۲۲ بهمن ۱۳۹۱، ۲۳:۴۴
کد خبر: 80538945
T T
۰ نفر
تيم ملي فوتبال نيجريه قهرمان جام ملت هاي آفريقا 2013 ، شد

پرتوريا - تيم ملي فوتبال نيجريه يكشنبه شب با شكست يك بر صفر تيم بوركينافاسو، بعد از 19 سال و براي سومين بار، به مقام قهرماني رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي آفريقا، دست يافت.

بگزارش ایرنا ، تك گل تیم ملی فوتبال نیجریه دراین بازی ، در دقیقه 40 بازی توسط ' ساندی امبا' به ثمر رسید.

سوپرعقابهای نیجریه پیش از زدن این گل، در همان ابتدای بازی دو موقعیت بسیار عالی را بدست آوردند كه با عدم دقت بازیكنان این تیم به هدر رفت.

بعد از این گل نیز 'ویكتور موسس ' بازیكن تیم باشگاه 'چلسی ' انگلیس دو موقعیت خوب را در دقایق 40 و 42 از دست داد.

در نیمه دوم این دیدار سرنوشت ساز، تیم نیجریه با تحكیم خطوط دفاع و میانی اش و گرفتن شیوه ای دفاعی اگرچه بازی را از روان و زیبا بودن خارج كرد اما این شیوه سبب شد كه تیم بوركینافاسو تا دقیقه 70 بازی نتواند موقعیت خطرناكی را بر روی دروازه این تیم خلق كند.

اما عقب كشیدن تیم نیجریه سبب شد كه فشار تیم بوركینافاسو از دقیقه 70 بازی شدت بیشتری پیدا كند.

بهترین موقعیت تیم ملی فوتبال بوركینافاسو در دقیقه 74 این بازی با نفوذ بازیكنان تكنیكی این تیم و با شوت زیبای ' ویلفرد سانو' بازیكن تیم 'كیوتو سانگا' ژاپن بدست آمد كه دروازه بان نیجریه با دفع زیبای این توپ این بخت مسلم را از تیم مقابل گرفت.

تیم نیجریه بعد از این حركت خطرناك تیم بوركینافاسو ، با خارج شدن از لاك دفاعی تلاش كرد از فشارهای بازیكنان این تیم بكاهد.

با خارج شدن سوپر عقابها از لاك دفاعی، آنان باز دو موقعیت بسیار عالی با حركات زیبای 'ویكتورموسس ' و 'احمد موسی' بازیكن تیم ˈسی اس كا مسكوˈ در دقایق 85 و 86 بازی بدست آوردند كه اگر دقت عمل و واكنش عالی دروازه بان تیم بوركینافاسو نبود ، تیم نیجریه با گل های بیشتری این بازی را به پایان می رساند.

داوری این دیدار كه در استادیوم ' ملی ' یا 'اف ان بی ' سووتو در شهر ژوهانسبورگ و با حضور نزدیك به 90 هزار تماشاگر برگزار شد، برعهده 'جمال حیمودی ' از كشور الجزایر بود.

این دیدار با حضور 'ژاكوب زوما ' رییس جمهور آفریقای جنوبی و مقامات فدراسیون جهانی فوتبال و فدراسیون فوتبال آفریقا برگزار شد.

پس از پایان این دیدار، طی مراسمی با حضور 'زوما' ، بازیكنان تیم ملی نیجریه قهرمان جام ملت های آفریقا 2013، ضمن بگردن آویختن مدال طلا، جام پرافتخار این دوره از بازی ها را درآغوش گرفتند.

'سوپر عقابها ' در این رقابت ها، نخست با دو تساوی دربرابر تیم های بوركینا فاسو و زامبیا و برد در برابر تیم اتیوپی؛ با 5 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه ˈسی ˈ و بعد از تیم بوركینافاسو راهی مرحله یك چهارم نهایی مسابقات جام ملت های آفریقا 2013 شده بودند.

تیم ملی فوتبال نیجریه در مرحله یك چهارم نهایی نیز با شكست دو بر یك تیم قدرتمند ساحل عاج به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آفریقا صعود كرد.

سوپر عقابها در مرحله نیمه نهایی نیز با شكست چهار بر یك تیم مالی موفق شدند به مرحله فینال این رقابت ها راه یابند.

