خزر شباهت هایی دارد.

گفتنی است سال 1391 سالی همراه با موفقیت برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بود كه از جمله نیروی دریایی ارتش به دستاوردهای بزرگی در عرصه طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز از جمله ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی دست یافت.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این سال شناورهای متعددی از جمله زیردریایی های سبك و نیمه سنگین و سایر شناورهای مورد نیاز خود را با همكاری متخصصان بخش صنعت دفاعی و از جمله همكاری با دانشگاه های مختلف كشور ، طراحی و تولید كرد و ناوشكن پیشرفته جماران 2 پس از ناوشكن جمهوری اسلامی ایران 'سهند' كه سازه اصلی آن به آب انداخته شده و در حال تجهیز است، نمونه ای از این دستاوردها و پیشرفت های بزرگ است.

سردار سرتیپ پاسدار 'احمد وحیدی' وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای پایانی سال 1391 اعلام كردند كه خبرهای خوشی نیز از دستاوردهای جدید نیروهای مسلح در آینده به اطلاع مردم همیشه در صحنه ایران خواهد رسید.

ارایه دستاوردهای نوین متخصصان متعهد ایرانی در عرصه های مختلف از جمله در صنعت دفاعی علاوه بر آن كه به دشمنان ما اثبات می كند كه تحریم ها خللی در عزم و اراده ملت ایران برای طی كردن پله های پیشرفت و ترقی ایجاد نمی كند، نشان می دهد كه ایرانیان در دفاع از نظام اسلامی همواره هوشیار و در صحنه هستند و شعار 'ما می توانیم' را در عمل به اثبات می رسانند.

سیام(5)**1478

سرخط اخبار سیاست