تیم ملی فوتبال نیجریه پیش از این هفت بار به فینال جام ملت های آفریقا راه یافته بود اما تنها دو بار در سالهای 1980 و 1994 میلادی به مقام قهرمانی این رقابت ها دست یافت.

قهرمانی تیم ملی فوتبال نیجریه در این دور از رقابت های جام ملت های آفریقا، یك افتخار بزرگ دیگر برای 'استفان كیشی ' سرمربی این تیم بشمار می آید.

استفان كیشی ˈ بازیكن سابق تیم نیجریه، دومین فرد در طول تاریخ 56 ساله جام ملت های آفریقا می باشد كه توانسته است دو بار، یك بار به عنوان بازیكن و یك بار به عنوان سرمربی ، جام قهرمانی این رقابت های قاره ای را در دست بگیرد.

وی در سال 1994 میلادی به عنوان بازیكن خط دفاعی تیم ملی فوتبال نیجریه توانسته بود به همراه با این تیم به مقام قهرمانی جام ملت های آفریقا برسد.

در سال 1994 میلادی تیم نیجریه، در نیمه نهایی نخست بر آفریقای جنوبی غلبه كرد و در فینال با شكست تیم ساحل عاج توانست قهرمان جام ملت های آفریقا شود.

در طول تاریخ این بازیها ، تنها ˈمحمود الجوهری ˈ بازیكن و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال مصر توانسته بود این افتخار را كسب كند.

محمود الجوهری نخست در سال 1959 میلادی به عنوان بازیكن تیم ملی فوتبال مصر همراه با این تیم توانست جام قهرمانی رقابت های جام ملت های آفریقا را بدست آورد.

وی در سال 1998 میلادی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال مصر موفق شد بار دیگر مقام قهرمانی این رقابت های قاره ای را كسب كند .

مقام دومی رقابت های جام ملت های آفریقا برای تیم ملی فوتبال بوركینافاسو كه بازیكنان آن به 'اسب های نر' شهره شده اند، نیز یك افتخار شمرده می شود.

این تیم برای اولین بار از سال 1998 میلادی است كه توانسته است در یك تورنمت قاره ای به مرحله فینال راه یابد .

تیم ملی فوتبال بوركینافاسو كه در رده بندی فیقا در رتبه 92 جهان قرار دارد ، برخلاف سوابق درخشان تیم نیجریه، از سال 1978 برای نخستین بار وارد رقابت های جام ملت های آفریقا شده و تنها یك بار در سال 1998 میلادی توانسته است كه به مقام چهارمی این رقابت ها دست یابد.

تیم بوركینافاسو برای رسیدن به این مرحله، نخست در گروه ˈسی ˈ علاوه بركسب تساوی یك بر یك در برابر نیجریه و تساوی بدون گل در برابر تیم زامبیا مدافع قهرمانی جام ملت های آفریقا ؛ با چهار گل تیم اتیوپی را برده بود.

تیم ملی فوتبال بوركینافاسو یكشنبه شب گذشته درمرحله یك چهارم نهایی با پیروزی یك بر صفر بر تیم توگو؛ توانست به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آفریقا 2013؛ راه پیدا كند.

این تیم در مرحله نیمه نهایی نیز با شكست سه بر یك تیم ملی غنا به فینال راه یافت.

كسب مقام دومی بوركینافاسو در این رقابت ها نیز یك شانس خوب برای ˈپول پوت ˈ سرمربی بلژیكی تبار این تیم بود كه بتواند بار دیگر بخشی از اعتبار گذشته اش را بدست آورد.

ˈپول پوت ˈ در سال 2005 میلادی بدنبال درگیر شدنش در رسوایی بوجود در آمده در رقابت های فوتبال باشگاهی بلژیك به مدت سه سال از سوی فدراسیون فوتبال این كشور از فعالیت در این رقابت ها محروم شد.

وی پس پایان دوره سرمربیگری اش در تیم ملی گامبیا طی سال 2007 تا 2011 میلادی ، از سال 2012 میلادی كار سرمربیگری را در تیم بوركینافاسو شروع كرده بود.

خاورم .1552

سرخط اخبار جهان